חוזרים הביתה מבית החולים
תינוק חדש במשפחה
ציוד לשחרור מבית חולים
חוזרים הביתה מבית החולים
מערכת קרוסלה

עברו להם 40 שבועות הריון וגם הלידה חלפה לה. לאחר אישפוז בן כמה ימים חוזרים ההורים הביתה עם תינוק חדש, מוצפים באתגרים חדשים ודאגות הקשורות לטיפול בתינוק. המצב הנפשי של האם עלול להיות רגיש, ומסתבר שגם אבות טריים חווים לפעמים משבר לאחר לידה.

חוזרים הביתה מבית החולים תמונה 1

חוזרים מבית החולים הביתה

לאחר תשעה חודשי הריון ועוד כמה ימי אישפוז בבית חולים אחרי לידה (birth), חוזרים ההורים הטריים חזרה הביתה מבית החולים. עכשיו, כשיש תינוק חדש במשפחה, ישנם היבטים טכניים ורגשיים שרצוי להתייחס אליהם.

 

משכב לידה

יולדת שזה עתה חזרה מבית החולים עסוקה בדרך כלל במטלות יומיומיות הקשורות בתינוק, כמו הנקה (breastfeeding), רחיצת התינוק, הרדמה ועוד. היולדת הטרייה עברה זה עתה תקופה לא פשוטה במהלך תשעה חודשי הריון והלידה עצמה. תקופה זו כוללת שינויים הורמונאליים (הנובעים מהפרשת הורמונים מצד העובר) ושינויים פיזיולוגיים (עלייה בלחץ הדם, עלייה בדופק, עייפות כרונית, תיאבון מוגבר, כאבי גב ומיחושים נוספים). והנה עכשיו חוזרת האם אחר שכבר ילדה את התינוק, ובמובן מסוים היא משוחררת מכל הנ"ל - אבל לא בדיוק, בתקופה שלאחר הלידה נמצאת היולדת במעבר חזרה לחיים נורמטיביים. תהליך זה כרוך גם בתופעות גופניות הנגרמות עקב סיום ההיריון (ירידה במשקל, חזרת הרחם למימדיו הנורמאליים, התרככות והידלדלות של הבטן, הפרשת הורמונים).

לאחר לידה, ישנן כמה דרכים להפחתת הקושי ולשיפור ההרגשה, החל מתרגילים אירוביים, דרך תרגילי הרפיה וכלה בעזרת המשפחה התומכת. בסה"כ יש לה ליולדת כעשרה שבועות של מנוחה אחרי ההריון. כדאי מאוד לנצל את הזמן הזה למנוחה ולהחלמה.

 

ההיבט המנטאלי

מצבה המנטאלי של האם לאחר הריון ולידה הוא פעמים רבות רגיש. עליה להתמודד לפתע עם העובדה שהיא עכשיו אמא ועל כתפיה מוטלת האחריות לגידול התינוק. השינוי של המציאות המשפחתית, עלול להביא לתחושת הלם, להרתיע. בנוסף לכך, האישה עלולה למצוא את עצמה ברגעים מסוימים חסרת אונים ביחס לאחריות המוטלת עליה. ממצבים כאלו עלול להתפתח דיכאון לידה.

 

דיכאון לידה

ככלל, דיכאון לאחר לידה (PMD - Postpartum Major Depression) מתחלק לשלוש קטגוריות:

א. "תוגת האמהות" - לפי הסטטיסטיקה מרבית הנשים (בין 50% ל 70%) אחרי הריון חשות בדכדוך קל המאופיין ברגישות יתר, בכי קל ועוד (מכונה גם בייבי בלוז).

ב. דיכאון לאחר לידה - מאופיין בצער עמוק, בכי רב, נדודי שינה, איבוד תיאבון ועוד.

ג. פסיכוזה לאחר לידה - נשים מעטות חוות פסיכוזה של אחרי הריון (2 מכל 1000). דיכאון זה מתאפיין בהזיות, מאניה (תגובות של שמחה קיצונית אחרי דיכאון ממושך) ואף מחשבות אובדניות. למרבה המזל, מדובר בסיכוי נמוך מאוד.

 

תינוק חדש

נראה כי חוויית החזרה הביתה עם תינוק חדש אינה נחלת האם בלבד, אלא גם נחלת האב (והמשפחה כולה), שעה שחלומו (וחלומה גם) קורם עור וגידים (התינוק למעשה סיים לרקום עור וגידים). לא מדובר עוד בתינוק הנמצא בבית החולים בחדר תינוקות, אלא בהימצאותו של בן משפחה נוסף בתוך הבית ממש. מחשבות בדבר עתידו של התינוק צצות ומטרידות את ההורים החדשים, כך שניתן לומר כי החזרה הביתה אינה רק ענין טכני - אלא גם שלב מהותי בבניית התא המשפחתי.

בהצלחה וברוכים השבים (והבאים) הביתה!

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/50/99-חוזרים-הביתה-מבית-החולים'>חוזרים הביתה מבית החולים</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
גבר בשעת הלידה. טוב או רע? [קרא בהרחבה]
טיפת חלב - למה צריך את זה? [קרא בהרחבה]
איך להירגע בתקופה שלאחר הלידה? [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
גבר בשעת הלידה. טוב או רע? [קרא בהרחבה]