הריון בסיכון גבוה
מצוקה עוברית
הריון מחוץ לרחם
הריון מרובה עוברים
הריון תאומים
סכרת הריון
רעלת הריון
בצקות בהריון
דליות ברגליים
תסמונת התעלה הקרפלית
ירידת מים מוקדמת
היפוך עובר
סיבוכי ירידת מים
אי ספיקת צוואר הרחם
ריבוי ומיעוט מי שפיר
סכרת הריון
מערכת קרוסלה

סכרת הריון היא מחלה שעלולה לסכן את האם והעובר. ניתן לאבחן אותה ע"י העמסת סוכר והטיפול בה נעשה לרוב באמצעות תפריט הריון מתאים, או ע"י זריקות אינסולין.

מהי סכרת הריון

סכרת הריון (gestational diabetes mellitus – GDM) היא אחת המחלות אשר נשים בהריון סובלות ממנה (המוכרת גם כסכרת הריונית). מדובר במחלה הקשורה באופן ישיר למחלת הסכרת הרגילה. נהוג לחלק את מחלת הסכרת לשלוש קטגוריות: א. סכרת הריונית  ב. סכרת נעורים. ג. סכרת מבוגרים.

סכרת הריון הינה מחלה אשר סובלות ממנה בין 5-7% מכלל הנשים בהריון. מדובר בסיבוך הריון הנגרם על פי רוב במהלך המחצית השנייה של ההריון, כאשר רמת האינסולין (insulin - הורמון המופקד על בניית הרקמות וקליטה נכונה של סוכרים שאנו מכניסים לגופנו) יוצאת מאיזון, בשל התנגדות גופנית לרגישות של אותו הורמון. ההתנגדות נובעת מהפרשות שונות שמפרישה השלייה, הפרשות הורמוני גדילה וכדומה. הפרשות אלו גורמות לעמידות (התנגדות) לאינסולין ולחוסר הפרשת ההורמון בצורה הראויה. דבר זה מגביל את הפעולה הנדרשת ליצירת רמת גלוקוז (סוג של סוכרים) שווה ופרופורציונאלית, וזה גורם לעלייה בכמות הגלוקוז (glucose) בדם.

 

סכרת הריון - סיכונים לעובר

סכרת הריון עלולה לגרום ל"פרע כתפיים" - נשים עם סוכרת הריון נוטות ללדת תינוקות גדולים יותר (מעל ארבעה קילוגרם), ואז עלול להיווצר מצב בו התינוק מתקשה לעבור דרך תעלת הלידה בשל גודלו. ראשו מצליח לצאת, אך כתפיו ושאר גופו - לא. הכתף הקדמית של העובר נתקעת בעצם החיק של האם. הנזקים הנגרמים בשל פגיעה זו יכולים להיות משמעותיים לתפקוד התינוקות. פגיעה זו יכולה לגרום, בין היתר, למה שידוע כשיתוק ע"ש ארב (מדובר בפגיעה במקלעת העצבים הברכיאלית, מבנה מסועף של סיבי עצב המתחיל בצוואר וממשיך לעבר הזרוע. רוב העצבים שבפלג הגוף העליון מקורם במבנה מסועף זה, ופגיעה בסיבים אלו יכולים לגרום לשיתוק קשה של התינוקות הפגועים ואף למותם, חלילה).

סכרת הריון יכולה לגרום גם לחוסר התפתחות של העובר. כמו כן, קיימת סכנה שמא התינוק עצמו יינזק בשל רמת אינסולין גבוהה מדי בדמו.

 

סיכונים לאם

רעלת הריון, יתר לחץ דם, ניתוח קיסרי ועוד.

 

סכרת הריון - אבחון

כדי לאבחן סכרת הריון, נהוג לערוך בדיקת העמסת סוכר (בדיקה המצביעה על רמת הסוכר הקיימת בדם ומצב האינסולין). בתחילה משתמשים בבדיקת GCT (בדיקת העמסת סוכר 50 גרם). אבחון זה נערך בסביבות השבוע ה-24 להריון ועד השבוע ה-28 להריון. במידה ותוצאות הבדיקה הצביעו על רמת גלוקוז גבוהה מ-140 mg/dl (צורת מדידה), תעבור האישה העמסת סוכר של 100 גרם.

 

סכרת הריון - טיפול

הטיפול בסכרת הריון מתבצע פעמים רבות ע"י רופא בשילוב של תזונאי(ת). אם מדובר ברמה נמוכה של סוכרת הריון, מומלץ להתחיל בדיאטה ופעילות גופנית. אכילה נכונה בהריון תוכל לפעמים לפתור את הבעיה ולשמור על רמות גלוקוז תקינות. במידה ומדובר ברמה גבוהה וקשה יותר, או אז תצטרך האישה לקבל זריקות אינסולין.

נשים שסבלו בהריונן מסכרת הריון מצויות בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת מסוג 2 (סכרת מבוגרים) בשנים שלאחר ההיריון. מומלץ לבצע מעקב ע"י בדיקת רמת הגלוקוז בדם.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/40/101-סכרת-הריון'>סכרת הריון</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
בעיות פוריות ופריון אצל האישה ואצל הגבר [קרא בהרחבה]
מדוע חלב אם חשוב כל כך להתפתחות תינוקך [קרא בהרחבה]
מעקב גדילה לעובר כבר עשית? [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
בעיות פוריות ופריון אצל האישה ואצל הגבר [קרא בהרחבה]