הריון בסיכון גבוה
מצוקה עוברית
הריון מחוץ לרחם
הריון מרובה עוברים
הריון תאומים
סכרת הריון
רעלת הריון
בצקות בהריון
דליות ברגליים
תסמונת התעלה הקרפלית
ירידת מים מוקדמת
היפוך עובר
סיבוכי ירידת מים
אי ספיקת צוואר הרחם
ריבוי ומיעוט מי שפיר
הריון בסיכון גבוה
מערכת קרוסלה

הרבה סיכונים בהריון: ריבוי מי שפיר, אי ספיקת צוואר הרחם, הריון חוץ רחמי, רעלת הריון, סכרת הריון, דלקת שתן ועוד. עם אבחון מוקדם, את רוב המצבים ניתן לטפל במרפאות להריון בסיכון גבוה ברחבי הארץ.

הריון בסיכון גבוה תמונה 1

צילום: מירב גרינברג

 

הריון בסיכון

חודשי ההריון הם תקופה הדורשת תשומת לב מרבית בדבר בריאות האם והעובר. גם אצל מי שכבר זכו בעבר להביא תינוקות לעולם, בכל זאת, שבועות ההריון הם תקופה רגישה. בשל כך, יש להתייחס ברצינות למצבים בלתי רצויים בעליל, העלולים להתרחש טרם לידה, או בעת לידה ממש.

 

מהו הריון בסיכון גבוה

הריון בסיכון גבוה הוא מצב בו אישה בהריון נמצאת במצב של סכנה, עקב ליקויים קודמים בבריאותה או התפתחויות שליליות הנגרמות בגלל העובר (fetus). סיבוכי הריון רבים נגרמים בשל מצבי בריאות לקויים הכוללים: מחלות תורשתיות,  תת-זונה,  גיל מתקדם של האם, לידות מרובות קודמות, פגמים גנטיים אצל אחד ההורים, ועוד. יש לציין כי הסיכוי להריון בסיכון גבוה יותר אצל נשים שכבר חוו זאת בעבר. חשוב מאוד לעדכן את הרופא המלווה אותך בזמן ההריון על הרקע הרפואי הקודם שלך, כך שבמידה וחלילה יווצר סיבוך במהלך ההריון, יוכל הרופא להצביע על הגורם המניע (או לפחות לשער).

בזמן הריון, ישנם סיכונים ממושכים וישנם סיכונים זמניים, כאלו הנעלמים לאחר תקופה קצרה. ישנם מסוכנים יותר וישנם פחות, הכול לפי עניין המחלה ואופן התפתחותה.

יש המאפיינים את המושג הריון בסיכון גבוה לפי סוגי הסיכונים השונים: סיכון בתחילת ההריון ובזמן הריון, וסיכון בשלב הלידה. כמו כן, מצויים סיבוכים הנגרמים לאחר לידה.

 

רשימת סיכונים בזמן הריון

 

רעלת הריון - רעלת הריון מתאפיינת ע"י לחץ דם גבוה המסוגל לפגוע גם במערכות תפקודיות, דוגמת כבד וכליות.

 

סכרת הריון - סכרת הריון היא מצב בו נגרם חוסר איזון בין הסוכר לבין האינסולין (הורמון האחראי להגן על המערכות בפני הסוכרים). סוכרת מעין זו עלולה לפגוע בהתפתחות התינוק ואף לגרום לסיבוכים אצל תינוקות לאחר ההריון.

 

ריבוי מי שפיר - מי שפיר הינם הפרשות נוזליות מהשלייה (placenta). למי שפיר נודעת חשיבות רבה להתפתחות הוולד. ריבוי של מי שפיר יכול לגרום לחוסר פרופורציה וללידה מוקדמת.

 

אי ספיקת צוואר הרחם - מצב בו צוואר הרחם נפתח ומתקצר לפני סיום ההריון. מצב זה יכול לגרום להפלות מאוחרות ולידות מוקדמות.

 

הריון חוץ רחמי - במצב של הריון מחוץ לרחם העובר מתפתח מחוץ למקומו המיועד, הרחם. לרוב עוברים אלו אינם נולדים, ואלו שכן זכו להתפתח בצורה משמעותית, יש להוציאם בניתוח קיסרי.

 

הריון מרובה עוברים - הריון של שני עוברים ומעלה מסובך יותר מאשר הריון רגיל, ולכן גם כרוך בסכנות יתר.

 

הריון בנערות - מגביר את הסיכוי לסיבוך הריוני.

 

דימום בהריון בשל שליית פתח - שליית פתח (placenta previa) הינו מקרה בו השלייה מושרשת בתחתית הרחם (במקום בחלק העליון של הרחם). דימום נוצר בדרך כלל בשל שבירת מערכת כלי הדם שבשלייה.

 

הפסקות הריון חוזרות ונישנות - הפלה או הפלות קודמות בעבר עלולות להשפיע גם על ההריון הנוכחי.

 

דלקת שתן - עלולה לגרום למצב של סיכון ההריון.

 

סיכונים במהלך הלידה

ישנם גורמים לא מעטים לסיכון גם במהלך הלידה, דוגמת קשר בחבל הטבור (חבל טבור כרוך), זרימה לא נכונה של הדם לעובר, קרע ברחם, דימום מוגבר, חולי באיברי המין (הרפס וכדומה). במקרים כאלו נדרש לבצע ניתוח קיסרי או שליפה במלקחיים.

כמו כן, ישנם סיכונים לאחר הריון, בדרך כלל דימום או זיהום. דימום יכול להיגרם בין היתר בשל הריון מרובה עוברים,  ריבוי מי שפיר ועוד. זיהום הרחם נגרם בשל לידה ממושכת וירידת מים ממושכת.

 

הריון בסיכון גבוה - טיפול

כיום ישנן קליניקות לטיפול בהריון בסיכון גבוה בבתי החולים בארץ. מרפאות אלו כוללות, בין היתר, מרפאות להריון בר-סיכון,  סוכרת הריון, יתר לחץ דם ומחלות כליה בהריון, קרישיות דם יתרה, זיהומים בהריון, מחלות מעי בהריון, היפוך ממצג עכוז ומרפאת ניתוחיים קיסריים. לפיכך, רוב מצבי הסיכון בתחום הריון ולידה ניתנים לטיפול. כמובן שזה אינו סותר את הצורך בערנות יתר בדבר מחלות, התפתחויות מדאיגות וחוסר ביטחון במצב ההריון.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/40/100-הריון-בסיכון-גבוה'>הריון בסיכון גבוה</a>

סגור לתגובות


1. הריון תאומים
התחלתי שבוע 27 ואני מבולבלת מרוב טבלאות, באיזה חודש אני, בכול מקום
יש חישוב אחר
תודה אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
מספר תרופות סבתא שיעזרו לך בהריון [קרא בהרחבה]
מתכננים ברית מילה בקרוב? [קרא בהרחבה]
הינכם הורים שבדרך? כמה דברים שאולי תרצו לדעת. [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
מספר תרופות סבתא שיעזרו לך בהריון [קרא בהרחבה]