לידות טבעיות
לידת בית
לידה במים

מחקרים הוכיחו כי לידת בית בטוחה לאם ולתינוק לא פחות מלידה בבית חולים, אך למרות זאת - לא כל אחת בנויה לחוויה כזו.

לידה בבית

לידת בית (Home Birth) היא לידה טבעית בה מלכתחילה ההורים מחליטים ללדת בבית במקום בבית החולים. לידה בבית יכולה להיות מלווה בצוות מקצועי של גניקולוג או מיילדת מוסמכת, ובמקרים רבים בלידה נמצאים רק האם, בן הזוג המלווה ומשפחה קרובה. הריון ולידה יכולים להיות מלחיצים במיוחד אם מדובר בילד ראשון ולכן זה יכול להיות מאוד מרגיע כאשר הזוג יכול לבחור וליצור לעצמו את סביבה אינטימית ללידה.

 

ללדת בבית

בשביל להחליט על לידת בית על האם והתינוק להיות בריאים לחלוטין. לידה בבית מתאפשרת רק לנשים עם הריון של עובר אחד ולא הריון רב עוברי. על יולדת בבית להיות מעל גיל 18, על התינוק להיות במשקל בריא, על האם להיות במשקל תקין, לא תת-משקל ולא עודף משקל. כמו כן, לידת בית מתבצעת רק במידה וההריון עבר בצורה חלקה ללא סיבוכים או בעיות רפואיות מיוחדות.

משרד הבריאות מאפשר לכל אישה ללדת בבית, באם היא עומדת בקריטריונים הבריאותיים ולאחר שחתמה על חוזה ובו היא מבהירה כי היא מבינה את הסיכונים. אין איסור על לידה בבית ללא מיילדת או איש מקצוע, אך מי שאין לו סמכות ותעודה מקצועית, נאסר עליו לתמוך בלידה בבית. חשוב גם לוודא האם הביטוח הרפואי מכיר בלידה בבית ולהבין כי תצטרכו לוותר על מענק הלידה מביטוח לאומי, שכן הוא ניתן רק בבית החולים (ניתן להגיע לבית החולים גם לאחר הלידה).

 

יתרונות לידת הבית

ללידת בית יתרונות רבים ורוב הזוגות המקבלים את ההחלטה ללדת בבית, עושים זאת בגלל הסביבה חמה ומוכרת. בלידה בבית היולדת מחליטה איזה סוג לידה היא רוצה, לידת מים או לידה בתנוחה ספציפית. יולדת בבית יכולה להקיף עצמה בכמה אנשים שהיא רוצה, כאשר בחדרי הלידה בבית החולים בדרך כלל יש מקום ללא יותר משני מלווים. אנשים רבים מקשרים בתי חולים או חדרי לידה לסביבה קרה, עם הרבה אנשים זרים מסביב, כאשר בבית אנו שולטים ויוצרים לעצמנו את הסביבה. זוגות רבים הבוחרים באופציה של לידה טבעית בבית, עושים זאת מכיוון שהם מאמינים שזו האופציה הטבעית ביותר שתעניק להם את הסביבה הכי פחות מלחיצה. נשים רבות שבחרו ללדת בבית עשו זאת עקב חוויה לא נעימה של לידה קודמת בבית חולים.

ברוב הלידות בבית לא משתמשים במשככי כאבים מתוך בחירה מראש, שכן רוצים שזו תהיה לידה טבעית (Natural Birth). לא משתמשים בשום ציוד רפואי חודרני ולא בתרופות לזירוז לידה. לרוב המיילדות המסייעות ללידה בבית יש בלון חמצן שיכול לשמש את האם או התינוק ואוקסיטוצין (oxytocin) שנקרא גם "הורמון האהבה" המשמש לשליטה בדימום לאחר הלידה. ההעדפה היא לא להשתמש באף אחד מהאמצעים הרפואיים אלא אם ישנו צורך ממשי, שכן רוצים לשמור על לידה טבעית ככל הניתן. במידה ובמהלך הלידה ישנם סיבוכים המסכנים את חיי האם או התינוק, תידרש העברה מיידית לבית החולים.

לידת בית היא לרוב בטוחה כל עוד ישנו אדם מוסמך בעל ידע רפואי מתאים, שיוכל לסייע במידה והאם או התינוק נקלעים למצוקה. ליולדת בבית יש את כל הכוח לקבל החלטות לגבי מי היא רוצה שיהיה בחדר, באיזו תנוחה היא רוצה ללדת, האם היא רוצה לידת מים, ושום דבר לא מבוצע ללא הסכמתה. במהלך הלידה מעודדים את האישה לאכול, לשתות, ללכת, להתקלח, להשמיע קולות, לשנות תנוחה, כל מה שיגרום לה להרגיש יותר בנוח. מחקרים הראו כי הסיכוי לזיהומים אצל האם או התינוק יורד כאשר מבצעים לידה בבית.

הריון ולידה הם אירועים אישיים ומרגשים לזוג, וכאשר אישה יולדת בבית החולים הצוות הרפואי זר לה ובמקרים רבים מתחלף במהלך הלידה. כאשר מחליטים על לידה בבית, בני הזוג בוחרים את המיילדת והמסייעת עוד בזמן ההריון ויוצרים היכרות מוקדמת. כמו כן המיילדת נמצאת מתחילת הלידה ועד סופה ומלווה את הזוג גם מספר שעות לאחר הלידה. נוכחות של מיילדת מבטיחה ליולדת בבית שכל תשומת הלב מוקדשת אך ורק לה, בעוד שבלידה בבית החולים הצוות הרפואי עובר בין כמה יולדות.

 

סיכונים בלידת בית

ישנם מספר דברים שצריך לשקול בכובד ראש לפני שמחליטים על לידת בית. אישה היולדת בבית מקבלת עליה את כל האחריות לסיבוכים העלולים להתרחש ועיכובים בטיפול חירום רפואי, שכן לא נמצאים בבית חולים. אם המהלך הלידה נדרש הליך כירורגי או ניתוח קיסרי חירום, הדבר יצריך נסיעה לבית חולים ועיכוב בטיפול. במהלך הלידה בבית, אין צוות רפואי מלא כמו זה הקיים בחדרי לידה, עליו נמצאת האחריות והוא שמקבל את כל ההחלטות. בלידה בבית, האישה צריכה להיות מוכנה לקבל החלטות בזמן הלידה תוך כדי צירים.

זוג שמחליט על לידה בבית צריך לבחור מיילדת ודולה (תומכת לידה). חשוב לבדוק את הניסיון של המיילדת, בכמה לידות היא סייעה, כמה מהן היו לידות בבית וכיצד היא מטפלת בלידה טבעית. כמעט לכל המיילדות יש הידע המקצועי הדרוש ליילוד תינוק, אך כמובן שחשוב לבקש תעודות הסמכה ואפשר גם לבקש המלצות ממשפחות איתן עבדה המיילדת בעבר. חשוב שיהיה קשר אישי עם המיילדת, לבחור מישהי שמרגישים שמתחברים אליה. המיילדת נפגשת עם בני הזוג מספר פעמים בזמן ההריון ולא רק בלידה עצמה, כך שתוכל להכיר טוב יותר את בני הזוג ואת רצונותיהם.

הדאגה העיקרית שיש לנשים השוקלות לבחור ללדת בבית ולא בבית החולים, היא מה עושים במקרה חירום. למיילדת יש הכלים והסמכות לטפל במקרים מסוימים של סיבוך רפואי. חשוב לדעת שאחוזים מאוד קטנים של לידות בבית מגיעים לסיבוכים רפואיים המצריכים העברה לבית חולים. אולם גם אם מאוד רוצים לידת בית, חשוב לשמור על ראש פתוח ולהיות מודעים לאפשרות שתצטרכו לנסוע לבית החולים, ועל כן חשוב לבחור מבעוד מועד באיזה בית חולים תרצו ללדת אם הלידה בבית לא תתאפשר מסיבות רפואיות.

ההכנה ללידה בבית לא מאוד שונה מהכנה ללידה בבית החולים. חשוב להכין את הבית לתינוק שיגיע ולדאוג לכך שרוב תשומת הלב בימים שלאחר הלידה תהיה מוקדשת לתינוק. מומלץ לדאוג לכך שכל עבודות הבית ייעשו טרם הליד:, כביסות, ניקיון, קניית מצרכים, ומומלץ גם שיהיה אוכל מוכן למספר ימים.

 

טיפול בתינוק לאחר לידת בית

בבית החולים ישנו רופא המבצע בדיקות לתינוק מיד לאחר הלידה. אם מחליטים על לידת בית חשוב לבחור מראש רופא ולתאם איתו ביצוע בדיקות ראשונות לתינוק ביום הלידה או יום למחרת. חשוב גם לברר מהן העלויות של לידה בבית. כל מיילדת גובה סכום אחר על פי השירותים שהיא מעניקה. בנוסף חשוב לקחת בחשבון כל הוצאה אחרת וגם הוצאות הסעה באמבולנס לבית החולים אם צריך והוצאות אשפוז במידה והלידה בבית מסתבכת.

לידת בית היא לא בשביל כולן. אמנם לידה בבית נחשבת לבטוחה לא פחות מלידה בבית החולים ויש לה יתרונות רבים, ובכל זאת לנשים שעברו הריון בעייתי או שיש להן עבר של לידות קשות, מומלץ לוותר על לידה בבית וללכת על האופציה הבטוחה של לידה בבית חולים, שם מובטח להן טיפול חירום במקרה של סיבוך רפואי. במידה ולאישה אין עבר של מחלות או סיבוכים בהריון, חשוב עדיין להחליט האם היא מסוגלת לעבור לידה טבעית ללא משככי כאבים והאם יש לה מספיק תמיכה מהסביבה שתעזור לה בלידה ובימים שאחר כך.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/53/308-לידת-בית'>לידת בית</a>

סגור לתגובות


1. תיקונים קלים לכתבה
לדעתי הכתבה טובה אך מעט מוטעית. היא אמנם פתוחה מאוד ללידת בית אך מציגה אותה רק
כבחירה מתוך נוחות היולדת ואז שזו אופציה אפשרית כי היא מספיק בטוחה. ולדעתי זה לא כך.
ישנה סיבה נוספת לבחירה בלידת בית, וזו ההחלטה כי זו הדרך הטובה והבטוחה ביותר ללידה
מבחינה רפואית. הוויתור על המיכשור הרפואי בביח הוא לטובת הבטחת לידה תקינה וזורמת
באופן טבעי וצמצום הצורך לכדי מינימום בכל המכשור הרפואי.. ואז ממילא אין ויתור על
מיכשור רפואי כי אין בו צורך. מלבד זאת במידה ויש המחקרים מראים כי לידה במרחק חצי שעה
אינה מעכבת התערבות רפואית וזה אותו הזמן כמו בביח.. שגם הוא עמוס ביולדות, צריך לקרוא
למרדים.. זה לא קורה תוך 10 שניות.. בקיצור הדעות בעניין חלוקות אך ההמלצות בדבר לידה
ומיקומה הינן אישיות. גם ליולדות עם עבר מילדותי שאינו מושלם.. לכן כדי להתייעץ עם איש
מקצוע המתמחה בתחום לידת הבית, שמכיר את הנושא מקרוב ואינו ניזון משמועות וסטיגמות..
בארץ קיימים מס' רופאים העוסקים בתחום ואף מיילדות מקצועיות.. אני ממליצה בחום, גם
בלידה ראשונה.. כמובן רק אם זה מתאים ליולדת ותואם לרצונה..
ולידות קלות ושמחות לכולנו! אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
הידעת כי קיימים סוגים שונים של קורסי הכנה ללידה? [קרא בהרחבה]
איך מבצעים עיסוי תינוקות בצורה נכונה [קרא בהרחבה]
ההיבט הנטורופתי על אי פוריות בגוף האישה [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
הידעת כי קיימים סוגים שונים של קורסי הכנה ללידה? [קרא בהרחבה]