התפתחות התינוק
דיבור תינוקות
בטן גב בטן
מסוכן לתינוקות - עולים ברמת החיים
מבחן אפגר
דיבור תינוקות
מערכת קרוסלה

התפתחות דיבור אצל תינוקות היא חלק חשוב ממכלול השלבים של התפתחות התינוק. רכישת השפה מתחילה עוד לפני שהתינוק מתחיל לדבר וממשיכה בשנים הראשונות לחייו. ניתן לעודד את התפתחות השפה ע"י הקראת סיפורים ודיבור עם התינוק.

דיבור תינוקות תמונה 1

צילום: אפרת אלון שמרי

 

התפתחות שפת התינוקות

התפתחות השפה היא נדבך חשוב בתחום התפתחות תינוקות.

התינוק לומד לדבר במהלך השנתיים הראשונות לחייו. עוד לפני שהתינוק הוגה את המילה הראשונה הוא לומד את חוקי השפה והתקשורת. הוא יתחיל בשימוש בלשון, בשפתיים ובשיניים הראשונות כדי להשמיע קולות "אוו" ו"אהה". בהמשך יהפכו קולות אלו למילים של ממש, כמו אימא ואבא.

 

שלבי התפתחות הדיבור

התינוק צובר עם הזמן את אוצר המילים שלו מסביבתו. החל מגיל שנה וחצי התינוק צריך להיות מסוגל להרכיב משפטים של שתיים עד שלוש מילים. לקראת גיל שנתיים, התינוק יהיה מסוגל להשתמש במילים כדי לתאר את מה שהוא רואה, רוצה ומרגיש. כדי לעזור להתפתחות הדיבור אצל התינוק, חשוב לדבר איתו, להסביר את הפעולות שעושים לידו, לקרוא לחפצים בשמות. גם קריאה מספר מועילה, היא מפתחת את אוצר המילים ומראה לתינוק כיצד מחברים משפטים ובונים סיפור.

 

דיבור - גיל שנה

מגיל שנה ומעלה, התינוק נייד ועצמאי יותר, הוא מודע יותר לעצמו ולסביבתו. התינוק מבין כי הוא אינדיבידואל, והוא מזהה אנשים אחרים, ואת עצמו בתמונות. בגיל זה התינוק אמור להיות מסוגל למלא אחר הוראות פשוטות. כדי לעודד את התפתחות התינוק בגיל זה חשוב להקריא לו, פעם ביום אם אפשר, לבקש ממנו לזהות אובייקטים בשמם ולעודד אותו לבחון דברים חדשים.

 

דיבור - גיל שנתיים

גיל שנתיים עד שלוש הוא הזמן שבו הפעוט קובע את עצמאותו. זהו גיל שבו הפעוט רוצה לקבל החלטות בעצמו, הוא מתעקש על דברים ובוחן את גבולות ההורים. התפתחות התינוק בגיל זה באה לידי ביטוי בתחום הרגש, התפתחות אינטלקטואלית וחברתית. בשלב זה, התינוק יהיה מסוגל להבין משפטים מורכבים, למלא אחר הוראות, לסדר ולמיין אובייקטים על פי צורה וצבע, לחקות התנהגויות של ילדים ומבוגרים ולבטא מגוון רחב של רגשות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/31/67-דיבור-תינוקות'>דיבור תינוקות</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
תרגילים לשיפור מיומנויות השכיבה על הבטן בקרב תינוקות [קרא בהרחבה]
מתכננים כניסה להריון? מספר דברים שאולי יעניינו אתכם [קרא בהרחבה]
מספר עצות שיעזרו לכם לבחור שם לתינוק [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
תרגילים לשיפור מיומנויות השכיבה על הבטן בקרב תינוקות [קרא בהרחבה]