תרומות זרע
תרומת זרע - תהליך
בנק הזרע
תרומת זרע - השלכות
תרומת זרע בישראל
תרומת זרע - השלכות
מערכת קרוסלה

תרומת זרע מעלה סוגיות מוסריות שונות, הקשורות לזהות התורמים והפיקוח על התרומות בבנק הזרע. הרצון לדאוג לטובת הילד, שיוכל להכיר את אביו התורם, עומדת בניגוד לצורך להסתיר את זהות התורמים, ובכך לאפשר אולי גילוי עריות, שלא במודע.

השלכות פסיכולוגיות וסיכונים

למעשה, עניין זהות התורם הוא לא דבר פשוט והוא נדון רבות בדיונים ברחבי העולם, בקרב אנשי רווחה, משפטנים, פוליטיקאים, מדינאים, אנשי דת ואנשי בריאות. הדעות רבות וחלוקות והן קיימות בכל קבוצות האוכלוסייה. ההתייחסויות העיקריות הן בכמה מישורים:

 

זהות התורם בבנק הזרע

ההשלכות הפסיכולוגיות אותן חווים "ילדי בנק הזרע". כיום, אין עדין די מחקרים בנושא, וילדים שנולדו מתרומת זרע מתארים "חור שחור" באישיותם, קשיים בהתפתחות הזהות העצמית, בעיקר בגיל ההתבגרות, ומתח מתמשך. בארצות הברית, בעקבות תביעה תקדימית של נער בן 18 לפני מספר שנים, שטען ל"חור שחור" באישיותו, הוחלט להקים במדינות מסויימות בנקי זרע (sperm banks), שלא למטרות רווח. כל הגברים התורמים שם מסכימים שזהותם תיחשף.

"טובת הילד" עומדת מול"הזכות להורות" - האם כאשר ידוע מראש על חשש לנזק פסיכולוגי ובעיות בזהות העצמית אצל הילד, כתוצאה מהחסך של דמות אב, יש לאפשר תרומת זרע לכל אישה? מתברר שבמקרה הזה הכרעת הרוב היא לטובת הזכות להורות.

 

תרומת זרע - רישום ופיקוח

החופשיות בה כל תורם יכול לתרום במעבדות ברחבי הארץ, ללא פיקוח, מגדילה את הסיכויים למפגשים אקראיים בין ילדיו הביולוגיים של אותו תורם, ללא ידיעתם, ועקב כך מתפתחת האפשרות לגילוי עריות, נישואי אח-אחותואפילו הריון. כל האפשרויות האלה עברו בוודאי במוחן של כל אותן נשים וגם נידונו בוועדות בכנסת. כולם מסכימים שתרחיש כזה יביא לטרגדיות ולפגיעה נפשית בקרב כל המעורבים, ולהולדת ילדים בעלי מומים ופסולי חיתון מבחינת ההלכה היהודית, ולכן חייבים להסדיר את מערכת רישום תרומות הזרע, ולמצוא דרך לגילוי פרטים גנטיים ללא חשיפת זהות האב.

מנגד טוענים, שרישום כלשהו עלול להוביל את הצאצא להתחקות אחר זהות אביו ובכך לפגוע בפרטיות האב ולירידה במספר תורמי הזרע.

 

תרומת זרע ומחלות גנטיות

המדינה לא מחייבת את התורם לעבור בדיקות גנטיות לבירור מחלות תורשתיות רצסיביות. הסיבה לכך בוודאי כלכלית - כל בדיקה עולה כ-800 ₪, ויש עשרות כאלה. גם אם האישה תממן בדיקות אחדות כדי לשלול חשד למחלה כזו או אחרת, עדיין לא תהיה לה ולצאצא האפשרות העתידית לגילוי פרטים גנטיים.

 

תרומת זרע - בעיה הלכתית

בהלכה היהודית הנושא שנוי במחלוקת, וועולה השאלה מיהו האב האמיתי של הילד? מהי "כשרות" היוחסין. האם הצאצא שנולד מתרומת זרע הוא בר חיתון או פסל חיתון? ישנם רבנים הממליצים לנשים דתיות להעדיף הפריה מגבר נוכרי. בבנק הזרע ניתן למצוא גם תרומות זרע מחו"ל.

 

תרומת זרע - סיכום

רבות הסוגיות בעניין זה וללא ספק מאוד משמעותיות. התהליך מצריך זהירות ומודעות ברמה גבוהה. בדומה לשאר טיפולי ההפריה הקיימים כמו תרומת ביציות, פונדקאות או אימוץ, נדרשת השקעה רבה והתייחסות לשיקולים רבים. ישראל ידועה בין המובילות בשיעור ההריונות בעקבות הפריה חוץ גופית. מדי שנה נוצרים כ-500 הריונות חדשים מכל סוגי הטיפולים. קופות החולים ממנות את תהליך ההזרעה ואת בדיקות המעבדה עבור כל אישה החפצה להרות מתרומת זרע, עד גיל 44.

אם אתם זקוקים לתמיכה, או שיש לכם שאלות בנושא טיפולי פוריות, ניתן להעזר בפורום תמיכה בטיפולי פוריות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/32/69-תרומת-זרע-השלכות'>תרומת זרע - השלכות</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
לידה טבעית - בעד ונגד [קרא בהרחבה]
איך מבצעים עיסוי תינוקות בצורה נכונה [קרא בהרחבה]
הסיכונים הכרוכים בהפלה [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
לידה טבעית - בעד ונגד [קרא בהרחבה]