לידות טבעיות
לידת בית
לידה במים
לידה במים
מערכת קרוסלה

את את מעוניינת בלידה טבעית, תוכלי ללדת במים בביתך או בבית החולים, ותזכי לחוויה מיוחדת וגם הקלה בצירי הלידה.

לידת מים

אנשים רבים מוצאים רוגע כאשר הם נמצאים בתוך מים, אולי בגלל שככה אנו מתחילים את חיינו בתוך הרחם. במשך אלפי שנים נשים משתמשות במים כדרך להקל על כאבי הצירים ולסייע בלידה. כאשר אישה נמצאת בתוך מים וגופה אינו מושפע מכוח הכבידה, הוא אינו מפריש הורמונים הקשורים ללחץ ועלולים לעכב את הלידה ובמקום זאת, משחרר הורמונים בשם אנדורפינים, המשפרים את מצב הרוח ומשככים כאבים באופן טבעי. בעבר לידה במים התבצעה אך ורק בבית, אך עקב הפופולאריות והביקוש, כיום בתי חולים מחזיקים אמבטיות ובריכות אישיות, לנשים שבוחרות באפשרות של לידת מים בבית החולים.

לידת מים היא די פשוטה ובדרך כלל מתבצעת בתוך בריכת מים קטנה ובה מים חמים. יש נשים שבוחרות לשהות במים במשך הצירים ולצאת מהמים ללידה עצמה, אך לידה בתוך מים תתבצע לרוב בתוך המים מהתחלה ועד הסוף. התיאוריה מאחורי הבחירה של לידה בתוך מים היא כי בזמן שבועות ההריון, התינוק נמצא בתוך מים למשך 9 חודשים, כך שאם הוא יצא לסביבה דומה, הגעתו לעולם תהיה פחות טראומטית. במקרים בהם התינוק יוצא מיידית אל האוויר, עקב החרדה לחץ הדם שלו עלול לעלות, ויציאה אל תוך מים מונעת זאת. בנוסף, עצם העובדה שמים הם גורם מרגיע לאמהות, מורידה את הסיכויים לסיבוכים במהלך הלידה.

 

המים כמזרזי לידה

לידה בתוך מים מקלה את התזוזה לאם ובכך מזרזת את הלידה ומאפשרת שינוי תנוחות שיקלו על הצירים. האישה חופשייה להזיז את רגליה ללא מאמץ או להסתובב תוך כדי צירים. יכולת הציפה ללא כבידה רבה מעודדת את זרימת הדם, מה שמאפשר זרימה טובה של חמצן אל הרחם ובכך מקל את הכאבים. המים פועלים גם כחומר מרכך לאזור הפרינאום, שנמצא בין הנרתיק לפי הטבעת, וגורמים לו להיות אלסטי יותר ובכך מורידים את הסיכויים לחתכים וצורך בתפרים אחרי הלידה.

סיבה נוספת שגורמת לנשים להחליט על לידת מים היא שזו בדרך כלל לידה בבית, בסביבה שבני הזוג יוצרים לעצמם ומעניקה פרטיות לאם היולדת. אם הבריכה גדולה מספיק, ישנה אפשרות שבן הזוג יצטרף לאם היולדת בתוך המים כדי לעבור את חווית הלידה יחד, מה שלא תמיד מתאפשר בלידה בחדר יולדות. לנשים המעדיפות את האופציה של לידה טבעית ללא משככי כאבים, לידת מים היא פתרון מצוין שכן זו לידה שידועה בפחות כאבים, ונשים היולדות בתוך מים בדרך כלל לא נזקקות לאפידורל.

 

למי זה מתאים?

גם אם מאוד רוצים לידה בתוך מים, חשוב לדעת כי ישנם מספר מקרים בהם מומלץ להימנע מלידה כזו. במידה ואישה סובלת מהרפס וגינלי, כדאי להעדיף לידה רגילה, שכן מים מעבירים הרפס מהר מאוד ויש סכנה להדבקה של התינוק. במידה ובשבועות לפני לידה התינוק נמצא בתנוחה לא טובה, הפוך או לרוחב, בדרך כלל רופא ימליץ על לידה רגילה בבית חולים, שכן לידות כאלו עלולות להתלוות בסיבוכים שיצריכו ניתוח קיסרי.

אם ישנם גורמים העלולים להוביל לסיבוכים בלידה, כמו זיהומים, דימומים רבים ואפילו הריון של תאומים או שלישיה, מומלץ להימנע מלידה במים. לידה במים מומלצת אך ורק לנשים ללא עבר רפואי בעייתי, ללא מחלות ולנשים שעברו את תקופת ההיריון ללא בעיות. בכל מקרה, גם אם האישה והתינוק בריאים, מומלץ להיוועץ עם רופא ומיילדת על מנת להבין אם לידה במים היא בכלל בשבילכם.

 

היכן ללדת?

כאשר מחליטים על לידה בתוך מים צריך לבחור אם רוצים ללדת בבית בבית חולים. במידה ורוצים ללדת בחדר לידה בבית חולים, צריך לברר מהם הנהלים לגבי לידת מים, אילו אמבטיות או בריכות קיימות בבית החולים ומה הם התנאים המוצעים לבני הזוג. רוב בתי החולים בישראל מאפשרים ליולדת לשהות בתוך המים עד לשלב הלידה הפעילה, כלומר רק בזמן הצירים, ולא מאפשרים לתינוק לצאת בתוך המים ולכן נשים המעוניינות שכל הליך הלידה יתבצע במים, יצטרכו לבחור באופציה של לידה בבית.

במידה ומעוניינים בלידה בבית, מומלץ לשכור דולה או מיילדת מוסמכת בעלת ניסיון בלידות טבעיות, שברוב המקרים ברשותה הציוד הדרוש ללידה במים. במידה ולמיילדת אין אמבטיה מתאימה, ניתן לשכור או לקנות אמבטיה חדשה המתאימה ללידת מים. חשוב להבין כי האמבטיה המוכרת לרובנו אינה מתאימה ללידה במים שכן היא קטנה מדי ליולדת ולא מאפשרת גישה נוחה לרופא, דולה או מיילדת. ניתן לשכור אפילו ג'קוזי נייד אך זו אופציה יקרה יחסית.

חשוב לדעת גם מתי להיכנס למים. במקרים מסוימים המים עלולים להאט או להפסיק צירים שהחלו ולכן רוב הרופאים ממליצים על כניסה למים רק כאשר הלידה כבר בשלב מתקדם. יחד עם זאת, לפעמים יומלץ על כניסה למים בשלב מוקדם יותר במידה והצירים חזקים מאוד והאם סובלת מכאבים. המים הנעימים יכולים להעניק לאם את הרוגע הדרוש כדי להקל על הכאבים, גם אם הפתיחה יחסית קטנה. הזמן בו נכנסים למים יכול להשתנות מאישה לאישה. לעתים כניסה מוקדמת למים יכולה להפסיק את הצירים, בעוד שאצל אישה אחרת כניסה למים תוביל ללידה טבעית ומהירה. לכל אורך הלידה, חשוב להקפיד על שתיית נוזלים מרובה, גם אם לא צמאים, שכן שהייה ממושכת במים עלולה לייבש את היולדת ולהתיש אותה.

אמנם ידוע כי לנשים במהלך ההריון מומלץ להימנע מאמבטיות חמות, אך כשיולדים במים עוקבים כל הזמן אחר טמפרטורת המים וישנן אמבטיות או בריכות המגיעות עם וסת לשמירה על טמפרטורה. לאחר שהתינוק נולד בתוך המים, רופא או מיילדת יוציאו אותו מן המים תוך כמה שניות. ברגעים שלאחר הלידה השלייה עדיין מספקת לתינוק חמצן, אך מכיוון שלא ניתן לדעת מתי היא תתנתק ותפסיק לספק לתינוק חמצן, לא מומלץ להשאיר את התינוק בתוך המים לזמן ממושך ולא צריך לסמוך על חבל הטבור שיספק מספיק חמצן לתינוק.

לא צריך להוציא את התינוק במהרה מהמים, אלא להוציאו בעדינות ולהניחו בזרועותיה של האם. אין חשש שהתינוק יבלע מים או שתהיה פגיעה הקשורה להתפתחות תינוקות, שכן יש מספר סיבות פיזיולוגיות המונעות מהתינוק לשאוף אוויר, עד לרגע שבו הוא יוצא אל האוויר מן הרחם או מהמים. כאשר התינוק נולד, ריאותיו עדיין מלאות בנוזל שמונע ממים להיכנס פנימה. ברגע שהתינוק חש שינוי בסביבה והשלייה כבר לא מספקת לו חמצן, הרפלקס שגורם לו לנשום נכנס לפעולה.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/53/309-לידה-במים'>לידה במים</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
איך שומרים על בריאות התינוק [קרא בהרחבה]
ידעת שמומלץ להשמיע מוסיקה לעובר? [קרא בהרחבה]
רשימת הבדיקות המחכות לך לאחר הלידה [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
איך שומרים על בריאות התינוק [קרא בהרחבה]