בחירת שם לתינוק
עצות לבחירת שם
עצות לבחירת שם
מערכת קרוסלה

לפני שבוחרים שם לתינוק, כדאי לחשוב על כמה נקודות חשובות לגבי שמות תינוקות, למשל, מה משמעות השם, האם הוא בכלל מוצא חן בעינינו, האם השם מקורי מידי, ומה אומר הרב על השם הנבחר?

עצות לבחירת שם תמונה 1

בחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק הנה "פרויקט הדגל" הניצב בפני כל זוג, עת הוא מצוי במהלך שבועות הריון מתקדמים ולקראת לידת תינוק. כך, מרבית ההורים מייחסים לבחירת השם חשיבות רבה וחשים כי על כתפם רובצת אחריות גדולה, שכן מדובר בזהות הראשונית אותה הם מעניקים לילדם ואשר איתה הוא צפוי להישאר תמיד (אלא אם יחליט בגיל 18, כפי שמותר בחוק, לשנות את שמו).

 

עצות לבחירת שמות לתינוקות

לפני שרצים ופותחים ספר שמות לתינוקות (baby names) עב כרס ומעיינים ברשימת השמות עליהם המליצו הדודות, כדאי שניקח בחשבון מספר המלצות ועצות לבחירת שם:

 

משמעות השם - מומלץ לשאול ולבדוק האם השם אותו אנו מתכננים לתת הנו בעל משמעות חיובית. האם בכלל אנו יודעים את משמעות השם, או שפשוט הוא נשמע נחמד? שיטה מומלצת הנה פשוט לשאול כמה שיותר אנשים (מעין משאל עם...) לדעתם בנוגע לשם.

 

בחרו שם שאתם אוהבים ורוצים בו (ולא הסבתא או הדודה), אחרי שהגעתם להסכמה ביניכם כמובן...


הקשר בין השם לשם המשפחה - כדאי לבדוק איך נשמע השם הפרטי שאותו אתם מתכננים לתת, בשילוב עם שם המשפחה. זאת, כדי להימנע משמות מביכים ובעייתיים. למשל אם שם משפחתכם הוא שבתאי, השתדלו שלא לתת לבנכם את השם כוכב.


מקוריות לעומת בנאליות - אל תתנו שם מקורי ומסובך מידי שיקשה על הילד בהמשך חייו, והשתדלו גם לא להיות משעממים מידי.


הקשר בין השם לתקופת הלידה - בחירת שם המתאים לתקופת הלידה (birth), יוצרת עניין, וכמו כן, יום ההולדת יחול בתאריך המתאים לשם, וכן קל יהיה לאחרים לזכור את שם הילד. שמות נפוצים בהקשר זה: השם אביב לילידי פסח, השם אור לילידי חנוכה וכדומה.

 

שמות נפוצים

בפני זוג ההורים ניצבת רשימת שמות ארוכה ומגוונת, ביניהם שמות מקוריים יותר ומקוריים פחות, אולם במידה ואתם רוצים לבחור שם סטנדרטי ו"לשחות עם הזרם" (במחיר ויתור על מקוריות), ישנם מספר שמות נפוצים, אשר הורים רבים נתנו לילדיהם בשנים האחרונות.

 

שמות לבנות

לבנות, השמות הנפוצים ביותר בשנים האחרונות הנם נועה, שירה, מאיה, יעל, תמר, שרה, רוני ואגם.

 

שמות לבנים

לבנים, השמות הנפוצים ביותר הנם איתי, אורי, נועם, דניאל, דוד, עידו, משה, יוסף ויונתן. קחו בחשבון, כי השמות נועם, אורי ודניאל הינם שמות הניתנים כיום גם לבנות, מה שעלול ליצור בלבול אצל אנשים, בייחוד בחודשים הראשונים לחיי התינוק.

 

שמות תינוקות בראי ההלכה

לשמו של האדם ומשמעותו נודעת חשיבות רבה במסורת ובהלכה, והעניין מוזכר בתורה מספר פעמים. כך, נאמר לאברהם אבינו: "וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ" (בראשית י"ז). על פי הקבלה, אותיות השם מהוות צינורות שפע רוחניים לאדם.

מידי יום, נשאלים רבנים רבים בנושא בחירת שם לתינוק, אלו שמות מותרים ומומלצים ואלו אינם מומלצים.

על פי הרב הראשי לשעבר, הרב מרדכי אליהו (הנחשב למי שמוביל את העיסוק בנושא שמות לתינוקות), לא ראוי להעניק לילדים שמות הכוללים בתוכם את שם האל ואינם מופיעים בתנ"ך, כמו שיראל, אלינור ובת-אל. כמו כן, לא מומלץ לתת לבנות שמות של בנים (רוני, יובל, דניאל) ולבנים שמות של בנות. בנוסף, עדיף להימנע מלתת שמות בלועזית, כגון: יולי ומאי. שכן אלו שמות של אלילים נוכריים.

בנוגע לשמות תנ"כיים, הרי שחל איסור לקרוא לילדים בשמות של דמויות שליליות, כגון: עמרי (שהיה מלך רשע), נמרוד והגר (אמו של ישמעאל). במידה וניתן השם, צריך להחליפו.

זהו המקום להרגיע, כי מי שכבר ניתן לו שם שאינו עומד בכללים הנ"ל, לא צריך ברוב המקרים להחליפו (עליו לשאול רב במידה ויש ספק).

 

שמות בעלי משמעות דומה

ישנם הורים אשר מקפידים לקרוא לכל ילדיהם בשמות בעלי מכנה משותף. המכנה המשותף הינו בשלל נושאים, כגון: אתרים בארץ, בעלי חיים, משמעות, צליל דומה, וכו'. שתי דוגמאות אמיתיות "מהשטח" לתופעה זו: 12 אחים הקרויים כולם על שם שניים-עשר השבטים. ובמשפחה אחרת נקראו הילדים בשמות הקשורים באור (יהל, אוריה ונהוראי).

 

שמות מיוחדים

בכל הנוגע לבחירת שם לתינוק, נראה שאין סוף למקוריות ולחדשנות. ישנם שמות מיוחדים רבים, שחלקם קשורים לתקופה בה נולד הילד. כך, לאחר קום המדינה, ניתנו שמות רבים הקשורים בגבורה ובניצחון. לצד זאת, חלק גדול מהשמות המיוחדים הנם פשוט פרי מחשבה יצירתית של ההורים. מומלץ לשקול האם השם המיוחד עליו חשבנו הנו אכן מיוחד, והאם הוא איננו בעייתי ומסובך מידי.

מספר שמות מיוחדים המסתובבים בינינו הנם: אגם, ברקת, צוף, כנען ועוד.

עכשיו, כל שנותר לכם ההורים הוא בסך הכל לבחור שם.

בהצלחה!

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/51/104-עצות-לבחירת-שם'>עצות לבחירת שם</a>

סגור לתגובות


2. בחירת שם
אני רוצה לקרוא לבן שלי בשם שהסוף שלו או אל אבל לא שם נפוץ שם חדיש האם תאוכלו לעזור
לי אורח
דירוג:
1

בעד הריון ולידה
1. קישקוש בלבוש מארץ כוש (ל"ת)
אורח
דירוג:
4

בעד הריון ולידה
על ההבדלים בין ציר אמיתי למדומה [קרא בהרחבה]
ידעת שמומלץ להשמיע מוסיקה לעובר? [קרא בהרחבה]
התינוק בוכה או רעב - מה עושים? [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
על ההבדלים בין ציר אמיתי למדומה [קרא בהרחבה]