ברית המילה
ברית המילה בהלכה
ברית המילה
מערכת קרוסלה

ברית מילה היא טקס בו מסירים את העורלה אצל תינוקות בנים. ברית המילה נערכת ביום השמיני לחיי התינוק, כיוון שאז מגיעה לבשלותה קרישת הדם. כיום ידוע כי לברית מילה יתרונות רפואיים, וביניהם הפחתת הסיכוי להידבק באיידס.

ברית המילה תמונה 1

צילום: מירב גרינברג

 

מהי ברית מילה

"זאת בריתי אשר תשמרו ביני וביניכם ובין זרעך אחריך המול לכם כל זכר" (בראשית י"ז, י"א).

ברית המילה (circumcision) - הנערכת ביום השמיני להולדת התינוק - הינה המצווה הראשונה שניתנה לאברהם אבינו, ואשר באה לסמל ברית עולם בין עם ישראל לבין הקב"ה, כמו גם להבדילנו משאר העמים. מצווה זו הנה חשובה ביותר ומהווה סממן מובהק להיותנו יהודים, וראייה לכך היא העובדה כי רובו המוחלט של הציבור היהודי מקיים אותה, ללא קשר למידת קרבתו לדת.

למה דווקא ביום השמיני? התשובה לכך הינה, כי מילה כרוכה בין השאר בדימום, ודימום נעצר על ידי מערכת הקרישה של הילוד. לפי מחקרים, מערכת קרישה זו מגיעה לשיאה ביום השמיני, בו מגיע לשיא תהליך הפקת ויטמין K (שהנו היסוד החשוב לקרישת הדם) על ידי הילוד. בהקשר זה יצוין, כי על פי ההלכה והרפואה, אין למול תינוק החולה במחלה הקשורה בקרישת הדם. 

 

טקס ברית מילה

הדרך המסורתית והמקובלת לביצוע טקס ברית המילה הנה באמצעות מוהל/רב, וניתן לקיימה בבית הכנסת, באולם אירועים או בכל מקום אחר שבו חפצים. עובדה מעניינת הנה, כי על פי המסורת, חובת המילה מוטלת על אביו של התינוק, אולם מרבית האבות אינם רוצים/יכולים למול את בנם, ולכן ניגשים לבחור במוהל מקצועי. מוהל מקצועי הינו כל מי שקיבל רישיון מידי הוועדה הבין-משרדית לפיקוח על המוהלים, המשותפת למשרד הבריאות ולרבנות הראשית.

 

מוהל רופא

בשנים האחרונות נפוץ השימוש באפשרות של ברית מילה רפואית המתבצעת על ידי רופא מוהל (תוך שמירה על כללי הטקס הדתי). על הרופא להיות בעל ניסיון בתחום כמובן, ויש לזכור כי הכשרה רפואית אינה הכשרה להיות מוהל, הן מבחינה רפואית והן מבחינה הלכתית.

בשנים האחרונות, בייחוד בשל ריבוי ונגישות המידע בנושא, גובר החשש (הטבעי, יש לציין) בקרב האמהות, בכל הנוגע להיבט הרפואי בברית המילה. עבור יולדת "טרייה", מעבר למסורת, מדובר בהליך שיש בו אפקט מטיל מורא (למרות שגם לידה זה לא "משחק ילדים"...), שכן התינוק הקטן שזה עתה הגיח לעולם, עתיד כבר לעבור ניתוח ראשון.

לטובת יולדות אחרי לידה, או נשים בהריון מתקדם, החוששות מברית מילה, נרגיע ונציין, כי ברית המילה הנה הליך בעל שיעור סיבוכים נמוך יחסית, כאשר מרבית הסיבוכים נדירים, קלים וניתנים לטיפול. מלבד זאת, ניתן לתת לתינוק טרם ביצוע ברית המילה אילחוש מקומי (הרדמה).

 

ברית מילה ובריאות

בשנים האחרונות עלתה קרנה של ברית המילה כפעולה המסייעת לשמירה על בריאות הגוף ומפחיתה מחלות. מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות על ידי ארגון הבריאות העולמי וארגונים נוספים, העלו, כי הסרת העורלה אצל גברים מפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי להידבק במחלות מין ובמסגרת זאת בנגיף HIV הגורם למחלת האיידס (AIDS) ואת הסיכוי לסבול מדלקות וזיהומים בדרכי השתן בשנה הראשונה לחיי התינוק; כמו כן, הסרת העורלה מסייעת במניעת סרטן באיבר המין. בנוסף, לפי חלק מהמחקרים, המילה אף מביאה לירידה בשכיחות סרטן צוואר הרחם אצל נשים, שבני זוגן נימולים.

ארגון הבריאות העולמי אף ממליץ לגברים ברחבי העולם, שאינם יהודים, לבצע את תהליך המילה. דבר זה הוביל, בין היתר, לעובדה המדהימה כי כ-30% מאוכלוסיית הגברים בעולם נימולים כיום, ובכך הופכים את ברית המילה לניתוח השכיח ביותר בעולם המערבי.

אז אחרי שהסדרנו נשימה, כל שנותר הוא לאחל ליולדות הטריות ולתינוקות עצמם כי "כשם שנכנס לברית כן ייכנס לתורה, לחופה ולמעשים טובים".

מזל טוב!

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/54/106-ברית-המילה'>ברית המילה</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
מתכננים כניסה להריון? מספר דברים שאולי יעניינו אתכם [קרא בהרחבה]
בדיקת נוגדני אדמת כבר עשית? [קרא בהרחבה]
סוכרת במשפחה? בדקי העמסת סוכר בשבוע 24 [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מתכננים כניסה להריון? מספר דברים שאולי יעניינו אתכם [קרא בהרחבה]