מאמר בנושא בריאות

בעיות הקשורות למערכת אא"ג בתקופת ההיריון
מערכת קרוסלה

על בעיות במערכת אף אוזן גרון במהלכה של תקופת ההריון.

כל אישה הרה תשמע לפחות פעם אחת במהלך הריונה את המשפט הטוען, כי היריון איננו מחלה, ואכן זה נכון, ההיריון אינו מחלה, אבל יחד עם זאת, בזמן ההיריון גוף האישה עובר שינויים רבים, אשר עתידים להשפיע על תפקודו התקין.

תופעות הלוואי בתקופת ההיריון שונות מאישה לאישה, אולם, אצל רוב הנשים, תקופת ההיריון דורשת את הסתגלותן של מערכות הגוף השונות לשינויים המתרחשים בגוף וכתוצאה מכך, נשים רבות יחושו בשינוי בתפקודן של המערכות השונות, תפקוד שעד כה, היה תקין לחלוטין.

אחת המערכות שמושפעת מההיריון ההולך וגדל היא מערכת האף אוזן גרון. רוב השינויים המתרחשים במערכת האף אוזן והגרון הם בעלי קשר ישיר לשינויים שעובר גוף האישה במהלך ההיריון, אך עדיין, כאשר מדובר בתקופה אשר מראש ידועה ככל כך מלחיצה ומלאה בפחדים וחרדות, יש בכוחה של הכרות עם תופעות הלוואי ועם הסיבה להופעתן, להפיג קצת את הלחץ המצטבר, ולסייע בהתמודדות עם הקושי.

אחת התופעות הנפוצות בתקופת ההיריון היא גודש באף וקשיים בנשימה. כתוצאה מגדילת הסרעפת ומהפרשות הורמונליות, נשים בהיריון יחושו במאמץ נשימתי. מקרים של גודש באף עלולים להפריע למהלכה התקין של שנת הלילה, לגרום לנחירות, לכאב ראש, לתחושה של אטימות באוזניים ולהצטברותם של נוזלים בחלל האוזן התיכונה. הטיפול בגודש באף על ידי תרופות מייבשות, ידוע כמקל על התופעה. הטיפול עוזר גם במקרים של נוזלים שהצטברו בחלל האוזן וגורמים לירידה בשמיעה.

מלבד ירידה בשמיעה, מחלות אוזניים שהיו קיימות עוד לפני ההיריון, עשויות להחמיר עם בוא ההיריון. תופעות של אובדן שמיעה או של שיתוק עצב הפנים הינן מוכרות בתחום רפואת אף אוזן גרון בתקופת ההיריון ולאחריו. למרות זאת, במידה ותופעות אלו מופיעות, מומלץ לבדוק אותן בדחיפות.

גם דימום מאזור חלל האף הנו תופעה שכיחה במהלך ההיריון, כאשר עיקר מקרי הדימום מופיעים החל מהטרימסטר השני להיריון והלאה. הסיבה לדימום מהאף נובעת בעיקר מהתרחבותם של כלי הדם בתקופת ההיריון ובאם מדובר בדימום מסיבי, או בדימום שמופיע לעיתים מרובות, מומלץ להיוועץ ברופא אף אוזן גרון.

שינוי נוסף שייתכן ויתרחש בתקופת ההיריון הוא שינוי בגוון הקול. צבירת נוזלים בחלל הגוף בכלל ובאזור מיתרי הקול בפרט, וקיומו של גודש באף, עלולים לגרום לשינוי בגוון הקול או לצרידות. בתקופת ההיריון אופיינית גם תופעת הריפלוקס, שהיא חזרתם של חומצות הקיבה לוושט, תופעה אשר  גם היא, עלולה לגרום לצרידות ולפגיעה במיתרי הקול.

למרות המחשבה שלאישה ההרה לא נותר אלא ללמוד להסתגל לשינויים המתרחשים בגופה, ולחכות שתסמינים אלו יחלפו מעצמם, עם הלידה הצפויה, אין היא חייבת לסבול. על תופעות לוואי המשפיעות על מערכת האף אוזן והגרון בתקופת ההיריון ניתן להקל ובמקרים של תופעות קיצוניות, מומלץ להיבדק אצל רופא מומחה ולקבל טיפול רפואי מתאים.

ד"ר דויטש - מומחה אף אוזן גרון
http://drdeutsch.co.il
סגור לתגובות


אין תגובות
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן