בדיקות הריון. סקירת מערכות. בדיקת אולטראסאונד. שקיפות עורפית.

בדיקות הריון
בדיקות בזמן הריון
בדיקת אולטרסאונד
סקירת מערכות
סקירת מערכות בזמן הריון
שקיפות עורפית
בדיקת מי שפיר
בדיקת נוגדני אדמת
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת סיסי שליה
בדיקת דופלר
בדיקת העמסת סוכר
בדיקת אקו לב עובר
חיסון אנטי די
מעקב גדילה
בדיקות הריון
מערכת קרוסלה

מבדיקת הריון חיובית ועד לידה, נשים בהריון עוברות בדיקות שונות לאיתור בעיות רפואיות אצל האישה או מומים בעובר. רשימת בדיקות מקיפה: חלבון עוברי, מי שפיר, העמסת סוכר, אנטי D, נוגדני אדמת, CMV ועוד.

בדיקות הריון תמונה 1

צילום: מירב גרינברג

 

בדיקת הריון

בדיקת הריון היא בדיקה לזיהוי הריון ומבצעים אותה כאשר יש חשד להריון. ישנן מגוון בדיקות הריון ביתיות, שהן בדיקות שמזהות בשתן חומרים כימיים המעידים על הריון. כיום ניתן לעשות בדיקת דם שיכולה לזהות הריון תוך 48 שעות מרגע ההפריה. רוב בדיקות ההריון הביתיות אמינות, אך תמיד כדאי לגשת לרופא על מנת לבצע בדיקת-דם.

 

בדיקת דם

בתחילת הריון, בביקור הראשון אצל הרופא, עושים דגימת דם שכוללת בדיקת סוג דם וכן ספירת דם. זוהי בדיקה חשובה במיוחד לזיהוי נשים בעלות סוג דם עם RH  שלילי. נשים בעלות סוג דם כזה צריכות להיות במעקב ואולי לקבל עירוי דם לעובר כדי למנוע יצירת נוגדנים.

 

בדיקת אולטרסאונד ראשונית

בדיקת אולטרסאונד זו מתבצעת בביקור הראשון אצל הרופא בתחילת ההריון, בדרך כלל באופן וגינלי, ומטרתה לאשר כי אכן את בהריון וכי אין בעיות חריגות.

 

CMV

בדיקה לזיהוי נגיף  CMV - Cytomegalovirus השכיח מאוד בקרב האוכלוסייה. הידבקות בנגיף זה בתחילת הריון במידה ולא מחוסנים, עלולה להיות מסוכנת לעובר.

 

בדיקת נוגדני אדמת  Rubella

בדיקת נוגדני אדמת (Rubella) היא בדיקה המוודאת כי האישה מחוסנת נגד מחלת האדמת, שכן זו מחלה שעלולה לגרום למומים קשים אצל העובר ולסיבוכים בהריון. נשים בהריון לא יכולות לקבל חיסון נגד אדמת ולכן יש לוודא קבלת החיסון 4 חודשים לפני הכניסה להריון.

 

טוקסופלסמוזיס

טוקסופלסמוזיס (Toxoplasmosis) הוא טפיל המגיע בדרך כלל מצואת בעלי חיים או מבשר לא מבושל, ועלול לגרום לסיבוכים קשים בהריון או למומים אצל העובר. הבדיקה מוודאת קיום של נוגדנים למחלה. אם האישה נדבקת במחלה בזמן ההריון, מטפלים בה בהתאם.

 

VDRL

בדיקה לזיהוי מחלת הסיפיליס / עגבת. זו מחלה קשה ונדירה מאוד, שבזמן הריון עלולה לגרום לסיבוכים קשים ולמומים אצל העובר. ניתן לעשות את הבדיקה גם לפני ההריון.

 

בדיקות גנטיות

בדיקת דם לזיהוי מחלות גנטיות העוברות בתורשה. מומלץ לעשות את הבדיקה גם ללא עבר ידוע של מחלות גנטיות. הבדיקה של רוב המחלות יכולה להתבצע באחד ההורים, לא בהכרח באישה. ניתן לבצע את הבדיקה גם לפני ההריון.

 

אולטראסאונד לשקיפות עורפית

בדיקת אולטראסאונד (בדיקת על-שמע) שבה מודדים את הנוזל הנמצא בעורף העובר והיא מזהה את הסיכוי ללידה של תינוק עם תסמונת דאון. באם מתגלה סיכוי גבוה לעובר חולה, ניתן לעשות בדיקות גנטיות נוספות או בדיקת מי שפיר, ובמקרים מסוימים להחליט על הפסקת הריון.

 

אולטרסאונד לסקירה מוקדמת

בדיקת אולטרסאונד (ultrasound) המוודאת את בריאותו של התינוק בכל אחד מאיבריו הפנימיים ומטרתה לזהות מומים בתחילת הריון.

 

בדיקת חלבון עוברי

בדיקת חלבון עוברי בודקת שני סוגי הורמונים: E3   ו-  HCG וחלבון מסוג  AFP. בבדיקה ניתן לזהות מומים מולדים או סיכון לתסמונת דאון ופיגור שכלי. לפי הבדיקה ניתן להעריך את אחוזי הסיכון למחלות ומומים, ובמידה והסיכון גבוה, ניתן לעשות בדיקות מדויקות יותר.

 

בדיקת מי שפיר Amniocentesis 

בבדיקת מי שפיר נבדקים הכרומוזומים של העובר כדי לזהות מחלות גנטיות. הבדיקה מבוצעת תחת השגחת אולטרא סאונד, ובמהלכה מוחדרת מחט אל שק מי השפיר, ונלקחת משם דגימת נוזל (מי שפיר) לצורך בדיקת הכרומוזומים.

 

בדיקת העמסת סוכר

בדיקת העמסת סוכר (GCT - Glucose Challenge test). קיימות שתי בדיקות הריון מסוג העמסת סוכר.
בדיקת העמסת סוכר 50 גרם נועדה לזהות נשים בעלות סיכון ללקות בסוכרת הריון. במידה והתקבלו ערכים גבוהים, מבצעים בדיקת העמסת סוכר 100 גרם. אם אכן מתגלה סכרת הריון, חשוב לקבל הדרכה לגבי תזונה נכונה, ולעתים אף זריקות אינסולין.

 

אנטי D

במידה וסוג הדם של האישה הוא RH שלילי וסוג הדם של העובר הוא RH חיובי, היא עלולה לפתח נוגדנים שיתקפו את דמו של העובר ויגרמו לו לאנמיה. זריקה של אנטי D מונעת את היווצרותם.

מלבד הבדיקות המתבצעות במהלך שבועות הריון ספציפיים, ישנה רשימת בדיקות הריון שגרתיות שיש לעשות במשך כל ההריון, כמו אולטרסאונד ובדיקות פיזיות כלליות אצל הרופא. בדיקות במהלך ההריון חיוניות לזיהוי מוקדם של מומים אצל תינוקות. גילוי מוקדם חשוב למניעת סיבוכים העלולים להיווצר בזמן הריון ולידה.

הריון ולידה יחד עם הבדיקות המתלוות לפני הריון ואחרי הריון, עלולים להראות מאיימים לפעמים. אך חשוב לזכור כי ישנם אנשים שיכולים ללוות את התהליך. בדרך כלל רופא אחד מבצע את כל הבדיקות במהלך ההריון. כמו כן, כיום יש נשים שלוקחות דולה שעוברת יחד איתן את השלבים השונים, כולל בדיקות שגרתיות, את הלידה עצמה וגם לאחר ההריון.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/63/138-בדיקות-הריון'>בדיקות הריון</a>

סגור לתגובות


1. שכחתם כמה בדיקות בדרך...
כמו לדוגמה סקירת מערכות מאוחרת והערכת משקל בשליש השלישי...... אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
הכל על סכרת הריונית [קרא בהרחבה]
אנמיה ואובדן ברזל בדם - מניעה ואיזון הגוף [קרא בהרחבה]
תכנון מין העובר - סקירה הסטורית וסוגיות אתניות [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
הכל על סכרת הריונית [קרא בהרחבה]