תרומות זרע
תרומת זרע - תהליך
בנק הזרע
תרומת זרע - השלכות
תרומת זרע בישראל

גברים שרוצים לתת תרומת זרע, יכולים לפנות אל בנק הזרע. תהליך תרומת הזרע כולל מתן הצהרה רפואית ומילוי שאלון, ובדיקות רפואיות, כמו בדיקת איידס. והתמורה איננה רק כספית - לעזור לנשים להביא לעולם תינוקות.

תורמים בבנק הזרע

תורמי זרע פופולאריים הם אלה המתאימים לדרישות השוק, כלומר, מתאימים לביקוש של הנשים.  גברים צעירים, בעלי בריאות תקינה בגילאים 20-35, נאים (לרוב יש דרישה לבעלי עיניים כחולות), גבוהים, ספורטיביים, משכילים ומצליחים. תכונות האופי גם הן חשובות ולכן תרומות זרע מגברים נחמדים, בעלי חוש הומור ועצמאיים "ייחטפו מהמדפים".

בנק הזרע (sperm bank) לעתים מפרסם בעצמו מודעות לחיפוש תורמי זרע באוניברסיטאות, מכללות ובשאר מקומות בהם אפשר לאתר גברים העונים על הקריטריונים הנ"ל, בתוספת בריאות תקינה, כך שהרבה מהתורמים הם סטודנטים. גם חיילים תורמים זרע לעתים קרובות. כל הגברים הם רווקים וזאת על-מנת למנוע פגיעה בצד שלישי, האישה והילדים. כל גבר שעונה על הדרישות והזרע שלו תקין יכול להתקשר עם בנק הזרע ולהתחיל בתהליך, לאחר פגישה עם מנהל בנק הזרע.

 

תהליך תרומת זרע

בתחילה, על התורם לחתום על הצהרת בריאות בנוגע לבריאותו והאם ישנן מחלות תורשיות במשפחה, ולענות על שאלות בנוגע לרקע המשפחתי שלו, רקע סוציאלי, שימוש בסמים, רקע פלילי וכדומה. עליו להתחייב לאמיתות הדברים, למרות שבפועל אין דרך ממשית לדעת האם הוא שיקר. זאת אחת הסיבות שבבנק הזרע שואפים להכיר אישית את התורם. סיבה נוספת לכך היא כדי שהתורם יגיע עוד פעמים רבות, וחשוב לפתח קשרים בריאים, במידה והוא מתאים, וגם זאת עד רמה מסויימת כדי לא ליצור התקשרות מיותרת.

 

קבלת קהל לתרומות זרע

השעות בהן התורם מגיע הן שעות בהן אין קבלת נשים בבנק הזרע, במטרה למנוע אפשרות של קשר כלשהו עם הנשים. ההכרות האישית עם התורם חשובה גם עבור האישה, שאין לה שום אפשרות לדעת את זהות האב, ולכן חוות הדעת של צוות בנק הזרע משמעותית ביותר עבורה. אמנם היא תקבל את ההתרשמות שלהם בקווי אופי כלליים בלבד, אך זה יאפשר לה לבחור בהתאם להעדפותיה.

 

בדיקות לפני תרומת זרע

משרד הבריאות מחייב את התורמים לעבור מספר בדיקות, בדומה לאישה. עליו לעבור למשל בדיקת איידס. דגימות הזרע מושהות במשך חצי שנה ולאחריה התורם מגיע שוב לבדיקת איידס (AIDS), ורק אז ניתן להשתמש בזרעו. בדיקות נוספות נערכות לשלילת מחלות מין, דלקות כבד (הפטיטיס B  ו- C) וטאי זקס. טאי זקס (Tay Sachs) זו מחלה נדירה המועברת בגנים ופוגעת בתינוקות ממוצא יהודי-אשכנזי, במידה ושני ההורים נושאים את הגן. בהמשך, על התורם להגיע לבדיקות תקופתיות לאיתור מחלות.

 

זהות תורם זרע

החוק במדינת ישראל אוסר לגלות את זהות התורם. גם תורם שיביע משאלה עתידית לגלות את זהות הנשים שהרו מזרעו ולהכיר את ילדיו הביולוגיים, לא יוכל לעשות זאת. בנק הזרע לא יעביר לו שום מידע. האיסור המוחלט של החוק מונע מאיתנו להבין מה עובר על אותו אדם המבקש לתרום, ומהן ההשלכות על הרגשתו ותחושותיו לשארית חייו.

לעומת זאת, במדינות כמו שבדיה, הולנד, אוסטריה ונורבגיה, לילד שהגיע לגיל בגרות יש אפשרות לקבל מידע לגבי זהות האב. חוק זה, שבא להיטיב עם הילד ולפתוח בפניו אפשרות להכיר את אביו הביולוגי, הביא לירידה דרסטית במספר תרומות הזרע מרגע חקיקת החוק.

באשר אלינו, במדינת ישראל ישנו מחסור תמידי בתרומות זרע ולכן נראה שחוק איסור חשיפת זהות האב לא עומד להשתנות.

הירידה במספר התורמים, בעקבות האפשרות שייחשפו, מצביעה על כך שגברים מעדיפים את האנונימיות הנכפית עליהם מצד החוק. הדבר מאפשר להם להפיץ את זרעם לכל עבר, בלי שיצטרכו לדאוג לקיומם של הילדים, לגדלם ולפרנסם, יש מישהו אחר שעושה את זה. הדבר מאפשר להם להמשיך בחייהם מבלי להשקיע באחרים מלבד עצמם.

 

תשלום עבור תרומת זרע

התמורה הכספית עבור תרומת זרע היא 220 ש"ח בעבור כל מנת זרע. תורם שזרעו נמצא תקין יכול לבוא ולתרום ללא הגבלה במשך שנים, בהתאם לגילו. ישנן מעבדות המגבילות את מספר התרומות מכל תורם, אך הוא יכול לבוא ולתרום במקומות אחרים בארץ, מאחר ואין כל רישום חופף או דיווח בין הבנקים.

כמובן, שאין לשכוח את העניין האלטרואיסטי שוודאי מניע חלק נכבד מהתורמים. הצד של הרצון לתת, לתרום, בדומה למתן צדקה בסתר. אותו צד שמבין שיש לו את האפשרות להעניק משהו מעצמו  לנשים שהוא לא מכיר והן אינן מכירות אותו, ובכך להרגיש את הצדדים הנדיבים שבו.

אם אתם זקוקים לתמיכה, או שיש לכם שאלות בנושא טיפולי פוריות, ניתן להעזר בפורום תמיכה בטיפולי פוריות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/32/70-בנק-הזרע'>בנק הזרע</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
גלו מראש תסמונת דאון, סיסטיק פיברוזיס, טאי זקס [קרא בהרחבה]
הינכם הורים שבדרך? כמה דברים שאולי תרצו לדעת. [קרא בהרחבה]
לידה טבעית? אפידורל? קיסרי? אפשר להיעזר בהיפנוזה עצמית. [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
גלו מראש תסמונת דאון, סיסטיק פיברוזיס, טאי זקס [קרא בהרחבה]