בדיקות הריון. סקירת מערכות. בדיקת אולטראסאונד. שקיפות עורפית.

בדיקות הריון
בדיקות בזמן הריון
בדיקת אולטרסאונד
סקירת מערכות
סקירת מערכות בזמן הריון
שקיפות עורפית
בדיקת מי שפיר
בדיקת נוגדני אדמת
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת סיסי שליה
בדיקת דופלר
בדיקת העמסת סוכר
בדיקת אקו לב עובר
חיסון אנטי די
מעקב גדילה
חיסון אנטי די
מערכת קרוסלה

אם את בעלת RH שלילי ובעלך בעל RH חיובי, יתכן מצב שלעובר שלך יהיה אנמיה. חיסון אנטי די יכול למנוע את המצב הזה.

RH הוא אנטיגן (מרכיב חלבוני המעורר תגובה חיסונית ליצירת נוגדנים) המצוי על גבי כדוריות הדם האדומות בגוף האדם. בעוד שלמרבית האוכלוסייה מצוי חלבון זה על כדוריות הדם האדומות, כ-15% מהאוכלוסייה נולדים ללא המרכיב. בעת בדיקות הדם ניתן לזהות האם ה-RH קיים בגוף והוא מסומן, בסמוך לסוג הדם כחיובי (+) או שלילי (-). ה-RH  הינו חומר אשר מפעיל תגובה חיסונית שיוצרת נוגדנים בגוף האדם. בעוד שהימצאותו של החומר אינה משפיעה כלל על תפקודו של האדם, על בריאותו ועל יתרונו אל מול אלה שהמרכיב אינו קיים בגופם, הרי שבמהלך הריון של אישה בעלת RH שלילי קיים סיכון כי בגופה יתפתחו נוגדנים אשר עשויים לתקוף את כלי הדם אצל העובר, במידה והוא בעל RH חיובי.

כאשר האישה בעלת RH שלילי והגבר בעל RH חיובי, קיים סיכוי כי העובר יהיה בעל RH חיובי גם הוא. מכיוון שבמהלך ההריון מועבר דם מהאישה אל העובר, אם כי בדרך כלל בכמויות זעירות, קיים סיכוי כלשהו כי הדם של העובר יגרום ליצירת נוגדנים בגוף האישה כנגד כדוריות הדם של העובר. במהלך ההריון קיימת אפשרות כי הנוגדנים יחדרו מבעד לשליה ויחלו להרוס את כדוריות הדם של העובר. במצב כזה, יכול התינוק, כאמור, לסבול עם היוולדותו ממחסור בתאי דם אדומים, הנקרא גם אנמיה.

בעוד שבמהלך ההריון, המעבר של דם מהאישה אל העובר ולהיפך כמעט ואינו מתבצע, יכול מגע זה להיווצר בנסיבות שונות כגון במהלך בדיקות הריון שונות (סיסי שליה ומי שפיר לדוגמה). במהלך הלידה או בעת ביצוע ההפלה קיים סיכוי רב יותר למעבר של דם בין האישה לעובר, לכן אם זהו אינו ההריון הראשון של האישה, קיים סיכוי גבוה כי בגופה כבר נוצרו הנוגדנים כנגד ה-RH  החיובי. במקרה ואובחנה אנמיה אצל העובר, יבוצעו הליכים במטרה למנוע את הולדתו עם מחסור בדם, הכוללים עירוי דם תוך-רחמי במהלך ההריון.

על מנת להימנע מתרחיש זה, ניתנים לנשים הרות בעלות RH שלילי, חיסונים הנקראים "חיסוני אנטי די" (Anti D) אשר מטרתם למנוע את היווצרותם של נוגדני RH. חיסונים אלה ניתנים לכל אישה שזוהתה כבעלת RH שלילי וזאת על סמך בדיקות הדם הנערכות בתחילת תהליך ההריון לכלל הנשים ההרות. החיסון ניתן בשבוע ה-28 להריון וזאת לאחר שבוצעה בדיקת דם ייעודית המכונה coombs שמטרתה לבחון האם החלה יצירה של נוגדנים בגוף האישה כנגד ה RH  החיובי.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/63/391-חיסון-אנטי-די'>חיסון אנטי די</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
דולה - למה צריך אותה? [קרא בהרחבה]
דיכאון אחרי לידה [קרא בהרחבה]
דליות ברגליים - יש לזה פתרון [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
דולה - למה צריך אותה? [קרא בהרחבה]