דיכאון אחרי לידה
דיכאון אחרי לידה
מערכת קרוסלה

דיכאון לאחר לידה הוא תופעה יחסית נפוצה, שמופיעה אצל 80% מן היולדות. דיכאון לידה שונה מבייבי בלוז, והוא עשוי להימשך מספר חודשים. ניתן לטפל בו ע"י תרפיה או טיפול תרופתי, ובנוסף, חשובה מאוד התמיכה סביב היולדת.

דיכאון לאחר לידה PMD

דיכאון אחרי לידה, או כפי שהוא מוכר באנגלית P.M.D - Postpartum Major Depression, הוא מצב נפשי המאובחן אצל יולדת אחת מתוך כל עשר יולדות, ובדרך כלל יופיע בחודש הראשון שלאחר הלידה. זוהי תופעה שנשים מכל מעמד וכל גיל עלולות לפתח. גברים אף הם סובלים מדיכאון לאחר לידה, אך באחוזים קטנים יותר מאצל הנשים.

בייבי בלוז (baby blues) או דכדוך אימהי, בניגוד לדיכאון לאחר לידה, הוא מצב של דיכדוך המופיע אצל עד 80% מהיולדות והוא נמשך כמה ימים לאחר הלידה ונעלם.

פסיכוזה לאחר לידה היא תופעה נדירה המתרחשת אצל אחת מתוך אלף יולדות, והיא מתאפיינת בניתוק מהמציאות, הזיות ודיכאון עמוק.

דכדוך לאחר לידה הוא תופעה שנשים רבות סובלות ממנה, היא מאופיינת בשינויים קיצוניים במצבי הרוח, חוסר תאבון ועוד, אך בדרך כלל שינויים אלו חולפים מספר ימים לאחר הלידה (birth). אצל אמהות רבות, ההסתגלות למציאות החדשה היא תהליך קשה שמלווה בחרדה וקשיי התמודדות. נשים רבות מרגישות שיש מהן ציפיות גבוהות, וכי עליהן לתפקד בטבעיות ולהפגין אושר ושמחה. הרגשה זו מובילה לתחושת בושה, מתח בלתי פוסק והרגשה של האישה שהיא אינה ממלאת את תפקידה.

 

דיכאון לאחר לידה - מאפיינים

דיכאון לאחר לידה מוגדר כדיכאון שנמשך חודשיים עד שישה חודשים ומתבטא בחוסר מוטיבציה, דיכדוך עמוק, חרדה, תחושות כעס, הסתגרות, קשיי ריכוז, חוסר הנאה וחוסר אנרגיה, הפרעות שינה, בכי ללא הפסקה, חוסר חשק מיני, תחושת דחייה, קשיים בתפקוד, עצב עמוק ואף חשש מפני פגיעה עצמית או פגיעה בתינוק.

המצוקה הנפשית באה לידי ביטוי גם בסימנים פיזיולוגיים כגון: חוסר תיאבון, כאבי ראש, קשיי הירדמות, עייפות, דופק מהיר ועוד. הסימפטומים עשויים להשתנות מאישה לאישה הן בעוצמתם והן בכמותם.

דיכאון לאחר לידה משפיע לא רק על האם, אלא גם על סביבתה, על הבעל ועל שאר הילדים.

 

דיכאון אחרי לידה - גורמים

בין הגורמים לדכאון אחרי לידה ניתן למנות תורשה של הפרעות פסיכיאטריות, היסטוריה של דיכאון או הפרעות נפשיות אצל היולדת, חוסר תמיכה, הריון לא מתוכנן, לידה קשה או טראומטית ולידה מוקדמת. נשים מעשנות או שלא מקפידות על תזונה נכונה פגיעות יותר לתופעה.

הסיכוי ללקות בדיכאון לאחר לידה גדל אצל נשים שסבלו בעבר מדיכאון, או עברו אירוע דומה של דיכאון לאחר לידה בלידות קודמות, ובמקרים כאלה יש לשקול האם מומלץ הריון נוסף. עם זאת, נשים רבות שסבלו מדיכאון אחרי לידה וטופלו כראוי על ידי שיחות וטיפול תרופתי ילדו בהמשך ללא כל בעיה.

 

אבחון דיכאון לידה

אבחון של דיכאון אחרי לידה מתעכב לעתים ואף מוחמץ במקרים רבים. ברוב המקרים, דכאון לידה חולף מעצמו לאחר תקופה לא ארוכה, וזה קורה בדרך כלל הודות לסביבה תומכת העוזרת לאם.

חשוב לאבחן דיכאון אחרי לידה ולטפל בו, שכן זוהי תקופה קריטית להתפתחות תינוקות תקינה. הקשר הרגשי עם האם חשוב ביותר; תינוקות שאמהותיהן סבלו מדיכאון אחרי לידה עלולים לפתח קשיים רגשיים בהמשך. ככל שהדיכאון עמוק יותר, כך השפעתו על התינוק תהיה ארוכת טווח. עם זאת, יחסים חמים של התינוק עם אנשים אחרים בסביבתו יכולים לרכך את השפעתו השלילית של הדיכאון.

ככלל, אבחון מוקדם של דיכאון לידה חשוב ביותר. ככל שהאבחון נעשה מוקדם יותר, כך הטיפול אפקטיבי יותר ומהיר יותר.

 

דיכאון לאחר לידה - טיפול

בדרך כלל דיכאון לידה הוא דיכאון בדרגות קלות ובינוניות ורק במקרים קיצוניים יש צורך בטיפול פסיכיאטרי, וזאת אם יש חשש אמיתי שהאם תפגע בעצמה או בתינוקה.

כאשר הדיכדוך הופך לדיכאון של ממש, הטיפול הנפוץ ביותר הוא טיפול תרופתי (למרות שהוא בדרך כלל לא נחוץ) בשילוב עם טיפול פסיכולוגי ושיחות. משום שאסור ליטול תרופות בזמן הנקה, במקרים מסוימים יוחלט על הפסקת הנקה, שכן חשוב יותר לטפל בדיכאון, למען בריאות האם והתינוק. ככל שמתחילים בטיפול התרופתי מהר יותר כך תבריא החולה מהר יותר.

במקרים בהם הדיכאון הוא ברמה קלה עד בינונית, ניתן להסתפק בטיפול פסיכותרפי כתחליף לטיפול תרופתי. מחקרים הראו כי כל סוגי הטיפולים יעילים בהפחתת הדיכאון אצל יולדות.

מאחר ודיכאון אחרי לידה ובייבי בלוז מושפעים משינויים הורמונליים בגוף, תזונה נכונה מומלצת ועשויה לעזור. שילוב של תזונה נכונה עם צמחים ותוספי מזון, יחזקו את הגוף שעבר טראומה אחרי הריון ויוסיפו אנרגיה.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/45/88-דיכאון-אחרי-לידה'>דיכאון אחרי לידה</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
עידוד התפתחות תינוקות [קרא בהרחבה]
כבר בגיל צעיר ניתן להקנות חינוך מוזיקלי לתינוקות [קרא בהרחבה]
ריבוי מי שפיר - מה עושים? [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
עידוד התפתחות תינוקות [קרא בהרחבה]