תסמונת מוות בעריסה אצל תינוקות. מות בעריסה SIDS. הסיבות והגורמים למוות בעריסה. מניעת מוות בעריסה.

תסמונת מוות בעריסה
מניעת מוות בעריסה
מניעת מוות בעריסה
מערכת קרוסלה

כדי למנוע מוות בעריסה, מומלץ להשכיב את התינוק על הגב בזמן שינה ולוודא שאין במיטה בובות או כריות שעלולות לגרום לחנק. הנקה הוכחה כמקטינה את הסיכוי למוות בעריסה, וכך גם שימוש במוצץ והימנעות מעישון בסביבת התינוק.

סיבות למוות בעריסה

מוות בעריסה (Sudden infant death syndrome - SIDS) נקשר רבות עם גורמים כמו התנוחה בה משכיבים את התינוק לישון והסביבה בה ישן התינוק, כסיבות וכדרכי מניעה. להפחתת הסיכון למוות בעריסה, מומלץ להשכיב את התינוק לישון על הגב. לתינוקות צעירים מאוד יש מעט מאוד שליטה על הראש, ולכן כאשר משכיבים אותם על הבטן הם עלולים לשאוף חזרה את האוויר שהם נושפים, הרווי בדו תחמוצת הפחמן, או חלילה להיחנק כאשר הם עם הראש כלפי מטה, ללא היכולת או האינסטינקט להרים את הראש כדי לשאוף חמצן.

כדי לפצות על כך שהתינוק ישן רק על הגב, כאשר הוא ער, מומלץ להניח אותו כמה שיותר על הבטן,  מה שגם יתרום לחיזוק עמוד השדרה. במקרים מסוימים שבהם יש חשש מהסיכונים שבהשכבת התינוק לישון על הגב, כמו חנק מפליטות, בדרך כלל אצל תינוקות הסובלים מבעיות קיבה ומעיים, רופא יאשר השכבת התינוק על הבטן. במידה ולא בטוחים, תמיד אפשר להתייעץ עם רופא ילדים.
חשוב לזכור כי שינה על הגב, כמו כל תנוחה אחרת, היא משהו שהתינוק צריך להתרגל אליו, כך שאם התינוק בוכה ונדמה כי לא נוח לו, יש להמשיך להשכיבו על הגב עד שיתרגל.

תינוקות הישנים עם ההורים או עם אחים הם בעלי סיכוי גדול יותר לתסמונת מוות בעריסה. למרות שהשכבת התינוק עם ההורים טובה לעידוד הנקה ולחיזוק הקשר של ההורים עם התינוק אחרי לידה, הסיכוי לחסימת האוויר גדל, בנוסף לגורמים אחרים כגון סביבה פחות נקייה במיטת ההורים או על ספה. כדי להימנע מסיכונים, המקום הבטוח ביותר לתינוק לישון בו הוא עריסה בחדר ההורים. אם בכל זאת רוצים להשכיב את התינוק לישון במיטת ההורים, יש להימנע מכריות, לוודא כי המזרן קשיח וכי הסדינים מתוחים כך שלא יהיו כפלים. בסביבת השינה של התינוק בתוך העריסה מומלץ להימנע מכריות, בובות, מזרן רך מדי או כל חפץ אחר אותו עלול התינוק להצמיד לפניו וכך להיחנק. בנוסף, כאשר מכסים את התינוק במיטתו אין לכסות אותו עד לראש אלא עד לגובה החזה, כך נמנע מצב בו התינוק ימשוך את השמיכה מעל לראשו.

הנקה נחשבת גם היא כמקטינת סיכון למוות בעריסה. מחקרים הראו כי ככל שההנקה מתחילה מוקדם יותר, רצוי מיום הלידה, כך קטנים הסיכויים למות בעריסה. כמו כן, לתינוקות שהוזנו על ידי הנקה בלבד ולא בשילוב עם תחליפי חלב, יש פחות סיכון למוות בעריסה.

מחקרים גם הראו כי השימוש במוצץ מקטין את הסיכון למוות בעריסה. נראה כי המוצץ מרחיק את פניו של התינוק מהמזרן מה שמונע ממנו להיחנק. עדיין אין המלצה רשמית של רופאים ויצרני מוצצים להשתמש במוצצים על מנת להימנע ממוות בעריסה, משום שככל הנראה קיים קשר בין שימוש במוצץ לדלקות אוזניים, זיהומי קיבה ומעיים וזיהומי קנדידה (פטרייה זיהומית).

 

עישון ומוות בעריסה

מוות בעריסה נקשר רבות עם עישון כמגדיל סיכון. בין אם מדובר בעישון בזמן הריון, ובין אם מדובר בסביבה בה יש מעשנים (עישון פסיבי), מחקרים הראו כי אימהות אשר עישנו במהלך ההריון העלו את הסיכוי למוות בעריסה פי שלושה. אם ההורים מעשנים, רצוי לעשות זאת כמה שיותר רחוק מהתינוק ורצוי מאוד לא לעשן בתוך הבית בכלל. כמו כן, כשנמצאים עם התינוק מחוץ לבית, להימנע מסביבה של מעשנים, ולא לחשוש לבקש מאנשים בסביבתכם להפסיק לעשן ליד התינוק.

כדי להקטין את הסיכוי לתסמונת מוות בעריסה ולשמור על בריאות התינוק, הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות הוא לשמור על סביבה נקייה, להימנע מעישון ליד התינוק ולהיות ערניים לסימנים המעידים על מצוקה אצל התינוק או על שינוי בהתנהגות. בכל מקרה שנדמה כי התינוק סובל מקשיי נשימה, צבע עורו הופך כחול או שהוא סובל מחום גבוה, יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם.

מוות בעריסה (SIDS) הוא הסיבה הנקבעת כגורם המוות במקרים רבים של חנק אצל תינוקות, וזאת משום שקשה מאוד לזהות חנק בנתיחה לאחר המוות. הורים שאיבדו את תינוק בגלל תסמונת מוות בעריסה חשים במקרים רבים תחושת אשמה, אך חשוב להבהיר כי מוות בעריסה הוא גורם המוות השכיח ביותר אצל תינוקות עד גיל שנה, ועד היום לא הוכח בוודאות אף גורם המוביל ישירות למוות בעריסה, או גורם מניעה ודאי שיביא להפחתת הסיכון.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/59/119-מניעת-מוות-בעריסה'>מניעת מוות בעריסה</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
מתכננים כניסה להריון? מספר דברים שאולי יעניינו אתכם [קרא בהרחבה]
תרגילים לשיפור מיומנויות השכיבה על הבטן בקרב תינוקות [קרא בהרחבה]
איך שומרים על בריאות התינוק [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
מתכננים כניסה להריון? מספר דברים שאולי יעניינו אתכם [קרא בהרחבה]