חוזרים הביתה מבית החולים
תינוק חדש במשפחה
ציוד לשחרור מבית חולים
תינוק חדש במשפחה
מערכת קרוסלה

תינוק חדש נולד לכם במזל טוב. הימים הראשונים בבית לא פשוטים: ההנקה והטיפול בתינוק לא תמיד הולכים חלק בהתחלה, סדר היום של התינוק עוד לא מאורגן, וההורים עייפים ומודאגים.

תינוק חדש במשפחה תמונה 1

צילום: אפרת אלון שמרי

 

הימים הראשונים בבית

תינוק חדש במשפחה הוא דבר מרגש. הימים הראשונים בבית אחרי לידה והבאת תינוק חדש הביתה משתנים ממשפחה למשפחה. ישנם הרבה גורמים שיכולים להשפיע על התקופה המרגשת ובייחוד על השבוע הראשון שלאחר הלידה (birth), למשל בין אם הלידה הייתה לידה וגינלית (vaginal birth) או ניתוח קיסרי (cesarean section) ואם התינוק או האם סובלים מבעיות בריאותיות. במידה והלידה עברה בצורה חלקה ללא סיבוכים, התינוק נולד במשקל בריא ואוכל כמו שצריך, ניתן לצפות לשחרור מבית החולים תוך 48 שעות לאחר הלידה.

תינוק חדש במשפחה, במיוחד אם מדובר בילד ראשון, מביא עימו הרבה דברים שאנו לא מצפים להם ואולי לא חשבנו עליהם בזמן הריון ולפעמים זה יכול לעזור אם נדע קצת יותר ונוכל להתכונן. דבר ראשון שכדאי להתכונן אליו הוא שאנו צפויים להניק את התינוק כבר בשעה הראשונה שלאחר הלידה, ואחר כך בין 8 ל-12 פעמים ביום. מומלץ להיעזר כמה שיותר במדריכת הנקה או אחות עוד בבית החולים במיוחד אם מדובר בילד ראשון. במידה ומחליטים לא להניק, התינוק יאכל פורמולה (תרכובת מזון לתינוקות - תמ"ל) כתחליף לחלב אם דרך בקבוק, כל שעתיים או שלוש. בשבועות הראשונים עם תינוק חדש בבית כדאי להאכיל את התינוק על פי דרישה, כלומר בכל פעם שהוא רעב. עם הזמן, מומלץ לנסות וליצור סדר יום מובנה יותר שלפיו אנו יודעים בדיוק כל כמה זמן התינוק צריך לאכול.

לאחר הלידה, ההתנהגות משתנה מתינוק לתינוק. ישנם תינוקות המפגינים ערנות רבה, פוקחים את עיניהם ומסתכלים סביב מיד. תינוקות אחרים יהיו יותר ישנוניים. שני המצבים נורמלים לחלוטין. במידה והתנהגות התינוק נראית לא רגילה, ניתן להתייעץ עם צוות בית החולים.

 

חדר לתינוק חדש

הימים הראשונים בבית לאחר החזרה מבית החולים הם המרגשים ביותר. הורים רבים מכינים עוד לפני הלידה את החדר לתינוק החדש עם עריסה, שידת החתלה, עגלה וכו'. חשוב להבין שהימים הראשונים של התינוק בבית חשובים לתינוק לא פחות משהם חשובים להורים. רוב האמהות מרגישות די תשושות לאחר לידה ולכן עדיף בימים הראשונים עם התינוק לאחר החזרה הביתה להגביל את מספר המבקרים, כדי לתת להורים קצת זמן להתאושש. אלו ימים קריטיים בהם ההורים יחד עם התינוק החדש בבית, מסגלים לעצמם שגרת חיים חדשה של שינה, האכלה והחתלה ולפעמים יותר מדי מבקרים עלולים להפריע.

 

סדר יום

כאם חדשה עם תינוק חדש בבית ניתן לצפות לימים קצת מוזרים. התקופה שלאחר הלידה מאופיינת אצל אימהות רבות ב"בייבי בלוז", לכן אפשר לצפות למצב רוח ירוד מדי פעם. כמו כן, גם אם הלידה עברה בצורה חלקה, הגוף עדיין עובר שינויים, במיוחד הורמונאליים, ולכן כדאי להתאזר בסבלנות ולהבין שאלו תהליכים טבעיים ולהשתדל לנוח כמה שיותר ולא להתאמץ. חשוב להבין כי כעת יש תינוק חדש במשפחה שדורש את רוב תשומת הלב, ולכן סדר היום שהיינו רגילים אליו בבית לפני לידה הולך להשתנות וצריך להיות מוכנים להתגמש. ייקח קצת זמן עד שנתרגל לסדר היום החדש ואז מטלות כמו ניקיון וארוחת ערב ימצאו את מקומן החדש. צריך גם לקבל את העובדה שכנראה ולא יהיו יותר לילות של שמונה שעות שינה ללא הפרעה. תינוק חדש צפוי להתעורר מספר פעמים בלילה וייקח קצת זמן להרדים אותו בחזרה. התינוק יכול להרגיש אם אנחנו מתוסכלים וכועסים ולכן חשוב להישאר רגועים במיוחד כשאנחנו לידו, גם אם אנחנו מאוד עייפים וסחוטים.

אלא אם ישנה סיבה רפואית או שרופא הורה לא להוציא תינוק חדש מהבית בשבועות הראשונים, אין שום מניעה לצאת עם התינוק החוצה. אפשר ללכת לטיול קצר ליד הבית, לפארק קרוב, לשתות קפה עם חברים. יציאה מהבית ומפגש עם אנשים יכולה לעודד ולהעלות את מצב הרוח.

לא צריך לדאוג מ"פינוק יתר" של התינוק, לפחות לא בחצי השנה הראשונה לחייו. הימים הראשונים בבית ובטח החודשים הראשונים עם תינוק חדש זה הזמן בו אנו יוצרים איתו את הקשר הקרוב, זה הזמן בו התינוק לומד שכאשר הוא צריך אותנו, אנו נהיה שם. תינוקות קטנים מסוגלים להפעיל את כל החושים. הם מסתכלים על אובייקטים ועל אנשים, במיוחד אם הם קרובים. הם נהנים ממגע עדין ומקול רך ומלטף והם מסוגלים לזהות את הריח של האימא תוך זמן קצר לאחר הלידה. לא צריך לחשוש להחזיק את התינוק הרבה שמא הוא יתרגל ואז לא יסכים להיות לבד, או לא על הידיים. מצד שני אם התינוק נקי, אכל וישן מספיק, לא צריך לחשוש להשאיר אותו בעריסה ובינתיים לטפל במטלות אחרות בבית.

 

טיפול בתינוק

לא צריך להיות מופתעים אם התינוק מאבד מעט ממשקלו עוד לפני היציאה מבית החולים, זה נורמאלי לחלוטין לתינוקות לאבד בין 5% ל- 8% ממשקל גופם בשבוע הראשון לחייהם. בשבוע הראשון התינוק יעבור מספר בדיקות שגרתיות על מנת לוודא שבריאותו תקינה. רצוי כמובן להכיר את הבדיקות לפני הלידה, כך שנדע למה לצפות. בדרך כלל עושים בדיקות שמיעה, בדיקות הקשורות לחילוף חומרים ובדיקות לזיהוי מחלות גנטיות.

עוד לפני היציאה מבית החולים, תקבלו הדרכה כיצד לטפל בטבור של התינוק. כאשר התינוק נולד סוגרים את הטבור עם סוגר מפלסטיק ואז חותכים אותו. מכיוון וזהו איזור רגיש מאוד צריך לדעת כיצד לטפל בו על מנת למנוע זיהומים. כאשר התינוק נמצא עוד בבית החולים מנקים את הטבור עם אלכוהול ולפני היציאה מבית החולים מסירים את סוגר הפלסטיק. הצוות הרפואי ידריך אתכם כיצד לחטא את האזור כאשר התינוק בבית, עד אשר הטבור יתייבש וייפול, בדרך כלל אחרי שבועיים.

 

החלפת חיתול

החלפת חיתול לתינוק חדש היא אולי המשימה שהורים חדשים הכי חוששים ממנה. בימים הראשונים אפשר לצפות שצבע הצואה יהיה ירוק-חום ולאחר מספר ימים יהפוך לצהבהב. בחודש הראשון ייתכן ובשתן יהיו הפרשות דם קלות ושצבע השתן יהיה ורדרד, אלו הפרשות טבעיות של הגוף לאחר הלידה. כמו כן, ניתן לצפות לצואה נוזלית כ-3 פעמים ביום ושתן כ-6 פעמים ביום. מגיל חודש והלאה השתן יהפוך לצהבהב וייתכנו פחות יציאות של צואה.

 

אמבטיה לתינוק

אמבטיה לתינוק חדש אפשר לעשות כבר ביום הראשון. הורים חדשים עלולים לחשוש מהמשימה ולכן בימים ראשונים עם התינוק מומלץ להיעזר באדם מנוסה. חשוב להקפיד על טמפרטורת מים לא גבוהה או נמוכה מדי, מומלץ 37 מעלות. כמו כן, להקפיד על ניגוב של כל האזורים, במיוחד כפלים בעור כדי למנוע גירויים. כמובן שאין להשאיר את התינוק לבד באמבטיה. חשוב שלפחות אחד ההורים יחזיק את התינוק משך כל זמן הרחצה כדי למנוע החלקה.

הדבר החשוב ביותר כאשר יש תינוק חדש בבית, בייחוד בימים הראשונים עם התינוק הוא להישאר ערניים. לשים לב לשינויים בהתנהגות כמו אפטיה או סימני מצוקה חריגים, ירידה חריגה במשקל, חוסר תיאבון, הקאות, שלשולים ובעיות במתן שתן ואם קיים סימן חריג, יש לפנות לרופא.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/50/146-תינוק-חדש-במשפחה'>תינוק חדש במשפחה</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
הגורמים לתפרחת חיתולים וכיצד ניתן לטפל בתופעה [קרא בהרחבה]
הידעת כי קיימים סוגים שונים של קורסי הכנה ללידה? [קרא בהרחבה]
דליות ברגליים - יש לזה פתרון [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
הגורמים לתפרחת חיתולים וכיצד ניתן לטפל בתופעה [קרא בהרחבה]