מאמר בנושא תינוקות

ליקוי שמיעה בקרב תינוקות
מערכת קרוסלה

מה מביא לליקוי שמיעה בקרב תינוקות? כיצד עירנות ההורים יכולה לעזור באבחון מהיר של התופעה? האם יש לתופעה פתרון?

שמיעה תקינה חיונית להתפתחות הילד בהיבטים רבים: שפתית, תקשורתית, חברתית ורגשית. ככל שליקוי השמיעה מתחיל בגיל מוקדם יותר, כך גדל הקושי של הפעוט להשתלב בחברה של ילדים בעלי שמיעה תקינה. הצרה היא שלעיתים קשה לאבחן את הליקוי ולטפל בו בזמן, משום שמדובר במוגבלות בלתי נראית. על כן, שירותי הבריאות מנסים לעורר מודעות לעניין, וממליצים על בדיקות שמיעה שגרתיות לגיל הרך.

אחת הסיבות לליקוי שמיעה היא הסיבה הגנטית. קשה לחזות ליקוי תורשתי זה, משום שהוא עשוי להופיע גם אצל תינוק ששני הוריו בעלי שמיעה תקינה לחלוטין. לעיתים, ליקוי השמיעה מתפתח בשל שילוב בין סיבות גנטיות לסביבתיות, או סיבות סביבתיות גרידא, כגון: הידבקות בנגיף ה-CMV או באדמת במהלך ההיריון, לידה לפני הזמן (לידת פג), צהבת ממושכת, התפתחות של דלקת קרום המוח או ריבוי דלקות אוזניים.

כאמור, ערנותם של ההורים לסימנים ההתנהגותיים של ליקוי שמיעה חיונית על מנת לאבחן אותו מוקדם ככל הניתן. להלן סימנים שהופעתם אמורה להיות בבחינת נורת אזהרה:

  • במהלך החודשים הראשונים לחייו, התינוק אינו מגיב לרעשים פתאומיים וחזקים, ולא מחפש את מקורות הצליל.
  • התינוק אינו מפגין נטייה לחקות בעצמו את קולות הדיבור של הסובבים אותו.
  • במהלך התבגרותו, הפעוט מאחר לבטא את מילותיו הראשונות.
  • אופן הדיבור של הפעוט משובש ולא ברור גם אחרי גיל שנתיים וחצי.

במקרים מסוימים הבעיה ניתנת לריפוי: בדלקות אוזניים מרובות, המסבות ליקוי בשמיעה, ניתן לטפל באופן תרופתי. במקרים בהם שובש איזון הלחצים באוזן, ניתן לערוך ניתוח "כפתור באוזן": הליך פשוט ובטוח יחסית, שבו מותקנות צינוריות באוזניו של הפעוט על מנת להקל את הלחץ שנוצר בהן, ונפלטות מהאוזניים כעבור מספר חודשים עד שנה. לעיתים, כאשר הסיבה לליקוי טמונה בבעיה בתאי החישה שבאוזן הפנימית, ניתן להתקין שתל שבלולי (קוכליארי) – התקן אלקטרוני המספק למוח את המידע הקולי באמצעות המרתו לאותות חשמליים.

לא כל סוג של ליקוי שמיעה ניתן לרפא או לתקן, אך מכל מקום – כאשר לא מדובר בחירשות מוחלטת, ניתן לנסות להרכיב על האוזן מכשיר שמיעה המגביר את עצמת הקול. עם זאת, ישנם ילדים ששום טכנולוגיה לא תסייע להם – הם נולדו לעולם של דממה. למרבה המזל, החירשות אינה נתפסת כמוגבלות הפוגעת באופן חמור באיכות החיים, וחירשים רבים נהנים מחיים מלאים ומאושרים למדי. ניתן לאפשר את התפתחותו התקינה של הילד באמצעות לימוד כישורי תקשורת ייחודיים לחירשים, שיש הרואים בה תרבות של ממש: שפת הסימנים וקריאת שפתיים. כמו כן, חירשים רבים לומדים לדבר בקול רגיל לחלוטין, ולא שונה מזה של אדם שומע.

ד"ר דויטש - מומחה אף אוזן גרון, התמחות בילדים ובתינוקות
http://drdeutsch.co.il
סגור לתגובות


אין תגובות
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן