בדיקות הריון. סקירת מערכות. בדיקת אולטראסאונד. שקיפות עורפית.

בדיקות הריון
בדיקות בזמן הריון
בדיקת אולטרסאונד
סקירת מערכות
סקירת מערכות בזמן הריון
שקיפות עורפית
בדיקת מי שפיר
בדיקת נוגדני אדמת
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת סיסי שליה
בדיקת דופלר
בדיקת העמסת סוכר
בדיקת אקו לב עובר
חיסון אנטי די
מעקב גדילה
סקירת מערכות בזמן הריון
מערכת קרוסלה

בדיקת אולטרסאונד משמשת בזמן הריון לצורך בדיקת התפתחות העובר ברחם. חשוב לערוך סקירת מערכות מוקדמת בשבוע הריון מתאים, בנוסף לסקירת מערכות מאוחרת, כיוון שבבדיקה הראשונה ניתן לגלות רק כ-75 אחוז מהמומים.

סקירת מערכות בזמן הריון תמונה 1

צילום בטן של ליזה פיירמן

 

סקירת מערכות בסיסית

בדיקת הריון זו הינה בדיקה שגרתית במעקב הריון, היא מבוצעת לכל הנשים, נמצאת בסל הבריאות וממומנת רובה ככולה על ידי שירותי הבריאות השונים. סקירת מערכות זו נערכת בין השבועות 19-24 להריון וכוללת הדמייה של מספר מבנים עובריים כמו: מבנה הגולגולת, חדרים צידיים במוח, עמוד השדרה, ארבעת מדורי הלב, קיבה, כליות, שלפוחית השתן ואזור ההשרשה של חבל הטבור בדופן הבטן. בדיקת אולטרסאונד זו נעשית בגישה בטנית.

 

סקירת מערכות מוקדמת

בדיקות הריון אלו אמורות לזהות מומים, או קיום מבנים לא תיקניים בהריון, ולכן יש חשיבות רבה מאוד לשבוע ההריון שבו נערכת הבדיקה. בזמן הבדיקה הבסיסית, ההריון כבר מפותח, ואם יש צורך בהתערבות כמו הפסקת היריון, התהליך קשה יותר. סקירת המערכות המוקדמת נערכת בין השבועות  14-16 להריון ומבוצעת וגינלית (נרתיקית). אין היא יכולה לבוא במקום סקירת המערכות המאוחרת, כיוון שסקירה זו יכולה לזהות כ-75% בלבד מהמומים המתגלים בסקירה המורחבת והמאוחרת יותר.

סקירת מערכות מוקדמת מאפשרת איתור מוקדם, בשלב מוקדם מאוד של ההריון, של מרבית הפגמים הפיזיים (מומים מבניים) ואף מאפשרת זיהוי סמנים כרומוזומליים. סקירת המערכות המאוחרת מזהה מומים בגודל קטן אשר לא ניתן היה לזהותם מוקדם יותר בהתפתחות (כמו למשל חלק ממומי הפנים, הלב ועמוד השדרה) ובעיקר - לזהות מומים המתפתחים מאוחר יותר בהריון, בעיקר מומי כליות ומומי מוח, אך גם מומים באיברים אחרים. סקירת מערכות מוקדמת היא בדיקה פרטית ואין לה כיסוי בשירותי הבריאות.

 

סקירת מערכות שניה (סקירת מערכות מאוחרת)

סקירת מערכות מורחבת (או סקירת מערכות מאוחרת) מתבצעת בין השבועות 18-24 להריון. הבדיקה מבוצעת בגישה בטנית. סריקת מערכות זו בדרך כלל פרטית, אלא אם היא מתבקשת כתוצאה מבדיקות אחרות. בבדיק אולטראסאונד זו סוקר הרופא את העובר מן המסד ועד הטפחות. היא משמשת לבדיקת קצב הגדילה של העובר ולקביעת מיקום השליה (placenta). ממצאיה של סקירה שניה זו מחייבים לעיתים המשך מעקב הריון צמוד יותר מהרגיל, בהתאם לממצא המתקבל.

 

שקיפות עורפית

בבדיקת שקיפות עורפית (nuchal scan) מודדים את עובי הנוזל (במ"מ) הנאגר באיזור העורף של העובר. כאשר הצטברות הנוזל חריגה (כמות הנוזל גדולה יותר מהממוצע) קיים סיכון גדול יותר למומים כרומוזומליים כמו תסמונת דאון (Down syndrome), מומי לב קשים והפרעות גנטיות שונות. כדאי לבצע את השקיפות העורפית בשבוע ה-11 להיריון. יתרונותיה של הבדיקה הם שהיא אינה פולשנית, וממצאיה לעיתים מהווים שיקול בהחלטה לבצע בדיקות אחרות כמו בדיקת מי שפיר.

מומלץ לשלב את בדיקת האולטראסאונד עם בדיקות ביוכימיות נוספות (סקר ביוכימי), כיוון שזוהי בדיקת סקר הבודקת הסתברות לפגם ואינה יכולה לשלול או לאשר הימצאות פגם כרומוזומלי כלשהו. לשלילה ואישור של פגמים מסוג זה או אחר יש צורך בביצוע בדיקות נוספות. בדיקת שקיפות עורפית אינה ממומנת על ידי סל הבריאות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/63/130-סקירת-מערכות-בזמן-הריון'>סקירת מערכות בזמן הריון</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
ביות חלקי או מלא? [קרא בהרחבה]
מחלקת יולדות או מלונית? המממ... [קרא בהרחבה]
רשימת הבדיקות המחכות לך לאחר הלידה [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
ביות חלקי או מלא? [קרא בהרחבה]