הריון בסיכון גבוה
מצוקה עוברית
הריון מחוץ לרחם
הריון מרובה עוברים
הריון תאומים
סכרת הריון
רעלת הריון
בצקות בהריון
דליות ברגליים
תסמונת התעלה הקרפלית
ירידת מים מוקדמת
היפוך עובר
סיבוכי ירידת מים
אי ספיקת צוואר הרחם
ריבוי ומיעוט מי שפיר
רעלת הריון
מערכת קרוסלה

מה גורם לרעלת הריון - הרופאים עדיין לא ממש יודעים, אולם ידוע שיש כמה גורמים שמגדילים את הסיכון ללקות במחלה זו, כמו הריון בגיל צעיר או מבוגר, סכרת הריון ומחסור באומגה 3 בהריון.

מהי רעלת הריון

רעלת הריון איננה הרעלה, כי אם יתר לחץ דם בעורקים, מחד, וחוסר אספקת דם לעובר ולמערכות שונות של האם, מאידך. רעלת הריון משפיעה רבות הן על העובר והן על האישה. תחילת המחלה בשבוע ה-20 להריון וסיומה, לכל המאוחר, כשבועיים לאחר הלידה.

 

רעלת הריון - גורמים

מקור רעלת ההריון אינו ברור דיו. קיימת השערה כי מדובר בהשלכה שלילית של השלייה על גופה של האישה בזמן הריון. עם זאת, ניתן בהחלט להצביע על גורמים המגבירים את הסיכון לרעלת הריון:

1. הריון בגיל צעיר (בגיל העשרה) או מבוגר (40 +),
2. מחלות גנטיות,
3. סכרת הריון,
4. קרישת יתר של הדם הזורם לעובר (טרומבופיליה). 

גורם מרכזי נוסף התורם להתפתחות המחלה, הוא המחסור באומגה 3. (אומגה 3 הוא שם שניתן לקבוצת חומרים אורגנים. תפקידו של האומגה 3 הוא לשמור על גמישותם של קרומי תא, קרום השומר ומבדד את התא, כך שהקולטנים של התא יוכלו לפעול ולקלוט כראוי, דבר שיאפשר העברה תקינה של מסרים). לפי מחקרים שונים, עולה כי העובר לבדו צורך כ-50 מ"ג של אומגה 3 ליום, בעוד ששלייתו וכלי הדם של האם צורכים כמות כפולה. חוסר באומגה 3 מהווה בהחלט הסבר סביר להתפתחות המחלה.

 

רעלת הריון - תסמינים

ההשפעות של המחלה על גוף ההרה באות לידי ביטוי בעיקר בפגיעה במערכת כלי הדם. הרעלת גורמת להתכווצות בעורקי הדם, המביאה להתנגדות בזרימה התקינה של הדם וליתר לחץ דם בעורקים (הלחץ נגרם גם במערכת הזרימה לעובר, ולכן מסכן גם אותו). במקרים קיצוניים יותר, הסימפטומים המשפיעים על האם הם: אי ספיקת לב, בצקות בריאות, פגיעה בכליות, פגיעה בכבד, פגיעה בתפקודי הקרישה. במקרים הקיצוניים ביותר, רעלת הריון עלולה להביא למוות.

 

התפתחות רעלת הריון

השלב הראשוני של המחלה, הנקרא "פרה אקלמפסיה" (pre-eclampsia - קדם התכווצות), מתבטא בלחץ דם גבוה מהרגיל, בצקת בידיים וברגליים, נוכחות עקבות חלבון בשתן ועוד. השלב הראשוני אינו מסוכן במיוחד, ומוטב לגלות את המחלה בשלב זה.

השלב השני והמתקדם של רעלת הריון הוא פגיעה במערכת התפקוד של הכבד והכליה. בשלב זה האישה תתלונן על כאבי ראש מוגברים, בעיות ראייה, ירידה בכמות השתן וכאבים ברום הבטן או בבטן הימנית.

השלב השלישי והקיצוני מכונה אקלמפסיה (eclampsia - רעלת הריון ממאירה). מדובר בהתכווצות של כלי הדם עד לפגיעה חמורה במערכת התפקוד. שלב קיצוני זה מאופיין בפרכוסים, תרדמת וסכנת מוות של האם והעובר.

רעלת הריון מתאפיינת ראשית בסכנה לעובר, מכיוון שהוא אינו מקבל מחזור תקין של דם. תוצאה מרכזית הרעלת היא לידה לפני השבוע ה-37 להריון, כלומר, לידת פג.

 

רעלת הריון - טיפול

ישנן דרכים שונות להתמודדות עם רעלת הריון, והטיפול תלוי בשלב ההריון. אם התפתחות המחלה קורית במהלך שבועות הריון מאוחרים, לקראת סוף ההיריון, ניתן לבצע ניתוח קיסרי או זירוז לידה ובכך למנוע הסתבכות שיכולה להחמיר בהמשך, ולהציל את העובר ואת האם.

במקרים רבים, רעלת הריון מתפתחת בשלב מוקדם יותר של ההריון, כשעדיין אין אפשרות לבצע ניתוח קיסרי או זירוז לידה. במקרים אלו, ישנם מספר פתרונות דוגמת אשפוז, השגחה, תרופות נגד לחץ דם ועוד. באופן כללי יש לבדוק כל מקרה לגופו בהתחשב בסיכון שבהוצאת הוולד בשלב מוקדם, ביחס להשארת הוולד תוך ידיעה כי רעלת ההריון עלולה להזיק לו.

 

מניעת רעלת הריון

בכדי למנוע את המחלה או לאזן מצב קיים של רעלת היריון, רופאים ממליצים בין היתר על הגדלת הצריכה של אומגה 3, ע"י אכילת דגים, שמן פשתן, אגוזי מלך ועוד.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/40/102-רעלת-הריון'>רעלת הריון</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
ברית המילה בהלכה היהודית [קרא בהרחבה]
מעוניינים להבין את שפת התינוקות? [קרא בהרחבה]
לטוס עם הילדים - חוויה או סיוט [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
ברית המילה בהלכה היהודית [קרא בהרחבה]