הריון בסיכון גבוה
מצוקה עוברית
הריון מחוץ לרחם
הריון מרובה עוברים
הריון תאומים
סכרת הריון
רעלת הריון
בצקות בהריון
דליות ברגליים
תסמונת התעלה הקרפלית
ירידת מים מוקדמת
היפוך עובר
סיבוכי ירידת מים
אי ספיקת צוואר הרחם
ריבוי ומיעוט מי שפיר
תסמונת התעלה הקרפלית
מערכת קרוסלה

חשה עקצוצים או נימולים בכף היד? יתכן שגם את חווה בתסמונת התעלה הקרפלית.

האם את חשה עקצוצים, נימול או כאבים בפרק כף היד במהלך תקופת ההריון? יכול מאוד להיות שגם את, כמו נשים רבות בהריון, סובלת מתסמונת התעלה הקרפלית, אחת מהתסמונות הנפוצות ביותר במערכת העצבים ההיקפית בגוף האדם בכלל, ובקרב נשים הרות בפרט. התסמונת משפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם, והיא מורגשת בייחוד במהלך תקופת ההריון בקרב נשים רבות.

התעלה הקרפלית הינה התעלה המחברת את האמה אל פרק כף היד. תסמונת התעלה הקרפלית מתרחשת כאמור בשל דחיסה של העצב המידיאני, הממוקם גם הוא בתוך האמה, אל תוך התעלה הקרפלית. העצב המידיאני אחראי על יצירת תחושה לאצבעות היד (למעט הזרת) ובכף היד. העצב אחראי על שליחת האותות המאפשרים תפקוד מוטורי של האגודל. התופעה תופיע בדרך כלל ביד החזקה של האישה, אם כי היא נפוצה גם בשתי הידיים בו-זמנית. אצירת הנוזלים, המתרחשת במהלך ההריון גורמת להגברת הלחץ בתעלה הקרפלית. במידה והתסמונת נוצרה במהלך ההריון, היא תחלוף, במרבית המקרים, מיד לאחר סיומו.

להתפתחות התסמונת קיימות מספר סיבות הכוללות בין היתר את צורתו של פרק כף היד, את מידת השימוש בפרק כף היד וצורת השימוש בו וכן בעיות בריאותיות ותורשתיות שונות. הסיכון ללקות בתסמונת זו גובר במידה והתרחש נקע או שבר ביד או בזרוע. כמו כן, משפיעות על התפתחותה גם מחלות כרונית כגון סוכרת, דלקות פרקים או אפילו אלכוהוליזם. חשוב לזכור כי התסמונת אינה מסוכנת והיא מוגדרת כפוגעת באיכות החיים בלבד. כאשר מאובחנת התסמונת במועד היא ניתנת לטיפול בצורה פשוטה, קלה ויעילה וכמעט ללא סיכונים מיותרים.

הסובלות מהתסמונת יחושו, כאמור, נימול ועקצוץ בכף היד במהלך תהליך ההריון. הכאב יכול להופיע לאורך כל היד והזרוע אך בסיסו הינו בכאב עמום במפרק כף היד. העקצוץ מורגש במיוחד באצבעות ועשוי להיות ניכר במיוחד בעת אגרוף היד בהחזקת הגה, טלפון או כלי כתיבה. במקרים חמורים, עלולה התסמונת גם להפריע לדפוסי השינה של הנשים ההרות ולהקשות בצורה משמעותית על אורח חייהן.

במידה ואישה הנמצאת בהריון חשה במהלכו באחד מהתסמינים הללו, יש לגשת באופן מידי לאבחון של נוירולוג. חשוב לזכור כי למרות שהתסמונת אינה נחשבת מסוכנת, הזנחתה עלולה לגרום נזק משמעותי לשרירים ולעצבים באזור כף היד. הבדיקה תבחן את היכולת המוטורית ואת התחושה בכף היד. הבדיקה אינה פולשנית והיא נעשית באמצעות הקשה על פרק כף היד לבחינת הרפלקסים. לעיתים ייעשה שימוש בהדמיית MRI או בבדיקת אולטרסאונד בפרק כף היד.

במקרים קלים של התסמונת ובייחוד בתקופת ההריון הטיפול יהיה פשוט ושמרני, וזאת על מנת להקל על התסמינים עד לתום ההריון. הטיפול כולל תרופות לשיכוך כאבים, סד לשמירה על פרק כף היד ולמניעת כיפופו שלא לצורך וכן הזרקת סטרואידים במקרים מסוימים. לאורך כל תקופת ההריון יתבצע מעקב קליני על-ידי בדיקות EMG וזאת במטרה לוודא כי לא נגרם נזק לעצב המתקדם בפרק כף היד. קיבוע לילי הוא אפשרות מומלצת לנשים בהריון והוא מאפשר מניעת התזוזה של היד במהלך השינה. קיבוע זה מקל על העקצוץ ועל חוסר התחושה ביד במהלך שעות הלילה.

במידה והתסמינים חמורים ומתמשכים, גם במהלך תקופת ההריון וגם לאחריה, ימליץ הרופא על ניתוח אשר נועד להקל את הלחץ על העצב החיצוני בפרק כף היד. הניתוח מתבצע באמצעות חיתוך הרצועה המפעילה את הלחץ על העצב. הניתוח הינו פשוט יחסית והוא מתבצע בהרדמה מקומית ובאשפוז בן יום אחד בבית החולים.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/40/397-תסמונת-התעלה-הקרפלית'>תסמונת התעלה הקרפלית</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
הסיכונים הכרוכים בהפלה [קרא בהרחבה]
גזים בהריון - שמים לזה סוף [קרא בהרחבה]
מתכננים כניסה להריון? מספר דברים שאולי יעניינו אתכם [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
הסיכונים הכרוכים בהפלה [קרא בהרחבה]