כתבות בנושא הרגלי שינת תינוקות, הרדמת תינוקות, בכי בלילה ועוד.

שינת תינוקות
התעוררות בלילה
שינת תינוקות
מערכת קרוסלה

כשמדובר על שינה - תינוקות שונים ממבוגרים. שינת תינוקות איננה רצופה, והורים רבים נאלצים להתמודד עם קשיי הירדמות והתעוררויות בלילה. לא תמיד מדובר בהפרעות שינה, אלא בהרגלים לא טובים.

שינת תינוקות תמונה 1

איור: מאיה מהצרי

 

תינוק ישן

נולד לכם בייבי חדש? מזל טוב. במיוחד אם מדובר בילד ראשון, עומדת לפניכם תקופה מרגשת שבה תלמדו להכיר את התינוק ואת צרכיו. הורים חדשים מקבלים עצות והנחיות רבות מאנשים סביבם לגבי שינת תינוקות - איך כדאי להרדים תינוקות, כיצד להשכיב את התינוק לישון, כמה הוא צריך לישון וכו'. חשוב מאוד לקחת את כל העצות בעירבון מוגבל.

הפרעות שינה אצל תינוקות יכולות להתפתח עקב התנהלות לא נכונה בהרדמת תינוקות. הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות הוא לאסוף את כל הידע על שינת תינוקות (baby sleep), הרדמת תינוקות, התפתחות תינוקות וכל הקשור להרגלים בריאים לתינוק, ממקורות מוסמכים ולסמוך על ההיכרות האישית שלכם עם תינוקכם.

 

שינת תינוקות אצל תינוקות מתחת לגיל ארבעה חודשים שונה מאוד משינת תינוקות גדולים יותר. במהלך החודשים הראשונים לחייו של התינוק, הוא ישן בכל פעם שהוא עייף ולכן יש מעט מאוד שניתן לעשות כדי לגרום לו לישון כאשר הוא לא עייף, או לגרום לו להיות ער כאשר הוא עייף. נקודה חשובה שצריך להבין לגבי שינה תינוקות, היא שקיבתו של התינוק קטנה מאוד ומה שהוא אוכל, בין אם זה חלב אם או פורמולה לתינוקות, מתעכל מהר מאוד, כך שהתינוק צריך לאכול כל שעתיים עד ארבע שעות, גם בלילה. לפיכך, לא ניתן לצפות מתינוק בן כמה חודשים לישון לילה שלם כמו אדם בוגר, שכן הוא צריך לאכול יותר פעמים ביום.

שינת תינוקות רצופה של 5 שעות מקבילה לשינה של לילה שלם אצל אדם בוגר. כך שניתן בדרך כלל לצפות שהתינוק יישן ברצף מחצות ועד חמש בבוקר ולא יותר. הרגלי שינה אצל תינוקות והרדמת תינוקות משתנים מתינוק לתינוק. ישנם תינוקות שיתעוררו יותר במהלך הלילה ורק לאחר שנה ואפילו שנתיים יתחילו לישון שינה רצופה יותר בלילה.

להרדים תינוקות תוך כדי האכלה, בין אם מבקבוק או בהנקה זה מאוד טבעי. במקרה שהתינוק תמיד נרדם תוך כדי אכילה, הוא לומד לקשר בין האוכל לשינה, ועם הזמן הוא לא יצליח להירדם בשום דרך אחרת. מצד אחד, זו דרך טבעית מאוד להרדים את התינוק, אולם מצד שני, שינה אצל תינוקות הרגילים להירדם תוך כדי הנקה, תהיה בעייתית יותר עם יותר התעוררות בלילה וקשיי הירדמות בלילה.

 

הרדמת תינוקות

הורים שרוצים להקנות לתינוק הרגלים בריאים ולהרגיל את התינוק להירדם ללא עזרתם, צריכים לתת לתינוק לינוק או למצוץ מוצץ כפי שהוא רגיל, עד שלב שהוא ישנוני אך לא ישן לגמרי. בשלב הזה להוציא בעדינות את השד, בקבוק או מוצץ ולתת לתינוק לנסות להירדם בלי משהו בפה. זה לגמרי הגיוני שהתינוק יבכה ויהיה חסר מנוחה וינסה לקבל חזרה את הבקבוק, השד או המוצץ. החזירו לו אותו ונסו שוב לאחר כמה דקות. אם תעשו זאת מספיק פעמים, בסופו של דבר התינוק יילמד להירדם ללא יניקה.

רוב רופאי הילדים ממליצים להרדים תינוקות ולתת לתינוק לישון יותר משלוש או ארבע שעות מבלי לאכול, כאשר מרבית התינוקות יתעוררו לפני כן בשביל לאכול. חשוב לדעת מתי להרים את התינוק כי הוא צריך לאכול ומתי להשאיר אותו בעריסה ולתת לו לחזור לישון בעצמו. זה הרגע בו נכנסים לפעולה האינסטינקטים ההוריים ובו צריך להבין את סימני התינוק ולהבדיל ביניהם.

בשינה תינוקות עושים הרבה רעשים, בין קולות קטנים ועד בכי מתוך שינה. צריך לזכור שלא כל קול מעיד על התעוררות. לא על כל רעש קטן צריך לרוץ לעריסה ולהרים את התינוק. לפעמים התינוק נרדם על הידיים וכשאנו בדרך לעריסה, הוא משמיע כמה קולות ואז אנו מתחילים שוב לנענע אותו כשבעצם הוא ישן לגמרי ומשמיע קולות מתוך שינה. הרגלים כאלו עלולים להוביל להפרעות שינה אצל תינוקות ורק יגרמו לתינוק להתעורר יותר ולא להיכנס לשינה עמוקה. אם התינוק משמיע קולות מתוך שינה, אפילו בכי, תנו לו כמה דקות לנסות לחזור להירדם. רק אם אתם בטוחים שהוא ממש ער, הרימו אותו.

שנת תינוקות של תינוק בן כמה חודשים היא שינה של 16 עד 18 שעות ביום, המתחלקות ל-7 או 8 מקטעי שינה. כהורים, חשוב ליצור הרגלי שינה של תינוקות ולעזור לתינוק להבחין בין יום ולילה, ובייחוד בין שינת יום לשינת לילה, ובכך לעזור לו לישון שינה עמוקה ורצופה יותר בלילה. התחילו בכך שבמהלך היום התינוק יישן בחדר מואר יחסית, שבו הוא יוכל לשמוע מעט רעשים מבחוץ, בעוד שכאשר הוא ישן בלילה, הוא יישן בחדר חשוך ושקט.

תינוקות מגיבים לגירויים מכל סוג שהוא. הרדמת תינוקות תהיה אפקטיבית יותר ללא גירויים בסביבה. לכן, כדי למנוע הפרעות שינה תינוקות, כאשר אתם מנסים להרדים את התינוק, דאגו לא להסתכל לו בעיניים, לא מתוך ניכור חלילה, אלא מכיוון שברגע שהתינוק יביט לכם בעיניים או שתאמרו לו משהו, הוא יעבור ממצב של עייפות למצב ערני לחלוטין. כמו כן, אם התינוק מתעורר במהלך הלילה, אל תדליקו את האור ואל תיקחו אותו לחדר מואר. המעבר ממצב של חושך לאור ירמוז לתינוק שהגיע הזמן להתעורר.

דרך טובה לעודד שינת תינוקות בריאה ולמנוע הפרעות שינה אצל תינוקות היא לזהות סימני עייפות מוקדמים. תינוק קטן לא מסוגל להרדים את עצמו או לזהות את סימני העייפות שלו. בעיות שינה של תינוקות יכולות להתפתח אצל תינוק שמעודדים אותו להיות ער למרות שגופו עייף ורוצה לישון. במקרה כזה, התינוק יהיה עצבני ולא שקט, מה שישפיע על הרגלי השינה שלו בהמשך חייו. כאשר התינוק מציג סימני עייפות כמו שפשוף עיניים, כאשר הוא נהיה שקט יותר ופחות מתעניין בגירויים סביב, השכיבו אותו בעריסה ונסו לעזור לו להירדם.

אפשר ליצור הרגלי שינה אצל תינוקות בכך שנרגיל את התינוק להירדם בכל מיני דרכים, ולא בדרך הירדמות בלעדית אחת. תינוקות הרגילים להירדם כאשר מנדנדים אותם, יצפו להירדם כך בכל פעם. נסו לגוון, לפעמים הרדימו את התינוק בנדנוד, לפעמים תוך כדי הנקה, בפעמים אחרות נסו לשיר לתינוק ברכות כדי להרדים אותו או לשים קלטת של מוזיקה לתינוקות. דאגו לכך שלא אותו בן זוג ירדים את התינוק בכל פעם, כך שהתינוק לא יתרגל להירדם רק בזרועותיה של האם. נסו להרגיל את התינוק להירדם לפעמים בזרועות ההורים ולפעמים כשהוא שוכב בעריסה.

מחקרים הראו כי שנת תינוקות היא טובה יותר אצל תינוקות החווים סדר יום רגוע יותר. תינוקות אלה ישנו יותר טוב בלילה. אם התינוק מתעורר פעמים רבות בלילה ונראה לא רגוע וחסר שקט כשהוא מתעורר בלילה, נסו לחשוב כיצד הוא מבלה את שעות היום. רצוי להחזיק את התינוק הרבה, לגעת בו ולהרעיף עליו אהבה. שינה אצל תינוקות המבלים את רוב שעות היום בערסל ללא מספיק תשומת לב ומגע, תהיה בעייתית יותר ופחות רצופה.

אין הורה שנהנה לקום באמצע הלילה לתינוק בוכה. כמה שאנו אוהבים את התינוק שלנו, זה קשה להתעורר מספר פעמים בלילה, ובוודאי כשזה קורה בכל לילה. רצוי לקבל את העובדה שנתעורר במהלך הלילה ולא להתעצבן או ללכת לישון מתוחים. התינוק יכול להרגיש שאנו מתוחים או לחוצים לידו וזה בטח לא יעזור לו להירדם בחזרה. אפשר להתנחם בעובדה שהתינוק יגדל לפני שנשים לב ואז יישן לילות ארוכים יותר.

פורום שינה של תינוקות מאפשר לכם לשאול שאלות בנוגע להרגלי השינה של התינוק שלכם.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/82/283-שינת-תינוקות'>שינת תינוקות</a>

סגור לתגובות


5. התעוררות בלילה מרובות
היי..
אני אמא לראשונה..
יש לי תינוקת בת חצי שנה בשם אודל.. עד לפני חודש הייתי איתה בבית לא עבדתי..
לפני חודש התחלתי לעבוד והיא התחילה להיות עם מטפלת בבית. בנוסף אני יציין שעברנו
דירה..
בחודש האחרון היא קמה לי לפחות 3 או 4 פעמים בלילה אפילו לא כדי לאכול אלא כדי שאני ירים
אותה על הידיים ואחרי שנייה היא נירדמת..
קשה לי מאוד אני חייבת עזרה כי אני נהייתץ מומיה ללכת לעבודה...
הייתי שמחה לעזרה להתייעצות כמה שיותר...

תודהה רבההה עדי זוזוט
דירוג:
13

בעד הריון ולידה
4. בת 4 חודשים מסרבת לקחת מוצץ
היי, ביתי בת 4 חודשים, עד לפני שבועיים הייתה לוקחת מוצץ ונרדמת די בקלות ( על הידיים)
אבל פתאום החליטה למרוד במוצץ ולא מוכנה לקחת אף בשום אופן( כבר ניסיתי את כל הסוגים
שיש בשוק), כל הירדמות הופכת להיות קשה וסיפור של כמעט חצי שעה, לפעמים כשהיא מתעוררת
ואני מנסה להרדים אותה על ידי ליטוף אני שמה לב שהיא מחפשת משו למצוץ כיוון שהיא מנסה
להכניס את הידיים שלי לפה שלה..אני מנסה לתת לה מוצץ והיא לא רוצה, גם אצבע היא לא
לוקחת.
חוץ ממני אף אחד לא מצליח להרדים אותה. קצת מתסכל..
יש לציין שבטיולי בוקר היא נרדמת בעגלה, גם אחרי בכי קצר אך נשענת על החיתול ונרדמת.
בנוסף היא גם מסרבת לישון על הבטן עוד דבר המקשה על ההרדמות שלה..
מה עושים?
תודה אורח
דירוג:
11

בעד הריון ולידה
3. נינה
התינוק שלי ב4 חודשים לא נרדם בלי הבקבוק בהתחלה היה נרדם עם מוצץ היום לא רוצה בכלל
איך לגרום לו להירדם לבד במיטה שלו איך להרגיל אותו למוצץ אורח
דירוג:
7

בעד הריון ולידה
2. תינוק בן חודש ושבועיים
יש לי תינוקי בן חודש ושבועיים
במהלך היום הסדר יום שלו טוב
אוכל כל 3 שעות קצת זמן פעילות וישן שעה וחצי
בערב ב21:00 מקלחת בקבוק וישן עד 01:00ואז הבעיה
הוא לא חוזר לישון עד כמעט 07:00
הוא נשאר ער ולאמשנה כמה שיטות הירדמות
על הידיים, טפיחות קלות, שיר.
ברגע ששמים במיטה הוא מתעורר ובוכה
מה עליי לעשות שיחזור לישון אורח
דירוג:
60

בעד הריון ולידה
1. האם האכלת תינוק בחושך יכולה לפגוע לו בראיה ? (ל"ת)
אורח
דירוג:
13

בעד הריון ולידה
דליות ברגליים - יש לזה פתרון [קרא בהרחבה]
איך להירגע בתקופה שלאחר הלידה? [קרא בהרחבה]
בדיקת נוגדני אדמת כבר עשית? [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
דליות ברגליים - יש לזה פתרון [קרא בהרחבה]