כתבות בנושא פוריות, טיפולי פוריות, כניסה להריון.

בעיות פוריות
פוריות מההיבט הנטורופתי
בעיות פוריות
מערכת קרוסלה

הריון לא תמיד בא בקלות. בעיות פוריות שונות אצל הגבר או האישה מונעות את היכולת להיכנס להריון, אולם ברובן ניתן לטפל ע"י טיפולי פוריות מתאימים.

פוריות

צאצאים הנם משאת הנפש של כל היצורים עלי אדמות - הצורך להמשיך את המין ולהעביר את הגנים, הנו אחד הצרכים הכי משמעותיים בטבע. גם האדם אינו יוצא מן הכלל מבחינה זו, וגופו ערוך לקראת המטרה של הבאת צאצאים לעולם. עם זאת, לעתים יש תקלות שאינן מאפשרות מימוש צורך זה. עד ל-30 השנים האחרונות לערך, אנשים נותרו ללא צאצאים במקרה של תקלות במערכת הרבייה. ידועה הדוגמא של רחל המשוררת "עקרה לא ילדה". גם אמהותינו התנכיו"ת התקשו להיכנס להריון. כך שרה אמנו וכך גם רחל אמנו.

כיום ניתן לאבחן רבות מן התקלות המונעות הבאת צאצאים לעולם ובהתאם להתאים את שיטת הטיפול המתאימה, ולהביא מזור ולממש את הצורך הבסיסי של הורות, עבור משפחות שבעבר היו נאלצו לאמץ תינוק על מנת למלא צורך זה.

בכתבה זו נעסוק בסיבות לעקרות מלאה או חלקית אצל נשים וגם אצל גברים. בנוסף, נעסוק בגורמים להפלות מרובות ובשיטות טיפולי פוריות המוצעות כיום.

אי-פוריות מוגדרת כמצב בו זוג קיים יחסי מין במשך שנה (ללא אמצעי מניעה, כמובן) ולא נוצר הריון.

 

פוריות הגבר

עד לא מזמן, כשזוג התקשה להרות, הגישה הייתה שהאישה היא זו שמתקשה להיכנס להריון, אולם כיום אנו יודעים שלעתים גם לגברים יש יד בדבר, ועוד יותר מכך, במחקרים שנערכו לגבי בעיות פוריות, הסתבר שהסיכויים לליקויים בפריון הם סיכויים כמעט שווים אצל נשים וגברים.

בעיות פוריות צפויות להתעורר אצל כ-20 אחוזים מהאוכלוסייה, מתוכן 40 אחוזים הנם בעיות פוריות אצל גברים, (Male Infertility), ו-40 אחוז הנם בעיות פיריון אצל נשים (Female Infertility). כ-20 אחוזים מבעיות הפריון אינן מוסברות.

 

בעיות פריון הגבר

בעיות פוריות אצל גברים הן בעיקר בעיות בתאי הזרע וייצורם. הלקויות נחלקות למספר קבוצות:

 

עקרות מוחלטת -  אי ייצור של תאי זרע מסיבות שונות כמו מחלות, מומים מלידה וכד'.

כאשר קיימת יצירת תאי זרע, הליקויים יכולים להיות נעוצים בריכוז תאי הזרע (הריכוז המינימלי לתאי זרע על מנת שגבר ייחשב כפורה הנו 20 מיליון תאי זרע לסמ"ק [סנטימטר מעוקב]), ביכולת התנועה שלהם (יכולתם לנוע במעלה צוואר הרחם אל החצוצרה למפגש עם הביצית) או בצורתם (שלעיתים אינה מאפשרת חדירה לתוך הביצית).

הליקויים בפוריות הגבר יכולים לנבוע מסיבות גנטיות. אצל גברים שהיה להם למשל אשך טמיר בילדותם ולא התגלה בזמן, יש סיכוי שאיכות תאי הזרע לא תהיה במיטבה, כיוון שייצור תאי הזרע באשכים דורש טמפ' נמוכה מ-37 מעלות צלזיוס. האשכים נמצאים מחוץ לגוף, כיוון שטמפ' הגוף - 37 מעלות צלזיוס - מזיקה לייצור ולהתפתחות תאי הזרע.

סיבה נוספת לביות פריון יכולה להיות בעיה כלשהי בצינור הזרע שגורמת לשינויים לא רצויים בנוזל הזרע ובהרכב שלו, דלקות שונות, בעיות הורמונליות הפוגעות בייצור הזרע, התרחבות וריד האשך המכונה וריקוצלה (varicocelle), סתימה בצינוריות שפוגעת במעבר תאי הזרע מהאשך לאיבר המין וכדומה.

במקרים נדירים בעיית הפוריות היא על רקע גנטי: במחלה סיסטיק פיברוזיס (CF) הצינור המעביר את הזרע מהאשכים אל צינור הזרע, חסום בריר, מה שגורם ל-97 מהזכרים החולים במחלה זו להיות עקרים. כמו כן, במצב של תסמונת קליינפלטר (Klinefelter's syndrome/XXY-syndrome) ישנו עודף בכרומוזום X (כלומר בנוסף ל-X ול-Y הקיימים בזכר, קיים כרומוזום X נוסף), הגורם להפרעות הורמונליות ומלווה בעקרות.

 

פוריות האישה

אצל נשים הסיבות לעקרות רבות ומורכבות יותר. הן נחלקות לבעיות פיריון הורמונליות, בעיות פוריות על רקע מכני/מבני שאינן מאפשרות כניסה להריון, ובעיות פוריות שגורמות להפלה מוקדמת.

 

בעיות פריון על רקע מכני/מבני - יכולות להיווצר עקב חסימת החצוצרות (חצוצרה אחת או שתיהן) מלידה או כתוצאה מדלקות. בעיות פריון נוספות קשורות להידבקויות של החצוצרות או השחלות, כמו למשל במחלת רירית הרחם (אנדומטריוזיס) - במחלה זו רקמה הדומה לרירית הרחם נמצאת על איברים מחוץ לרחם כמו חצוצרות, שחלות, כליות ועוד. הרקמות הללו מגיבות למחזור ההורמונלי בדומה לתגובת רירית הרחם, וכתוצאה מכך ישנם דימומים אל חלל הבטן. בנוסף גורמת הרקמה הזו להיווצרות דלקות וציסטות, אשר באיברים כמו החצוצרות והשחלות, יכולות לגרום לבעיות פוריות. במקרים נדירים קיימת הצטלקות של רירית הרחם אשר יכולה להיגרם מדלקות או מביצוע גרידה וכד'.

 

בעיות פוריות על רקע הורמונלי - במקרים אלו שיבושים הורמונליים שונים אינם מאפשרים את הביוץ או את הבשלת הזקיק. אחת התסמונות השכיחות בבעיות פריון אצל נשים מכונה תסמונת השחלה הפוליציסטית (PCOS- Polycystic Ovary Syndrome). בתסמונת זו, קיימת הפרעה הורמונלית הגורמת להיעדר ביוץ. הפרעה זו קשורה למנגנון הפרשת האינסולין בגוף, מנגנון שמשפיע גם על הפרשת הורמוני המין אצל הגבר.

 

עקרות מלאה אצל נשים קיימת במקרה של חסימת חצוצרות מלאה או במקרה שבה השחלות אינן מייצרות ביציות.

 

הפלות חוזרות - גם מקרים שבהם אין הריון מוצלח המגיע ללידה, נחשבים כבעיות פוריות. ישנן סיבות רבות להפלות מוקדמות (לפני שבוע 12 להריון): קרישיות יתר, שינויים במבנה הרחם שאינם מאפשרים התפתחות הריון תקין, חוסר בהפרשת הורמון הפרוגסטרון וסכרת נעורים. לעיתים קיימות הפלות חוזרות בלתי מוסברות.

 

טיפולי פריון בגברים - מטרתם להימנע מתרומת זרע ככל שניתן:

במקרים של דלקות - טיפול אנטיביוטי שאינו פוגע באיכות תאי הזרע,

בבעיות של כמות טסטוסטרון נמוכה - מתן הורמון חיצוני,

בתופעת התרחבות וריד האשך, הטיפול הוא בד"כ ניתוח לקשירת הווריד, או לחילופין, הזרקת חומרים לחסימת הווריד.

כאשר מדובר באיכות, כמות ותנועת הזרע, יש אפשרויות מספר:

 

השבחת זרע כלומר שטיפת הזרע הוספת נוזלים מיוחדים והזרקה לרחם,

 

בחירת זרע - מיון תאי הזרע מחוץ לגוף כמובן וריכוז תאי זרע באיכות, צורה ותנועתיות סבירה והזרקה לרחם. אם כל הדרכים כושלות וכן במקרה של עקרות מוחלטת, שואבים מתוך רקמת האשך תאי זרע ומחדירים אותם לתוך הביצית. התהליך מכונה מיקרומניפולציה (ICSI).

 

טיפולי פריון בנשים - קיימים סוגים שונים של טיפולי פוריות לנשים:

טיפול הורמונלי ליצירת ביוץ מוגבר, הזרעה לתוך הרחם (IUI) של זרע שעבר השבחה (זרע מרוכז) וכן הפריה חוץ גופית (IVF). טיפול נדיר למדי ויקר הנו החדרת ביצית מופרית (לאחר הפריה חוץ גופית) לתוך החצוצרה (ZIFT - Zigote Intra Fallopian Transfer) כדי ליצור תהליכיות טבעית במהלך ההתקדמות של העובר והשרשתו. תהליך זה מבוצע בנשים שהחצוצרות שלהן תקינות ושאינן בסיכון להריון מחוץ לרחם, וכאשר מקור בעיית הפוריות הוא אצל הגבר.

במקרה שלא קיימת יצירה של ביציות הפיתרון הוא תרומת ביצית והליך של הפריה חוץ גופית.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/76/198-בעיות-פוריות'>בעיות פוריות</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
הכל על תהליך תרומת הזרע [קרא בהרחבה]
עידוד התפתחות תינוקות [קרא בהרחבה]
בבדיקה פשוטה, מנעי לידת מומים ותסמונת דאון [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
הכל על תהליך תרומת הזרע [קרא בהרחבה]