לידה מוקדמת
לידה מוקדמת
מערכת קרוסלה

בין 5% ל-7% מהלידות בארץ הינן לידות מוקדמות. האם גם הלידה שלך תסתיים לפני הזמן?

לידה מוקדמת מאובחנת כלידה המתרחשת בטרם השבוע ה-37 של תהליך ההריון. הלידה המוקדמת יכולה להיגרם כתוצאה מזיהום או מדלקת בתוך חלל הרחם, מהפרעות שונות בצוואר הרחם, מהפרעות בכלי הדם או מהתרחבות יתרה של חלל הרחם.

הלידות המוקדמות עשויות להיגרם כתוצאה משני גורמים עיקריים: לידה מוקדמת יזומה או לידה מוקדמת ספונטנית. לידה מוקדמת יזומה, הינה מצב שבו הצוות הרפואי מחליט ביוזמתו להקדים את הלידה. פעולה זו תתבצע במידה ונשקפת סכנה לאם כתוצאה מתהליך ההריון (מחלות כגון רעלת הריון לדוגמא) או במקרים בהם נשקפת סכנה לעובר (עיכוב ניכר בגדילה או מצוקה עוברית). לידה מוקדמת ספונטנית מתבצעת כתוצאה מצירים בטרם הזמן או בשל פקיעתם של קרומים וירידה מוקדמת של מי השפיר מן השליה. מרבית הלידות המוקדמות מתרחשות כתוצאה מלידה ספונטנית ולא ביוזמת הרופאים.

כיום מהוות הלידות המוקדמות כ-12 אחוז מכלל הלידות בארצות הברית. בישראל נעה שכיחותן של לידות אלו בין 5 ל-7 אחוזים מבין כלל הלידות ברחבי הארץ. ככל שהלידה תתבצע בשלב מוקדם יותר של ההריון כך יגברו הסיכונים שבה, הן בעבור העובר והן בעבור האישה ההרה. העובר הנולד כפג, יכול לסבול לאחר הלידה ממצוקה נשימתית, מדימום תוך-מוחי, מנמק במעיים או מזיהום (ספסיס).

במידה והאישה מרגישה בטרם השבוע ה-37 צירים קבועים המתרחשים בתדירות קבועה של מספר דקות, המלווים בכאבים בגב התחתון, פירוש הדבר הוא כי האישה חווה לידה מוקדמת. התהליך יכול להתלוות גם בירידת מים ובדימום מוגלתי. במידה ואובחנו תסמינים אלו, יש לפנות את האישה בהקדם האפשרי לרופא הנשים הקרוב ביותר או אל מיון היולדות הקרוב למקום המגורים. במיון היולדות יתבצע מעקב אחר פעימות הלב של העובר וכן תתקיים בדיקה וגינלית לצורך קביעת מידת הפתיחה של צוואר הרחם. בדיקות אלו יקבעו האם מדובר בצירים מוקדמים או שמא בלידה מוקדמת.

במקרה שבו אובחנה לידה מוקדמת, יינתנו לאישה נוזלים באמצעות אינפוזיה, וכן תרופות המונעות את התפתחותם של הצירים ואת התרחבות צוואר הרחם. התרופות מסייעות בעיכוב הלידה עד 48 שעות. במהלך זמן זה יינתנו לעובר סטרואידים (צלסטון) אשר יאפשרו זירוז התפתחותם של כלי הנשימה ובהם הריאות וכן יתבצעו תהליכים להפחתת הסיכונים בהמשך ההתפתחות בפגייה. בשנים האחרונות החל שימוש חלקי בחומר בשם מגנזיום סולפאט הניתן לנשים החוות לידה מוקדמת, וזאת במטרה למנוע שיתוק מוחין בקרב התינוק אשר נולד בלידה המוקדמת.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/84/401-לידה-מוקדמת'>לידה מוקדמת</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
לידת פג - לא מה שחשבתם [קרא בהרחבה]
בצקת בהריון - איך יוצאים מזה [קרא בהרחבה]
קורס יוגה בהריון כבר עשית? [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
לידת פג - לא מה שחשבתם [קרא בהרחבה]