בדיקות הריון. סקירת מערכות. בדיקת אולטראסאונד. שקיפות עורפית.

בדיקות הריון
בדיקות בזמן הריון
בדיקת אולטרסאונד
סקירת מערכות
סקירת מערכות בזמן הריון
שקיפות עורפית
בדיקת מי שפיר
בדיקת נוגדני אדמת
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת סיסי שליה
בדיקת דופלר
בדיקת העמסת סוכר
בדיקת אקו לב עובר
חיסון אנטי די
מעקב גדילה
סקירת מערכות
מערכת קרוסלה

בדיקת אולטרסאונד לסקירת מערכות מתמקדת בכל האיברים של התינוק ומאפשרת לזהות מומים בעובר בשלב מוקדם בהריון. כך יכולים ההורים להיערך בהתאם לממצאים שהתגלו, בשבוע הריון מוקדם יחסית.

סקירת מערכות תמונה 1

צילום בטן של ליזה פיירמן

 

מהי סקירת מערכות?

הריון ולידה מאז ומתמיד היו מלווים בחששות. האם התינוק יוולד בריא?­­­ האם יהיה שלם? נטול מומים? בסצינות רבות בספרים ובסרטים מן העבר רואים איך מיד כשנולד תינוק בדקו לו את מספר האצבעות ושלמות העיניים, האף ועוד אברים חשובים. בעידן הטכנולוגי של ימינו, החששות בהריון ולידה הם עדיין אותם חששות, אולם האפשרויות לבדיקת מצב העובר טרם לידה הן רחבות ומופלאות. בצד בדיקות גנטיות טרום הריון ובמהלך ההריון, הפיתוח הטכנולוגי מאפשר לנו כיום באמצעות בדיקת אולטרסאונד לבדוק את מצב העובר ואת ההתפתחות שלו.

 

בדיקת אולטרסאונד לסקירת מערכות

בדיקת אולטרסאונד (ultrasound - בדיקת על שמע) הינה טכניקה המבוססת על שידור גלי קול והחזרתם, המאפשרת ראייה של עצמים בהם פגעו גלי הקול בדומה למכ"ם או לסונאר. פיתוחים טכנולוגיים רבים מבוססים על תצפיות בתופעות קיימות בטבע. האולטראסאונד מבוסס על האופן שבו עטלפים, לוייתנים ודולפינים יוצרים תקשורת עם סביבתם ובינם לבין עצמם, על ידי החזרה של גלי קול.

 

בדיקות אולטראסאונד בהריון

בזמן הריון, בדיקות האולטראסאונד העיקריות הן: בדיקת שקיפות עורפית, סקירת מערכות מוקדמת, סקירת מערכות בסיסית וסקירת מערכות מאוחרת- סקירת מערכות שנייה. בדיקות הריון אלו נערכות על מנת לבדוק את שלמות האיברים והמערכות ואת תפקודם, לגלות מומים בעובר, לבדוק את מצג העובר ואת כמות מי השפיר.

סקירת מערכות בזמן הריון מאפשרת לזהות חלק גדול ומשמעותי מן המומים המולדים. עקב גילוי מום מסוים יש אפשרות לשקול הפסקת הריון. הידיעה מראש על המום מאפשרת להורים תקופת הכנה והתייעצות עם מומחים שונים, רופא ילדים או מנתח ילדים, לקראת הלידה, לפי מהות המום והשלכותיו. לעיתים ניתן לראות גם סימנים המעלים את ההסתברות של הפרעה כרומוזומלית (כמו תסמונת דאון - מונגולואידיזם). סימנים אלו, אף אם אינם חד משמעיים, מובילים להמלצה לביצוע בדיקות נוספות כדיקור מי שפיר (amniocentesis) או סיסי שליה.

בדיקות הריון אלו מתמקדות באופן מפורט בחדרי המוח של התינוק, המוח הקטן, מבני זיהוי החיבור בין אונות המוח ומבנה הגולגולת, ארובות עיניים, עדשות, שפתיים, אף, עורף, זיהוי ארבעת מדורי הלב ומוצא כלי הדם הגדולים, קו הסרעפת, עמוד שידרה, קיבה, כיס מרה, כליות, שלפוחית שתן, מיקום השרשת חבל הטבור, מספר כלי דם בחבל הטבור, עצמות ארוכות של הידיים והרגליים, כפות רגליים וידיים.


ממצאי סקירת מערכות

בבדיקות הריון אלה נהוג לחלק את הממצאים לשני סוגים: מומים מולדים וסמנים קלים או סמנים רכים (soft markers). מומים מולדים מוגדרים כממצאים אשר מצריכים מעקב אחר לידה או טיפול לאחר לידה, ממצאים המשפיעים על אורך החיים של התינוק, איכותם ומהלכם, או עלולים לגרום לנכות כלשהי, אם נוירולוגית ואם פיזיולוגית. דוגמאות למומים מולדים שניתן לזהות בסקירת מערכות: חיך שסוע, שפה שסועה, מספר מדורים לא נורמטיבי בלב, פגם במחיצה הבין חדרית בלב (VSD), מומים מולדים פתוחים בתעלת השדרה ועוד.

סמנים קלים (סמנים רכים) הנם שינויים קלים באנטומיה של העובר המתגלים על ידי הרופא הסוקר בסקירת מערכות. הסמן עצמו אינו בעייתי ואין לו השפעה על תפקוד העובר, אלא הוא מהווה רק איתות שקיים סיכון גבוה יותר לבעיה כרומוזומלית. אין זאת אומרת שאכן תופיע פגיעה כרומוזומלית, אלא רק שיש צורך לבצע בדיקות נוספות. דוגמאות: שקיפות עורפית מוגברת אשר מצביעה על סיכוי גדול יותר לתסמונת דאון (Down syndrome) אך אינה מהווה מום בעצמה, אגני כליה מורחבים או מוגדלים, ציסטה בחדרי המוח ועוד.

 

סקירת מערכות - סיכום

סקירת מערכות בשלבי ההריון השונים היא אמצעי יעיל ביותר לאיתור מומים. עם זאת עלינו לזכור שבדיקות הריון הללו אינן יכולות או מתיימרות להבטיח איתור מומים בכל מקרה ובכל הריון. מידת הדיוק, יכולת האיתור, הגילוי והאבחון תלויים במיקום העובר, בתנוחתו, במידת עבירות גלי הקול, באיכות מכשיר האולטרסאונד ובניסיונו ובמיומנותו של הבודק. לעיתים אפילו באישה הנבדקת - קיומן של צלקות בבטן או עודף משקל יכולים להשפיע על קריאת התוצאות בעיקר בגישה הבטנית.

קיימים מומים שלא ניתן לאתרם בבדיקת אולטרסאונד, ללא קשר לתנאים או למיומנות הסוקר, על אלה נמנים הפרעות תפקוד כמו שיתוק מוחין, אוטיזם, סוגי עיוורון וחרשות שונים, חלק ממקרי המחלות הגנטיות ועוד, שהמשותף לכולם שלא ניתן להבחין בהם בראייה. הריון הינו תהליך דינמי, וגם אם בדיקת האולטראסאונד הנה תקינה הרי שאין זה מעיד על כך שלא צפוית בעיות בהמשך התפתחות העובר בהריון.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/63/129-סקירת-מערכות'>סקירת מערכות</a>

סגור לתגובות


1. שבוע 12+4 שקיפות עורפית
שלום,
היום ביצעתי שקיפות עורפית. (שבוע 12 + 4 ימים)
הרופא כתב כך: "דופן קידמי נמוך איזור הפרדת קרומים של 12*6 מ"מ. המטומה?"

אנא עזרתכם.
מה זה אומר??
אציין כי לא היו לי דימומים כלל. למרות שהרופא חשב כי היו בגלל מה שראה.
כל שאר הבדיקות נראות בסדר עד כה.
האם יש סיכון להפלה?? האם עלי להיזהר יותר? לנוח?
מה זה המונח הזה?? אורח
דירוג:
3

בעד הריון ולידה
עצות להרחקת סכנות מתינוקות [קרא בהרחבה]
חשה עקצוצים או נימול בידיים? [קרא בהרחבה]
אפידורל - כן או לא [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
עצות להרחקת סכנות מתינוקות [קרא בהרחבה]