כתבות בנושא סוגי לידות שונים: לידת מכשירים, זירוז לידה, ניתוח קיסרי.

לידה מכשירנית
ניתוח קיסרי
לידת עכוז
זירוז לידה
צירים מדומים
צירים מוקדמים
אפידורל
ניתוח קיסרי
מערכת קרוסלה

במשך תשעה חודשי הריון דימיינת לידה מושלמת, אבל במציאות זה לא תמיד פשוט. לעתים הלידה לא מתקדמת, או שהתינוק נקלע למצוקה, וצריך לבצע ניתוח קיסרי. כדאי להכיר גם את האופצייה הזו.

לידה קיסרית

כל יולדת מקווה ללידה קלה ללא סיבוכים, שבסופה יוולד תינוק בריא. בדרך כלל אמהות מדמיינות לידה עם קצת צירים, בתקווה שלא כואבים מדי, קצת דחיפות ואז תינוק מקסים שיוצא לאוויר העולם. לצערנו, המצב לא תמיד פשוט כל-כך.

אחוז התינוקות שנולדים באמצעות ניתוח קיסרי (cesarean section) עלה משמעותית בשנים האחרונות, כאשר ניתוחים קיסריים רבים היו בלתי נמנעים עקב צרכים רפואיים. גם אם מאוד מקווים ללידה וגינלית (vaginal birth) רגילה, חשוב להכיר את האופציה של ניתוח קיסרי למידה שיוחלט על כך.

ניתוח קיסרי, או בשמו הנוסף, לידת חתך, הינו לידה של תינוק בניתוח כירורגי לכל דבר, הדורש חיתוך של הבטן והרחם. ניתוחים קיסריים מתחלקים לשניים:

 

ניתוח קיסרי חירום - שמוחלט עליו לאחר שלידה וגינלית התחילה כבר או במקרים שבהם לידה מכשירנית נכשלה,

 

ניתוח קיסרי אלקטיבי - שנקבע זמן מה מראש, עקב החלטה של רופא או בחירה רצונית של ההורים.

מכיוון שמדובר בניתוח לכל דבר, הוא כרוך בסיכונים רבים יותר מאשר בלידה רגילה. ניתוח קיסרי מעלה את הסיכוי לזיהומים, דימום יתר, קרישי דם, בדרך כלל מלווה ביותר כאבים לאחר הלידה ומצריך אשפוז ממושך יותר של האם בבית החולים.

במידה ומתכננים להביא עוד ילדים בעתיד, כדאי לדעת שכל ניתוח קיסרי מעלה את הסיכויים לסיבוכים בלידות בעתיד. למרות כל הסיכונים הכרוכים בכך, לא צריך למנוע כל נתוח קיסרי, ובמקרים של צורך רפואי, אף מומלץ לבצע ניתוח קיסרי על פני לידה ואגינלית רגילה.

 

ניתוח קיסרי אלקטיבי

ישנן מספר סיבות המעלות את הסיכויים לכך שיוחלט על ניתוח קיסרי אלקטיבי מבעוד מועד. אם האישה עברה בעבר יותר מניתוח קיסרי אחד, רוב הסיכויים שאת ילדיה הבאים היא גם תלד בניתוח, אך אם היא עברה רק ניתוח אחד בעבר, קיים סיכוי גם ללידה וגינלית בעתיד (שנקראת גם לנל"ק - לידה נרתיקית לאחר קיסרי).

במקרים של לידות של יותר מעובר אחד, תאומים או שלישיות, כמעט תמיד יוחלט על ניתוח קיסרי אלקטיבי. גם במקרים בהם התינוק צפוי להיות גדול מהרגיל, ייתכן ויעדיפו ניתוח כדי לא לגרום נזק לאם או לתינוק בלידה וגינלית. החלטה כזו מתקבלת בייחוד אם האם ילדה בעבר תינוק גדול ובלידה נגרמה טראומה לתינוק. החלטה מראש על ניתוח קיסרי יכולה להתבצע אם בשבועות או בימים שלפני תאריך הלידה המשוער (תל"מ) התינוק נמצא בתנוחה לא טובה עם הראש למטה, או במצג עכוז.

ישנם גם מצבים רפואיים או מחלות שיביאו להחלטה על ניתוח קיסרי בשלב מוקדם של ההריון, למשל סכרת הריון אצל האם, או במידה ובבדיקות בשבועות הריון מוקדמים מתגלה מחלה אצל התינוק שעלולה לגרום לסיבוכים בלידה. גם במקרים רפואיים שבהם השילייה נמצאת נמוך בתוך הרחם, כך שהיא מכסה את צוואר הרחם (שיליית פתח), יוחלט על ניתוח קיסרי.

 

ניתוח קיסרי חירום

ניתוחים קיסריים רבים מתבצעים היום כניתוח חירום, במצבים בהם המשך של לידה שהחלה, או זירוז לידה עלול לסכן את האם או את התינוק. המקרים הנפוצים ביותר שבהם מוחלט על ניתוח חירום הם כשלאחר שכבר התחילו צירי לידה, צוואר הרחם מפסיק להיפתח, או שהתינוק מפסיק לנוע כלפי מטה בתעלת הלידה וכל ניסיון לקדם את הלידה נכשל.

גם במקרים הבאים יבוצע ניתוח קיסרי:

כשהתינוק נקלע למצוקה, האם חלשה מדי וניסיון ללידת מכשירים לא צלח,

חשש למצוקה עוברית - כשקצב הלב של התינוק גבוה או נמוך מהרגיל ויש חשש כי התינוק נקלע למצוקה,

צניחת חבל הטבור - כשחבל הטבור יוצא לפני התינוק,

היפרדות שילייה - מצב שבו השלייה נפרדת מצוואר הרחם, מצב מסוכן שבו יש צורך ליילד את התינוק באופן מיידי, שכן הוא לא מקבל מספיק חמצן,

כשהאישה סובלת מהרפס וגינלי בזמן ירידת מים ובזמן הלידה, ניתוח קיסרי יכול להגן על התינוק מפני זיהומים.

 

מהלך הניתוח הקיסרי

לפני כל ניתוח קיסרי, על הרופא להסביר ליולדת מדוע הוא מאמין כי יש צורך בניתוח ומהם הסיכונים, ועל היולדת לחתום על טופס הסכמה המאשר כי הבינה את הסיכונים. ברוב המקרים, בן הזוג או כל אדם אחר המלווה את האישה, רשאי להיות נוכח לצידה בזמן הניתוח. רק במקרים בהם הניתוח נעשה בחירום ועקב דחיפותו אין לבן הזוג זמן להחליף לבגדים סטריליים, לא יתאפשר ליווי של האם בזמן הניתוח.

לאחר ההסבר וההכנה של הרופא המיילד, יגיע רופא מרדים שיחליט באילו משככי כאבים יש להשתמש. ברוב המקרים ההרדמה היא מקומית ורק במקרים נדירים, במצב רפואי חמור, או כשהכאבים לא פוחתים עקב הרדמה מקומית, יוחלט על הרדמה כללית.

ההרדמה הניתנת בדרך כלל היא אפידורל או תרופה אחרת המרדימה את החלק התחתון של הגוף, אך משאירה את היולדת ערה, כך שתוכל לחוות את לידת התינוק. אם היולדת כבר קיבלה מנת אפידורל במהלך לידה שהחלה, היא תקבל רק עוד תוספת קטנה של תרופות הרדמה, כדי להבטיח ניתוח ללא כאבים.

כהכנה נוספת, מחדירים קטטר לניקוז השתן במהלך הניתוח וכן מחברים עירוי, אם עוד לא הוחדר כזה לפני הניתוח. לאחר מכן, מגלחים את איזור הבטן התחתונה ושיער הערווה העליון ומעבירים את היולדת לחדר הניתוח. לאחר ההתמקמות בחדר הניתוח, מעלים מסך מול פניה של האישה כך שלא תצטרך להביט בחיתוך של הבטן. אם ההורים רוצים לחזות ברגע הלידה, אפשר לבקש מהאחות המיילדת שתנמיך מעט את המסך, כך שתוכלו לראות את ההוצאה של התינוק.

הליך הניתוח די פשוט. הרופא מבצע חתך בבטן וברחם ומושך את התינוק בידיו. לאחר ניתוח קיסרי, התינוק מועבר לבדיקה של רופא אחר או אחות, ובזמן הזה הרופא המנתח מוציא את השלייה וסוגר את הבטן. לאחר שהתינוק נבדק, ניתן להעביר אותו אל בן הזוג המלווה, שיוכל להחזיק את התינוק ליד היולדת בזמן שמסיימים את התפרים. לאחר תפירת הבטן, היולדת מועברת אל חדר ההתאוששות. אם התינוק בריא לחלוטין, הוא יוכל לשהות עימה בחדר.

 

אחרי קיסרי

במידה ואין סיבוכים לאחר ניתוח קיסרי, אפשר לצפות לשחרור מבית יולדות לאחר שלושה או ארבעה ימים. אחרי ניתוח קיסרי, ניתן לצפות לאותן תופעות לוואי ודימומים כמו לאחר לידה וגינלית רגילה. ביממה שלאחר הניתוח, היולדת בדרך כלל לא יורדת ממיטתה, ובמקרים רבים היא מחוברת עדיין לעירוי ולקטטר. הימים הראשונים לאחר קיסרי עלולים להיות קשים, אך חשוב לזכור כי כדאי לעשות הכול כדי להחלים מהר ולבלות זמן איכות עם התינוק, ובכך לתרום להתפתחותו.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/80/209-ניתוח-קיסרי'>ניתוח קיסרי</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
כיצד ניתן להעזר ברפואה משלימה להקלה על ההריון [קרא בהרחבה]
תכנון מין העובר - סקירה הסטורית וסוגיות אתניות [קרא בהרחבה]
מדוע חשוב לעשות עיסוי תינוקות [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
כיצד ניתן להעזר ברפואה משלימה להקלה על ההריון [קרא בהרחבה]