בחירת שם לתינוק
עצות לבחירת שם
בחירת שם לתינוק
מערכת קרוסלה

בחירת שם לתינוק היא משימה מרגשת, אך היא עלולה להיות גם לא פשוטה. במהלך תשעה חודשי הריון יש לכם זמן להתכונן למשימה זו: לעיין בספר שמות לתינוקות, לחשוב על המשמעות שאתם רוצים להעביר ואולי גם להכין רשימת שמות אישית, שממנה תבחרו אחרי הלידה את שם התינוק שלכם.

בחירת שם לתינוק תמונה 1

בחירת שם לילד

עברת הריון, עברת גם לידה (birth), עכשיו מגיע הרגע המרגש - בחירת שם לתינוק (baby name). אולי תרצי לדפדף בספר שמות לתינוקות כלשהו. מדובר הרי ברגע מיוחד במינו, עת אנו קובעים את שמו של התינוק, שישמש אותו כל חייו, וספר ייתן מענה לצורך בבדיקת מגוון שמות, ואפשר יהיה למצוא בו הסבר לכל שם ושם. אך כדאי אולי להתעכב על רעיון בחירת השם, לפני שנתמקד בשם עצמו.

בחירת שם לתינוק הייתה תמיד נושא לדיון. ראשית, הדיון בדבר החשיבות שבשם. שנית, בחירת השם עצמו. הדיונים מתחילים בזמן הריון ומתרבים במהלך שבועות הריון מתקדמים, ככל שמתקרבת הלידה.

 

חשיבות שם התינוק

ישנם אנשים שאינם רואים כל חשיבות בבחירת שם ספציפי ביחס לשם אחר. לדידם שם הוא בסך הכול עניין אסתטי, ומה בין דוד לאילן, שניהם יפים, שניהם ראויים. חלק מאיתנו אף יבחר שם נפוץ, פשוט, פופולארי וקל לבחירה.

לעומתם, ישנם אנשים לא מעטים, שלדידם בחירת שם לתינוק היא עניין רב חשיבות. ניתן למנות אין ספור טעמים בדבר חשיבות השם, אך שלושה מהם הנם משמעותיים יותר. התמקדות בגורמים הבאים תאפשר לנו אולי מבט מעמיק וממוקד יותר שעה שאנו מדפדפים בספר שמות תינוקות.

 

הנצחת קרוב - רבים מאיתנו נקראים על שם סב או סבתא, דוד או דודה. המניע ברור, אנו מחפשים קו חם שישמור את מה שניתן מאותו קרוב שנפטר - במקרה שלנו זהו השם. כמובן, גם כאן ישנם ניואנסים, יש כאלה החשים שקריאת התינוק על שם הסב יוצרת קשר רוחני -  בין התינוק החדש לסב, אך באופן כללי ניתן לומר כי המניע הוא פשוט כי אנחנו מתגעגעים אליו.

 

הערצת אדם - ישנם הורים ששוקלים שמות לתינוק המייצגים אדם או מושג נערץ - מנהיג, מהפכן וכדומה. הגורם לכך הוא, שוב, הרגשת שייכות וקירבה לאדם מסוים או לחברה מסוימת. קריאת שמו של התינוק ע"ש מנהיג חברתי כלשהו מצביעה על הקשר שלך לחברה המדוברת.

ישנם הורים המרחיקים לכת בבחירת שם של אדם נערץ. הורים אלה מאמינים כי שם התינוק מייצג רעיון חברתי או מדיני כלשהו. מהותו של השם מתחברת לעניין עצמו. לדוגמא, פטריוט שבוחר לקרוא לבנו ע"ש מנהיג מדינה.

 

השפעה רוחנית - חוג האנשים הנמנים על קטגוריה זו הם על פי רוב דתיים (אך לא רק). יש הסבורים כי בעצם בחירת השם אנו קובעים את גורלו של הילד. לדעתם, שם, וכל שם, מעבר למשמעות שהוא מייצג, טומן בתוכו גם משמעות על-רציונאלית (דוגמת השם אריאל - המייצג גם את שמה של ירושלים וגם את משמעות כוחו של הבורא: ארי-אל).

כשבוחרים שם לתינוק צריך לחשוב על התאמת השם לילד גם לטווח הארוך. שמות תינוקות מתחלקים באופן טבעי בין שמות לבנים ובין שמות לבנות. בעוד שמות בנים מתבססים בעיקרם על רעיונות רציונאליים (אליהו, דוד, דניאל, נחשון ואבנר), הרי שמות לבנות דורשים מנה לא מבוטלת של איכות אסתטית (הדר, רעות, חדווה). כמובן שאבחנה כללית זו לא סותרת את עובדת קיומם של שמות אסתטיים במין הגברי וכן להיפך (יעל, אסתר, אביב ואילן).

 

שמות לתינוקות - סיכום

הובא כאן ניתוח קצרצר בדבר בחירת שמות לתינוקות וסמליותם. מטרתו היתה לתת תמונה אודות הדחפים שגורמים לאנשים להתעמת עם עצמם לא מעט בבחירת השם. קראו קצת, חשבו בדבר השתייכותכם ובדבר המניע המרכזי שלכם בבחירת השם לתינוק, תנו דעתכם בעיקר על פירוש שמות (name meaning) שונים והתאמתם למטרתכם. כדאי אולי לערוך רשימת שמות שתכיל את כל השמות האופציונאליים, מעשה שבהחלט יקל על תהליך הבחירה.

עוד בנושא זה: עצות לבחירת שם.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/51/103-בחירת-שם-לתינוק'>בחירת שם לתינוק</a>

סגור לתגובות


2. מנסים למצוא שם לילדה
שלום רב, בעלי ואני מנסים למצוא שם לילדה הראשונה שאמורה להיוולד ב1 במאי ב2013. נשמח
להמלצה. אני חשבתי על אבישג ( בעלי לא אוהב לצערי), נעמי או גפן. אהבתי גם את עמנואל אבל
זה הוא פסל על הסף. נשמח לשמוע מישהו שמבין בבחירת השמות.
תודה מראש,
קאטי אורח
דירוג:
6

בעד הריון ולידה
1. השם שירה
מעוניינת בשם שירה לבת איך השם? אורח
דירוג:
3

בעד הריון ולידה
המים כבר ירדו? [קרא בהרחבה]
למעלה מ-5% מהלידות הן לידות מוקדמת. האם גם שלך? [קרא בהרחבה]
מספר עצות שיעזרו לכם לבחור שם לתינוק [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
המים כבר ירדו? [קרא בהרחבה]