הפריה מלאכותית. IVF. תהליך הפריה חוץ גופית. תופעות וסיכונים בהפריה חוץ גופית.

הפריה מלאכותית
טיפולי פוריות
הפריה חוץ גופית - סיכונים
הפריה חוץ גופית - סיכונים
מערכת קרוסלה

טיפולי פוריות עלולים להביא לתופעות לוואי כמו גירוי יתר של השחלות, דימום או ציסטות. בנוסף, ראוי להתייחס גם לפן הרגשי של הפריה מלאכותית ולכוחות הנפשיים הנדרשים מבני הזוג המצפים לתינוק ומשתוקקים להיכנס להריון.

הפריה מלאכותית - סכנות

בטיפולי פוריות, כמו בכל דבר בחיים, כדי להימנע מבעיות וסיבוכים, יש לגשת לטיפול בצורה זהירה ולברר עם הרופא המטפל מהן הסכנות בכל שלב. באחריות הרופא ליידע את בני הזוג על כל תרחיש אפשרי ולקבל את הסכמתם, אחרת תתקיים עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית.

 

הפריה חוץ גופית - תופעות לוואי

טיפולי הפריה חוץ גופית מתבצעים בהצלחה כבר שנים רבות, וכך, הופקו לקחים ממקרים קודמים ונעשים מחקרים בנושא. רוב הסיבוכים יכולים להיגרם מאחר והתרופות ההורמונאליות מעודדות תהליכים לא טבעיים בגוף. לדוגמא, תגובת גירוי יתר של השחלות (ovaries), הגדלה ניכרת שלהן והצטברות נוזלים בבטן, בגלל התרופות הניתנות להשראת ביוץ, הם סיבוכים ידועים. הפתרונות לכך הם הקפדה על המינון המדוייק ומתן תרופה נוספת, דקקפפטיל (GnRH Agonist), המדכאת את הביציות מיד לאחר הבשלתן, ובכך מונעות גירוי יתר.

סכנה נוספת שעדיין נחקרת, מדברת על הקשר בין לקיחת הורמונים לבין מחלת הסרטן, בעיקר סרטן צוואר הרחם וסרטן השד. הדעה הרווחת היום בעולם הרפואה היא שטיפולי פוריות מתונים לא מעלים את הסיכון לסרטן אצל נשים, בהנחה שאין לאישה היסטוריה משפחתית של מחלת הסרטן.

תופעות לוואי נוספות שיש לשים לב אליהן: דימום או זיהום בשחלות בעקבות הדקירות הרבות שהאישה עוברת בהרדמה הכללית ובשאיבת ביציות מהחצוצרות. כמו כן, עלולות להתפתח ציסטות, כתוצאה מריבוי זקיקים בשחלות. ציסטות אלה לא ממאירות, אך עלולות לעכב כניסה להריון.

 

טיפולי פוריות - אחוזי ההצלחה

באופן כללי, נהוג לייחס בין 15 ל-30 אחוזי הצלחה לכל טיפול הפריה, אך אין כל מדד ברור, מאחר והסיכוי משתנה מזוג לזוג. ידוע שהסיבה העיקרית להצלחת הטיפול או לכישלונו היא מידת העקרות של האישה והגיל שלה. קופות החולים, למשל, לא מאשרות טיפולי פוריות מעל גיל 45. גם תגובת המטופלת לתרופות ומידת האיזון ההורמונאלי שלה משפיעות על התהליך. סיכויי ההצלחה עולים אצל זוגות שכבר הביאו ילד לעולם באופן טבעי. כדי לשפר את סיכויי ההצלחה, מומלץ לגשת לרופא ידוע, בעל מוניטין והצלחות מוכחות בתחום. מידע על רופאים כאלה ניתן לדלות במרכזים הרפואיים, או דרך זוגות שעברו טיפולי פוריות בעצמם והצליחו להוליד תינוק בריא.

 

הפריה מלאכותית - הפן הרגשי

ההתמודדות הרגשית שחווים בני זוג בהבאת תינוק לעולם בתהליך הפריה חוץ גופית (IVF) כוללת תסכולים, תשישות נפשית ופיזית ומתח, העלולים לפגוע בהצלחת התהליך. נטילת הורמונים גורמת גם לשינויי מצב רוח תכופים בתקופה זו, והאישה זקוקה להמון תמיכה נפשית. הרופא הופך להיות הדמות המשמעותית והמשפיעה בחיי בני הזוג, ומכאן המשמעות הרבה לבחירת הרופא ולאיכותו.

לתמיכה והתייעצות בנושאים של אי פריון, הפריה מלאכותית, הפריה חוץ גופית, ניתן להעזר בפורום תמיכה בטיפולי פוריות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/33/75-הפריה-חוץ-גופית-סיכונים'>הפריה חוץ גופית - סיכונים</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
הריון ורפואה סינית. יש קשר? [קרא בהרחבה]
טבלת חודשי ההריון שתעשה לכם סדר בראש [קרא בהרחבה]
איך שומרים על בריאות התינוק [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
הריון ורפואה סינית. יש קשר? [קרא בהרחבה]