תכנון מין עוברים
שיטות תכנון מין העובר
בחירת מין העובר
שיטות תכנון מין העובר
מערכת קרוסלה

זוגות שרוצים ללדת בת או בן, יכולים להיעזר בשיטות שונות לקביעת מין העובר. חלק מין השיטות, כמו ע"י הפריה חוץ גופית, נושאות תוצאות של 100 אחוזי הצלחה. שיטות טבעיות לבחירת מין העובר הן ודאיות פחות, אך ניתן ליישמן בבית.

שיטות תכנון מין העובר תמונה 1

צילום: מירב גרינברג

 

קביעת מין העובר - שיטות

תכנון מין העובר נעשית במספר שיטות שונות, חלקן מדעיות יותר וחלקן מדעיות פחות. בחלק מן המקרים, קיים סיכוי של 100% בקביעת זוויג (gender) העובר, ובחלק מן המקרים מדובר בהעלאת הסיכוי לקביעת מין העובר ב-70-80% לכל היותר.

 

שיטת אריקסון

שיטת אריקסון היא שיטת תכנון מין העובר באופן חוץ גופי, בה מפרידים את תאי הזרע באמצעות שימוש בתמיסה צמיגית ושדה חשמלי. תאי הזרע הנושאים את הכרומוזום המבוקש נאספים ומוחדרים לרחם האישה בהזרעה מלאכותית, הסיכויים במקרה זה ליצירת הזוויג המבוקש הנה בין 70-80%.

 

קביעת מין העובר ע"י הפריה חוץ גופית

בשיטה זו, הפריה חוץ גופית (IVF - In Vitro Fertalization), נותנים לאישה הורמונים להשראת ביוץ (בעיקרון, בכל ביוץ רגיל מבשילה וחורגת ביצית אחת מן השחלה, אולם במקרה הזה, כדי להגדיל את הסיכויים להריון מוצלח, יש צורך בהבשלה של יותר מביצית אחת). מתבצעת שאיבת ביציות, וההפריה נערכת מחוץ לגוף. יש אפשרות לקבוע מראש אילו תאי זרע (נושאי כרומוזום  X או Y) יפרו את תא הביצה, או לחילופין לאחר היווצרות העוברים ניתן לבדוק ולהחזיר לרחם אך ורק את העוברים הרצויים (מבחינת הזוויג לכל הפחות). במקרה זה, בהנחה שנוצר הריון מוצלח ובסופו לידה מוצלחת, אחוז הסיכויים לקביעת הזוויג הינו 100%.

השימוש בשתי השיטות שלעיל אינו אוטומטי ועל פי דרישה, אלא נדרש אישור מיוחד הניתן במספר מקרים חריגים כמו מחלות תורשתיות. נכון להיום, ניתן אישור של משרד הבריאות לקביעת מין היילוד גם למשפחות שבהן יש צאצאים מאותו הזוויג (לפחות 4), ויש רצון לצאצא מהזוויג השני.

קביעת מין העובר אושרה גם במקרה נדיר נוסף. במקרה זה ניתן אישור מראש לבחירת מין העובר לאדם שהוא כהן ועקר. במקרה כזה, שבו יש צורך בתרומת זרע, עלולה להיווצר בעיה במקרה של זכר: בבר המצווה שלו יש צורך להכריז עליו ככהן, לוי או ישראל, ואז צפויה כמובן בעיה כשיוודע שהאב המביא למצוות אינו האב הביולוגי. מפאת זאת ניתן אישור לביצוע המניפולציות החוץ גופיות הדרושות ללידת בת.

 

בחירת מין העובר - השיטה הטבעית

שיטה נוספת לבחירת מין היילוד היא השיטה הטבעית, ובה יש התייחסות לתנאים חיצוניים המשפיעים על תאי המין השונים. ההתייחסות היא למועד קיום יחסי המין, התזונה (של האישה בדרך כלל), התנוחה בה מתבצעת החדירה, תכיפות המגעים וחומציות הנרתיק.

 

מועד קיום יחסי המין

שיטה שמגדילה את הסיכוי ללידת בן או לידת בת, אך היא איננה ודאית.

 

ללדת בן

ידוע שתאי הזרע הנושאים את כרומוזום X הינם תאים עמידים יותר מאשר אלה הנושאים את כרומוזום Y, ואילו תנועת תאי זרע הנושאים את כרומוזום Y הינה מהירה יותר מתנועת תאי הזרע הנושאים את כרומוזום X. על כן, אם רוצים ללדת בן, מומלץ לקיים את יחסי המין ביום הביוץ או במהלך היומיים שלאחריו - כך שהביצית תהיה זו שממתינה לתאי הזרע, ובכך להגדיל את סיכויי תאי הזרע נושאי כרומוזום Y, הזריזים יותר אך חסינים פחות, להפרות את הביצית.

 

ללדת בת

ללידת בנות, מומלץ לקיים את היחסים לפני מועד הביוץ (ניתן לזהות את מועד הביוץ על פי מדידת חום במשך כשלושה חודשים ושרטוט גרף. ביום הביוץ יש בדרך כלל עלייה בחצי מעלה בממוצע של חום הגוף, ושיטות נוספות כמו אולטרסאונד). במקרה של יחסי מין כיומיים לפני מועד הביוץ (ovulation), תאי הזרע הם אלו שימתינו לתא הביצה, ובכך יגדלו סיכויי תאי הזרע הנושאים את כרומוזום X ,הזריזים פחות אך עמידים יותר, להפרות את הביצית.

 

תכיפות יחסי המין

ככל שתכיפות קיום היחסים גדולה יותר, כך איכות וריכוז תאי הזרע קטנים יותר (בעיקר של תאים הנושאים את כרומוזום Y). אם כן, ללידת בת יש להגדיל את תכיפות קיום יחסי המין וללידת בן - להפחית.

 

חומציות הנרתיק

בעיקרון הפרשת הנרתיק היא חומצית ומשפיעה לרעה על תאי הזרע הנושאים את כרומוזום Y, שהם עמידים פחות לחומצה (זהו ההסבר המקובל היום לפירוש הרמב"ם ורש"י. זאת מאחר וקיימת טענה שהאורגזמה של האישה משנה את סביבת הנרתיק לסביבה בסיסית, המתאימה יותר לתאי זרע המכילים את כרומוזום Y). כדי לשנות את חומציות הנרתיק, ממליצים על שטיפה בתמיסת סודה לשתיה מדוללת, המשנה את חומציות הנרתיק לבסיסית אם רוצים ללדת בן, או שטיפה בתמיסת חומץ מדוללת, להגדלת הסיכויים ללדת בת.

 

בחירת מין היילוד - סיכום

תכנון מין העובר נעשה בדרכים שחלקן מדעיות וחלקן ספק מדעיות ספק אמונות טפלות. אולם אין ספק שרק בהתערבות רפואית של הפריה חוץ גופית (IVF), בה מחליטים מראש באיזה תאים להשתמש: תאי זרע הנושאים כרומוזום X או תאי זרע הנושאים כרומוזום Y, ניתן להגיע ל- 100% הצלחה בקביעת מין העובר (בהריון ולידה מוצלחים כמובן) - כל השאר על אחריותכם/ן בלבד.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/39/83-שיטות-תכנון-מין-העובר'>שיטות תכנון מין העובר</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
טבלת חודשי ההריון שתעשה לכם סדר בראש [קרא בהרחבה]
הכל על תהליך תרומת הזרע [קרא בהרחבה]
כיצד דואגים לאכילה נכונה בהריון? [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
טבלת חודשי ההריון שתעשה לכם סדר בראש [קרא בהרחבה]