הכנות לפני הלידה. תיק לידה. שבועות הריון אחרונים. חודש תשיעי.

תיק לידה
כדור פיזיו
התמודדות עם שינויים לקראת הלידה
כדור פיזיו
מערכת קרוסלה

גם במהלך שבועות ההריון, גם בלידה, ואף אחריה, כדור פיזיו יכול להיות רהיט שימושי מאוד בביתכם.

כדור פיזיו להריון

כדור פיזיו הוא כדור פיזיולוגי, המשמש אמהות בזמן הריון, בזמן הכנה ללידה, במהלך לידה ולאחר לידה. בעצם מדובר בכדור המשמש לטיפולי פיזיותרפיה בכל העולם. השימוש העיקרי של כדורי פיזיו (Fisioball, Fitball), הוא הקלה בחוסר הנוחות בזמן ההריון, הוא מתפקד כמקום ישיבה מוצק ותומך מצד אחד, ורך מצד שני. ישיבה על כדור פיזיו, בניגוד לישיבה על כסא רגיל עם משענת, מכריחה אותנו ליציבה נכונה וזקופה, מה שמקל על כאבי גב ולחץ על השרירים.

כיום, השימוש בכדורי פיזיו נפוץ כל כך, שבתי חולים מחזיקים מלאי של כדורי פיזיו לשימוש של נשים במהלך לידה. זוגות רבים רוכשים כדור פיזיו עוד בתחילת ההיריון. כדורי פיזיו פופולאריים במיוחד בקרב אמהות שבוחרות באופציה של לידה טבעית. הכדור מאפשר מגוון רחב יותר של תנוחות לזמן הצירים ונותן תמיכה לאזור האגן. נשים רבות מוצאות כי קל יותר לקום מכדור פיזיו, בייחוד בשלבים מאוחרים של ההיריון, מאשר קימה מכסא רגיל. קורסי הכנה ללידה רבים משתמשים היום בכדורי פיזיו, כדרך ללמד אמהות כיצד להיכנס לתנוחות נכונות בעזרת הכדור.

 

בחירת כדור פיזיו

חשוב לקנות כדור פיזיולוגי שיתאים ספציפית אליכם. קיים היום מגוון רחב של כדורים וחשוב להתאים את הכדור למי שישתמש בו, בייחוד מבחינת משקל וגובה. לאישה בגובה ממוצע של 1.70 יתאים כדור פיזיו בקוטר של 65 ס"מ. אם האישה נמוכה בהרבה מהממוצע, אפשר להשתמש בכדור של 55 ס"מ ולאישה גבוהה במיוחד ישנם כדורים בקוטר 75 ס"מ. מחירו של כדור פיזיו נע בין 130 שקלים ל-200 שקלים וניתן להשיגו בכל חנות של מוצרי תינוקות. אפשר לקנות כדור פיזיולוגי כבר בקנייה הגדולה בה קונים מיטת תינוק, מנשא, טיולון, לול לתינוק ושאר ציוד לתינוקות.

כדי לבדוק אם הכדור מתאים בדיוק, שבי עליו בדיוק במרכז, כשכפות רגלייך מונחות על הרצפה. הרגליים צריכות להיות מקופלות בזווית של 90 מעלות. זווית גדולה יותר או קטנה יותר לא תעניק את התמיכה הרצויה, כמובן שניתן לשחק עם כמות האוויר, אבל לא יותר מדי. כדור פיזיו צריך להיות מחומר איכותי מספיק כך שיעמוד לא רק במשקל הרגיל שלך, אלא במשקל מלא של ההיריון. על כל כדור שבוחרים צריך להיות מצוין כמה משקל הוא מסוגל להחזיק, מצאו כדור פיזיו שיכול להחזיק עד 130 ק"ג וכך לא תצטרכו לחשוש שהוא יתפוצץ כשתשבו עליו.

 

מה עושים עם הכדור?

שני השימושים העיקריים של כדור פיזיו בזמן הריון הם לישיבה או להישענות. כאשר את מתיישבת על הכדור בפעם הראשונה, דאגי לתמיכה לשתי הידיים, או שיהיה אדם שיתמוך בך מאחור, בזמן שאת מתרגלת לישיבה ומבינה כיצד לייצב את עצמך. בדקי קצת את הכדור עד שתביני כיצד הוא זז, איך להעביר את המשקל מצד לצד ואיך לשמור על שיווי משקל ורק אז נסי לשבת עליו ללא תמיכה. אפשר ואף מומלץ לשבת על כדור פיזיו כמה שיותר בזמן הריון, מכיוון שהוא מכריח אותנו ליציבה נכונה ובכך מוריד לחצים מהגב. אפשר להחליף את כסא המחשב או כל כסא אחר שיושבים עליו שעות רבות בכדור.

דרך נוספת להשתמש בכדור פיזיו בזמן הריון היא להישען עליו. תנוחה זו בדרך כלל מומלצת על ידי רופאים כשיש חשש שהעובר לא נמצא בתנוחה טובה. תנוחת ההישענות תעודד את התינוק לשנות את תנוחתו ברחם. פשוט הניחו את הכדור על הרצפה, עמדו על הברכיים ואז השענו על הכדור כאילו אתן מחבקות אותו. אם מגע הגומי של הכדור לא נעים לכן אפשר לכסות אותו בסדין או שמיכה דקה. מהר מאוד תבינו כי זו תנוחה נוחה מאוד שאפשר להישאר בה זמן רב ותוך כדי ניתן לקרוא או לצפות בטלוויזיה. השימוש בכדור פיזיו מומלץ בייחוד בסוף ההריון, על מנת לעזור לתינוק להיכנס לתנוחה הטובה ביותר ללידה. הכנה ללידה ניתן לעשות על ידי ניצול הכדור לחיזוק שרירי האגן והירכיים שיהיו בשימוש בזמן לידה.

במידה ולאישה ירדו המים אך עדיין אין צירים, שימוש בכדור יכול לזרז את הצירים ואת הלידה. פשוט יושבים על הכדור ומניעים את האגן בתנועות סיבוביות על הכדור, אפשר לשים מוסיקה אהובה ולהתנועע לפי הקצב. להמשיך עם התנועות הסיבוביות כ-20 דקות ולדאוג לשנות כיוון מדי פעם. לאחר 20 דקות, אם הצירים במרווח של יותר מארבע דקות בין ציר לציר, אפשר לעבור לקפיצות קלות ועדינות על הכדור.

 

השימוש בכדור בזמן הלידה

במהלך לידה, כדור פיזיו עוזר להיכנס לתנוחות שיעזרו לתינוק ויזרזו את הלידה, ובנוסף יקלו על כאבי הצירים. תנוחה מצוינת היא להניח שני כדורי פיזיו צמודים זה לזה, כאשר האישה שוכבת עליהם כך שהבטן נמצאת במרווח שבניהם.

כיום ידוע שתנוחות זקופות וישרות ותנועה בזמן לידה, טובות יותר למהלך הלידה ונוחות יותר, לעומת תנוחה יחידה של שכיבה על הגב, וכדור פיזיו עוזר להגיע לתנוחות האלו. בתחילת הלידה ניתן לשבת על הכדור ובשלבי הלידה הפעילים אפשר להשתמש בו ככלי לחיצה ודחיפה.

נשים שמשתמשות בכדור פיזיו במהלך לידה מרגישות יותר שליטה ומחקרים אף הראו כי שימוש בכדור יכול לקצר את זמן הלידה. הכדור מאפשר ליולדת לכרוע לתנוחה של חצי ישיבה, מבלי לאמץ את שרירי הרגליים. דרך מצוינת לעזור לתינוק להתקדם היא להישען על הכדור ולהתנדנד בעדינות מצד לצד. יתרון גדול של שימוש בכדור פיזיו בזמן לידה, הוא שהוא מאפשר ליולדת להגיע לתנוחות רבות ללא צורך בתמיכה מאדם נוסף.

 

מה עושים עם הכדור אחרי הלידה?

כדור פיזיו מצוין לשימוש גם לאחר לידה, בעיקר להתעמלות. ברגע שהרופא מאשר לחזור להתעמל ולעשות פעילות מאומצת, אפשר להשתמש בכדור כדרך לחזור למשקל שלפני ההריון. תרגיל מצוין הוא לשבת על הכדור ממש במרכז ובעזרת הרגליים ללכת קדימה ואחורה.

יש הורים שמשתמשים בכדור כדרך להרדים את התינוק. כאשר מנסים להרדים תינוק, בייחוד אם הוא רגיל להירדם על ידי נדנוד, החזיקו את התינוק בזרועותיכם, שבו בזהירות על הכדור וקפצו עליו בעדינות. הורים רבים שמנסים להרגיע תינוק עצבני או תינוק שסובל מגזים, נוהגים ללכת איתו הלוך ושוב בבית עד שהרגליים מתעייפות. אפשר ליצור את אותו הנדנוד שמרגיע את התינוק, על ידי ישיבה על כדור פיזיו, מבלי לאמץ יותר מדי את שרירי הרגליים. חשוב לתרגל מספר פעמים ישיבה וקימה מהכדור לפני שמתיישבים עליו עם תינוק, כדי שלא נאבד את שיווי המשקל.

כדור פיזיו יכול לשמש אפילו לתרגילים של התעמלות לתינוקות. אם רוצים לעזור לקדם את התפתחות התינוק, הניחו את התינוק על בטנו על הכדור אך דאגו להחזיק אותו כל הזמן במידה והכדור יזוז. גלגלו אותו בעדינות אחורה וקדימה ושימרו שהראש תמיד יישאר גבוה מיתר הגוף. התרגיל יעזור לתינוק להרים את הראש ולחזק את שרירי הגב והצוואר.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/69/307-כדור-פיזיו'>כדור פיזיו</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
שימור דם טבורי. למה צריך את זה? [קרא בהרחבה]
מדוע חשוב לעשות עיסוי תינוקות [קרא בהרחבה]
איך תוכלי להתמודד עם כל השינויים בדרך להיות אמא? [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
שימור דם טבורי. למה צריך את זה? [קרא בהרחבה]