תמיכת האב בלידה
תמיכת האב בלידה
מערכת קרוסלה

כיום זוגות רבים חולקים ביניהם את תקופת ההריון עד כמה שאפשר - תמיכת האב בלידה היא דוגמה לכך. אולם עדיין ישנם גברים המעדיפים לוותר על נוכחות בחדר לידה, ולחכות בחוץ עד ששומעים את בכי התינוק.

תמיכת האב בלידה תמונה 1

הבעל בלידה

היום יותר מתמיד מקובל שהאב יהיה נוכח בשעת לידה (birth). חווית הלידה יכולה להעצים את תחושת האבהות (fatherhood) ולחזק את החיבור הראשוני שנוצר בין האב לעתיד לבין התינוק. תמיכת האב בלידה הוכחה כמסייעת לאישה היולדת, כאשר בן הזוג נמצא לצדה, מעודד ומרגיע.

אנו חיים בעידן שבו זוגות בוחרים לנהל את אורח חייהם בדרך של שוויון מלא שמתבסס על הבנה והתחשבות הדדית, והיום רצוי ואפילו מומלץ שהאב יתלווה לאישה במהלך בדיקות הריון ויצפה בהתפתחות האם והעובר. ליווי כזה יכול לגרום לו להרגיש כשותף מלא בתהליך.

 

חופשת לידה לגבר

תמיכת האבא בלידה הפכה לחלק מהשוויוניות בזוגיות. בן הזוג יכול למלא תפקיד חשוב לאורך כל תהליך הלידה, כמו גם אחרי לידה, לדוגמא, כאשר האב יוצא לחופשת לידה במקום האם. חלוקת החופשה בין בני הזוג הפכה מקובלת מאוד, ויותר גברים מעדיפים לממש את הזכות הזאת ובכך לאפשר לנשים לחזור למעגל העבודה זמן קצר לאחר הלידה.

 

גבר בהריון

לעיתים גם הגבר חווה שבועות הריון לא קלים. לפעמים מפתח הגבר תחושות הזדהות עם בת זוגו ההרה ומרגיש שתופעות הלוואי שהיא חווה חלות גם עליו, מה שנקרא "הריון מדומה": הוא עולה במשקל ומפתח רצון למאכלים מסוימים (חשקים), ממש כמו האישה.

 

תמיכת האב בהריון

בזמן הריון, זקוקה האישה להתחשבות רבה מצד בן זוגה. עליו לגלות סובלנות ואמפתיה בכדי להקל עליה במהלך חודשי ההריון. ידוע שהריון בריא מוליד עובר בריא. לכן, חשוב שהאישה תימצא בסביבה רגועה ותומכת במשך ההריון.

לקראת לידה, סובלת לפעמים היולדת מכאבים שנובעים מהתכווצות הרחם המתכונן ללידה. הלידה עצמה עשויה להימשך בין שעה אחת ועד לארבעים ושמונה שעות ברציפות.

 

זוגיות בזמן הריון ולידה

הריון ולידה מביאים איתם שינויים רבים לחיי הזוג ההופך למשפחה, ומוטב להתכונן פיזית ונפשית למצב החדש. אפשר להשתתף במפגשי לידה, לערוך סיור בבית החולים שבו מתכננים ללדת ולחפש מידע בספרים ובאינטרנט. רצוי גם להימצא בחברת זוגות אחרים ולחלוק חוויות משותפות.

לקראת הורות, עלול הגבר לחוש מעט חרדה מהמושג אבהות ואפילו ממגע פיזי עם התינוק. ישנם אבות שנרתעים מלהחזיק את התינוקות שלהם בחודשים הראשונים, אך עם הזמן לומדים לפתח את האינסטינקטים האבהיים. צריך לזכור שהגבר אמנם אינו חווה את ההיריון פיזית, אבל נפשית הוא עובר שינוי גדול שמצריך ממנו להיות בתפקיד עמוד התווך של הבית. מצב זה עלול לעורר אצלו ספקות לגבי עצמו, כמו האם יצליח לדאוג לפרנסה? איזה אב הוא יהיה? לכן, צריך לדעת לחלוק את החששות עם בני הזוג וביחד להתגבר עליהם.

 

נוכחות בלידה, בעד ונגד

לתמיכת האב בלידה יש גם טיעוני נגד. ישנם מחקרים הטוענים כי נוכחות הגבר בשעת לידה יכולה להיות טראומתית עבורו ובמקרים מסוימים גם לגרום לירידה בחשק המיני. אולם ישנן דרכים להתמודד עם מצבים כאלה.

אם בוחר האב לא לקחת חלק בלידה מסיבות שונות, רצוי לנסות ולקבל את בחירתו בהבנה. אחרי הכול, מדובר בסיטואציה שעלולה להיות קשה להתמודדות. במקרים אלו, אפשר שקרוב משפחה אחר ילווה את היולדת והאב ימתין מחוץ לחדר הלידה עד לקבלת הבשורה המשמחת.

בסופו של דבר, כל האבות לומדים להיות הורים בלי שום בית ספר, והמורה הטוב ביותר הוא הניסיון.

בכל יום שעובר אתם לומדים להכיר את תינוקכם והוא לומד להכיר אתכם.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/58/110-תמיכת-האב-בלידה'>תמיכת האב בלידה</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
כבר בגיל צעיר ניתן להקנות חינוך מוזיקלי לתינוקות [קרא בהרחבה]
האם את יודעת כל מה שצריך לדעת על האכלה מבקבוק? [קרא בהרחבה]
מספר עצות שיעזרו לכם לבחור שם לתינוק [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
כבר בגיל צעיר ניתן להקנות חינוך מוזיקלי לתינוקות [קרא בהרחבה]