שימור דם טבורי
בנק דם טבורי
שימור דם טבורי
מערכת קרוסלה

דם טבורי הוא הדם הנמצא בחבל הטבור והשלייה. שימור דם טבורי היום יכול להציל חיים מחר ולהחליף את הצורך בתרומת מח עצם.

מהו דם טבורי

דם טבורי הוא הדם שנמצא בחבל הטבור ובשלייה. זהו דם שמכיל תאי גזע רבים שיכולים לשמש לצרכי השתלה רפואית במידת הצורך. תאי הגזע שמכיל הדם הטבורי יכולים לשמש את התינוק שממנו נאסף הדם, כל אחד מבני משפחתו ובהתאם להחלטת המשפחה, גם לעבור לבנק של דם טבורי ציבורי ולשמש את כלל האוכלוסייה.

קיימות לא מעט מחלות מוכרות כמו לוקמיה וסוגים שונים של סרטן, שטיפול והשתלה בשימוש של דם טבורי ותאי הגזע שבו יכולים להציל חיים. איסוף הדם הטבורי מתבצע זמן קצר מאוד לאחר הלידה וזו פעולה מאוד פשוטה, קלה ולא פולשנית. לאחר רוב הלידות מבצעים איסוף של דם טבורי, גם אם ההורים לא החליטו על שמירת הדם בבנק פרטי. לאחר שמפיקים את תאי הגזע מן הדם הם מוקפאים ונשמרים לשנים רבות.

 

שימור דם טבורי

שימור דם טבורי הפך נפוץ יותר ויותר עקב ההבנה כי במקרים רבים שימוש בתאי הגזע המופקים ממנו יכול להחליף את הצורך בתרומת מח עצם. מצד אחד הדם הטבורי זמין מאוד ויכול להישמר לשנים רבות יותר מאשר מח עצם, אך מצד שני כמות תאי הגזע שניתן להפיק מהדם קטנה יחסית ואין אפשרות להשיג דגימה נוספת מאותו התורם בעתיד. עד היום בוצעו כמה אלפי השתלות בהן השתמשו בתאי הגזע של הדם הטבורי, כאשר רוב ההשתלות בוצעו בהצלחה אצל ילדים.

הדם הטבורי מועבר להקפאה בבנק ציבורי או פרטי. שימור הדם בבנק פרטי מבטיח להורים כי במידה ותינוקם או אדם אחר מבני המשפחה הקרובה יזדקקו להשתלה בעתיד, הדם יעמוד לשימושם לאחר שנשמר ואובטח כראוי בבנק פרטי. כבר בתקופת ההריון צריך לבחור את החברה דרכה רוצים לבצע את שימור הדם, כאשר ישנן מספר חברות העוסקות בכך. החברה המשמרת את הדם הטבורי מבצעת את איסוף הדם ואת פירוק תאי הגזע למספר מבחנות אשר משומרות ומוקפאות למשך שנים רבות.

 

בנק הדם הטבורי

ישנם מספר בתי חולים בישראל כמו בית החולים הדסה עין כרם שהקים את תא לחיים, או המרכז הרפואי שיבא בתל השומר שהקים את טבורית שמספקים שירות של שימור דם טבורי. הבנקים והחברות הפרטיות מציעים שירותים של שימור דם טבורי בתשלום שמתחיל ב- 3000 ₪ במסגרת ביטוחים משלימים של חלק מקופות החולים, ויכול גם להגיע ל- 10,000 ₪. בחלק מהחברות משלמים סכום מסוים כאשר רוכשים את השירות ובחברות אחרות משלמים תשלום חודשי למשך התקופה בה רוצים לשמר את הדם.

כמו כן, מגן דוד אדום בשיתוף עם משרד הבריאות הקימו לפני מספר שנים בנק דם טבורי ציבורי שמקבל תרומות של דם טבורי. כל דגימה של דם טבורי שנתרמת למאגר נבדקת ומסווגת כך שתוכל לשמש כל אדם שיזדקק להשתלה בעתיד. הגדלה של המאגר הציבורי תבטיח כי גם אילו שלא יכלו להרשות לעצמם לשמר דם טבורי במאגר פרטי, יקבלו את ההזדמנות למצוא התאמה במאגר הציבורי.

לרשימת חברות המתעסקות בנושא דם טבורי.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/74/180-שימור-דם-טבורי'>שימור דם טבורי</a>

סגור לתגובות


1. דם טבורי
מומלץ לשמור דם טבורי בבנק ציבורי. זה חינם והסיכויים שהדם יתאים למישהו אחר הם
זעירים ביותר,אך יחד עם זאת,אם חס ושלום מתפתחת הפרעה כל שהיא במח עצם,דם טבורי לא
יעזור.. תהילה1983
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
איך להירגע בתקופה שלאחר הלידה? [קרא בהרחבה]
חווה צירים מוקדמים? [קרא בהרחבה]
מהם חמשת המדדים על מבחן אפגר? [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
איך להירגע בתקופה שלאחר הלידה? [קרא בהרחבה]