יולדת לאחר לידה. ביות חלקי. ביות מלא. מלונית. תופעות לאחר לידה. בייבי בלוז. לידת פג.

לאחר הלידה
יולדת
תופעות לאחר לידה
בדיקות לאחר לידה

יולדת לאחר לידה חווה תופעות פיזיות ונפשיות שונות שנגרמות מסיבות הורמונליות. בתקופה זו, שנקראת גם משכב לידה, הרחם מתכווץ וחוזר לגודלו מלפני ההריון. הימים הראשונים אחרי הלידה מתאפיינים בשינויי מצב רוח ואף דכדוך.

תופעות לאחר לידה

לאחר הלידה ניתן לצפות לכמה תופעות לוואי אצל היולדת, בפן הרגשי והפיזי. בשבועות הראשונים לאחר הלידה (birth) ישנם הפרשות ודימומים מהנרתיק, שילכו ויפחתו עד שייעלמו לגמרי. רוב הנשים חשות רגישות בשדיים גם אם הן לא מניקות. במרבית המקרים ישנו גם גודש בשדיים שעובר לאחר יומיים או שלושה. בשבועות הראשונים, ובייחוד בימים הראשונים לאחר הלידה, ניתן עוד לחוש בהתכווצויות בבטן, זהו בעצם הרחם שחוזר לגודלו הרגיל. ייתכנו גם כאבים בנרתיק שנמתח בזמן הלידה. בחלק מהמקרים הנרתיק נקרע בזמן הלידה או נחתך על ידי רופא כדי לאפשר לתינוק לצאת. לאחר הלידה תופרים את הקרע או החתך בנרתיק והתפרים עלולים לכאוב ולגרום לאי נוחות, ובמקרים מסוימים גם להזדהם.

 

בייבי בלוז

בייבי בלוז (baby blues) היא תופעה רווחת אצל נשים לאחר לידה. לא מדובר בדיכאון לאחר לידה, אלא בדכדוך קל שחולף לאחר כמה ימים או שבועות. בייבי בלוז מופיע אצל אחת מכל עשר יולדות, בדרך כלל בחודש הראשון לאחר הלידה. חשוב לזכור כי הגוף עדיין מושפע מהורמונים הקשורים להריון ולידה, ולכן ייתכנו מצבי רוח משתנים וירידה בחשק המיני.

יולדות רבות מדווחות על בעיות זיכרון לאחר הלידה. בדרך כלל מדובר בזיכרון לטווח קצר והבעיה חולפת לאחר כמה שבועות.

 

דיכאון לידה

דיכאון לאחר לידה (PMD - Postpartum Major Depression) הוא דיכאון עמוק יותר מ"בייבי בלוז". דיכאון לידה מאופיין בחוסר תפקוד, חרדות, חוסר אנרגיה, התקפי בכי, עצב עמוק, ובמקרים חריגים פגיעה עצמית או פגיעה בתינוק. אבחון מוקדם של דיכאון כזה וטיפול מתאים בדרך כלל פותרים את הבעיה במהירות. זו תקופה קריטית ליצירת הקשר בין האם לבין התינוק, ולכן אבחון של דיכאון אחרי לידה חשוב מאוד, אך ברוב המקרים הדיכאון חולף מעצמו לאחר חודשים בודדים.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/68/144-יולדת'>יולדת</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
מדוע חלב אם חשוב כל כך להתפתחות תינוקך [קרא בהרחבה]
איך להירגע בתקופה שלאחר הלידה? [קרא בהרחבה]
בעיות פוריות ופריון אצל האישה ואצל הגבר [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
מדוע חלב אם חשוב כל כך להתפתחות תינוקך [קרא בהרחבה]