כתבות בנושא הרגלי שינת תינוקות, הרדמת תינוקות, בכי בלילה ועוד.

שינת תינוקות
התעוררות בלילה
התעוררות בלילה
מערכת קרוסלה

התינוק שלכם מתעורר בלילה ובוכה? ישנם כמה דברים שתוכלו לעשות כדי לגרום לתינוק לישון טוב יותר וכדי להעניק לו הרגלי שינה בריאים.

תינוק בוכה בלילה

אחד הדברים המאתגרים ביותר בלהיות הורה הוא ההתמודדות עם תינוק בוכה (crying baby) ומחסור בשינה. תינוקות רבים מתעוררים כל שעתיים, בין אם מדובר ביום או בלילה, וההורים מוצאים עצמם מחכים לרגע שבו התינוק יתחיל סוף-סוף לישון לילות שלמים. הורים שומעים היום על שיטות רבות לגרום לתינוק לישון כמה שיותר, אך לצערנו תינוקות צעירים פשוט לא אמורים לישון כל הלילה. אין אף הורה ששמח לקום לתינוק בלילה, אבל חשוב לזכור שככל שהתינוק גדל, כך הוא יתחיל לישון יותר ויותר שעות עד שלבסוף יישן גם לילה שלם.

לא משנה מה שמעתם, אין גיל מסוים שבו כל התינוקות אמורים להתחיל לישון לילה שלם, כל תינוק הוא שונה. ככלל, תינוקות צעירים מאוד מתעוררים משינה כיוון שהם צריכים לאכול. קיבתם עוד קטנה מאוד ואין זה משנה אם הם יונקים או אוכלים דרך בקבוק. צריך לזכור שתינוקות נולדים עם ריאות, שרירים ומערכת עצבים חדשה, ולפעמים הגוף שלהם צריך זמן להתרגל לשינה מרובה. כאשר תינוקות צעירים מאוד נכנסים לשינה עמוקה מדי, ייתכן ויהיה להם קר או חם מדי ולא יהיו מסוגלים להעיר את עצמם בשביל לנשום אוויר או כדי להזיז את השרירים.

התעוררויות בלילה נגרמות גם בגלל חלומות. שינת תינוקות (baby sleep) שונה משינת מבוגרים. כאשר מבוגר נרדם, הוא בדרך כלל נכנס תחילה לשינה עמוקה ללא חלומות ואז הוא מתחיל לחלום לפרקי זמן קצרים. תינוקות לעומת זאת, מתחילים לחלום מיד לאחר ההירדמות ורק לאחר זמן מה נכנסים לשינה עמוקה יותר ומפסיקים לחלום. חלומות חיוניים להתפתחות תקינה של המוח אצל פעוטות, ולעתים תינוקות חולמים קרוב לחצי שעה לפני שהם נכנסים לשינה עמוקה יותר. כמו מבוגרים, גם אצל תינוקות יש סיכוי גדול יותר להתעוררות כאשר חולמים, מאשר מתוך שינה עמוקה. החל מגיל 3-4 חודשים, תינוקות מתחילים להיכנס לשינה עמוקה יותר ואז פוחתים הסיכויים להתעוררות בלילה.

התנחמו בכך שבעוד שאתם סובלים ממחסור בשינה וצריכים לקום בלילה לתינוק, התינוק שלכם מתפתח בצורה תקינה. התעוררות בלילה יכולה לגרום לרגשות מתח, לחץ ואף כעס. אם אתם מתעוררים כי התינוק בוכה בלילה ואתם כועסים עליו שהעיר אתכם, קחו לעצמכם כמה דקות להירגע לפני שאתם מרימים אותו. שטפו את הפנים, שתו קצת מים ואז הרימו את התינוק באופן רגוע.

יש כמה דברים שניתן לעשות כדי לגרום לתינוק לישון טוב יותר ועם פחות התעוררויות בלילה. חשוב להתחיל בגיל מוקדם ולהקנות לתינוק הרגלי שינה בריאים. בתור התחלה, החל מגיל 3-4 חודשים, השכיבו את התינוק שלכם לישון בלילה כאשר הוא ישנוני אך לא לגמרי ישן. כך התינוק לא יפתח הרגל שבו הוא נרדם רק בזרועות ההורים, אלא יהיה מסוגל להירדם לבד בכוחות עצמו. אם תצליחו בכך, אז כאשר התינוק מתעורר בלילה, לא תצטרכו להרים אותו ולהרדים אותו על הידיים שוב ושוב.

התינוק צריך ללמוד כי התעוררות בלילה ובכי אינם חוויה נעימה וכי הוא אינו מרוויח מכך כלום. לכל הורה ישנה הדילמה כאשר התינוק קם בלילה, האם לקום או להתעלם. אם התינוק בוכה בלילה, נסו לתת לו להירגע לבד, אל תרוצו לעריסה להרים אותו. גם אם תינוק בוכה הרבה זמן, אפילו עד 20 דקות של בכי, נסו להיתאזר בסבלנות. אם תצליחו להתמיד בכך שניים או שלושה לילות רצופים, בפעם הבאה שבה התינוק יקום בלילה בוכה, הוא ידע שלא יגיע מישהו מיד להרים אותו והוא ינסה לחזור לישון בכוחות עצמו. חשוב להבין כי לא מדובר בהתעלמות מהתינוק, אתם אינכם פוגעים בו. כמובן שאם התינוק בוכה מסיבה אחרת שאינה קשורה בהירדמות, הרימו אותו והרגיעו אותו.

תינוקות מגיבים לגירויים גם אם זה באמצע הלילה. כאשר התינוק מתעורר בלילה, השתדלו שהוא לא יראה אתכם. ברגע שהתינוק יראה אתכם, גם אם אתם עושים עצמכם ישנים, הוא יתמלא אנרגיה ויהיה לו קשה יותר לחזור לישון. כאשר התינוק גדול מספיק, מומלץ להעביר אותו לחדר אחר עם מוניטור, כך שתוכלו לשמוע אם התינוק בוכה בלילה. אם הוא ישן בעריסה (baby crib) בחדר ההורים, נסו לשים וילון חצי שקוף או מחיצה כך שהתינוק לא יוכל לראות אתכם.

כדי למנוע מקרים שבהם התינוק לא ישן טוב בלילה, הוא צריך קודם כל להבדיל בין יום ולילה. בין פרקי השינה הקצרים במהלך היום, התינוק צריך להיות ערני ורצוי שאת השינה הוא יעביר בבית ולא בזמן יציאות. נצלו את שעות היום ליציאות החוצה וטיולים בפרקי הזמן שבין שעות השינה הקבועות. לקראת הערב, השתדלו להימנע מיציאות מרובות ודאגו ליצור אווירה רגועה יותר בבית כשמחשיך, כך שהתינוק יבין שסדר היום בשעות האור שונה מהלילה.

אפשר גם להבדיל בין שינה ביום לשינה בלילה על ידי חפצים מסוימים. כאשר התינוק הולך לישון במהלך היום, כסו אותו בשמיכה ספציפית, עם מוצץ ספציפי ואפילו חיתול בד בצבע מסוים. כאשר התינוק הולך לישון בלילה, תנו לו חפצים אחרים, כך שידע לקשר בין החפצים ולהבין שהגיע הזמן לשנת לילה. אם תתמידו בכך, כאשר תתנו לתינוק את המוצץ או שמיכת הלילה ותניחו אותו בעריסה - הוא יירדם לבד.

גם הפעולות שתעשו לפני שתשכיבו את התינוק לישון בלילה יעזרו לכם להכין אותו לשנת לילה ארוכה. כמעט לכל ההורים יש טקס לפני השינה, שבו הם מקלחים את התינוק ואז נותנים לו לאכול ואולי גם משמיעים שיר קבוע. חשוב מאוד שכל הפעולות ייעשו באופן נעים ורגוע ויותר מכך, חשובה ההתמדה. שימרו על סדר היום ועל הטקסים הקבועים של לפני השינה, כך שהתינוק יבין שהלילה הגיע וצריך ללכת לישון.

התעוררויות בלילה הן בדרך כלל בשביל לאכול וזה נורמלי עד גיל 4 חודשים בערך. החל מגיל 4 חודשים, אפשר להתחיל בהדרגה להרגיל את התינוק לישון בלילה בלי לאכול. אל תעירו את התינוק בלילה כדי לאכול, אם הוא לא התעורר בעצמו. נסו ליצור את סדר היום של ההאכלות כך שהתינוק יאכל לפני שנת הלילה ואז הוא יתעורר בלילה 4 או 5 שעות לאחר ההאכלה האחרונה. עם הזמן, התינוק יתעורר מאוחר יותר כדי לאכול ופרקי הזמן בין האכלה להאכלה יגדלו. בסופו של דבר, הוא ישן לילה שלם.

אם אתם מרגישים שניסיתם הכול ועדיין התינוק אינו ישן בלילה ונראה לא רגוע, בדקו האם מדובר בבעיה רפואית או כאב שמציק לו. לפעמים תינוקות בוכים בלילה בגלל גזים. ייתכן גם שהתינוק מצמיח שיניים והכאב מעיר אותו. במידה ואתם לא מצליחים לזהות את מקור הכאב, ייתכן שמדובר בדלקת או כאב אחר שבדרך כלל גובר במהלך הלילה ואז מומלץ לבקר אצל רופא ילדים.

אם התינוק בוכה בלילה, בדקו גם שאין משהו בסביבתו שמפריע לו, אולי חם או קר לו, אולי מה שהוא לובש לא נוח או לוחץ. כל תינוק הוא שונה ואין דבר אחד שנכון לכל ההורים. נסו ליצור לתינוק שלכם סדר יום וסביבת הירדמות ושינה שבה יוכל לישון בצורה הטובה ביותר. השינה, בייחוד בלילה, חיונית להתפתחות תינוקות ולמניעת הפרעות שינה בהמשך חייהם.

פורום שינה של תינוקות מאפשר לכם לשאול שאלות בנוגע להרגלי השינה של התינוק שלכם.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/82/284-התעוררות-בלילה'>התעוררות בלילה</a>

סגור לתגובות


6. לתת לו לבכות 20 דקות???!!!!
זה מזעזע בעיניי.
איך אפשר בכלל לייעץ דבר כזה?! אורח
דירוג:
9

בעד הריון ולידה
5. תינוק בן 8 חודשים
הייי .. הבן שלי מתעורר בלילה 3-4 פעמים, יוצאים לו השיניים הוא תמיד הוא מראה שהוא סובל
מהם. איך שהוא מתחיל לבכות אני מביא לו מוצץ לפעמים הוא לוקח ונירדם לכמה זמן ולפעמים
לא אז אני מביאה לו בקבוק למרות שלפעמים עוד לא הגיע השעה לאכול ,אבל זה הדבר היחיד
שמרגיע אותו והוא נירדם. ניסיתי להביא לו מיים גם לא עובד , מה לעשות?? אורח
דירוג:
28

בעד הריון ולידה
4. בעיית התעוררות מגזים
מיכאל כמעט בן ארבעה חודשים וכבר לפני חודש התחיל לישון שש-שבע שעות ברציפות בלילה
והייתי מאושרת. אבל כבר כמה שבוע וחצי שהוא מתעורר אחרי ארבע שעות שינה מגזים, יונק
ואחרי כן מתעורר שוב אחרי שעתיים שלוש מגזים מהם הוא בוכה ומפליץ עד שאני מרגיעה אותו
בהנקה. האם אפשר לפתור את הגזים בדרך אחרת? למה הם נגמרו ועכשיו חזרו? אורח
דירוג:
25

בעד הריון ולידה
3. מתעורר מת מרעב כל שעתיים
עומר בן 4 חודשים , עד לפני שבועיים היה ישן חמש שעות רצוף וקם בסביבות 12 בלילה לאכול
ואחכ בחמש בבוקר. לא מבינה מתי החל השינוי ולמה התחיל להתעורר יותר פעמים במשך הלילה ,
היתי מרגיע אותו במיטתו והוא חוזר לישון. אבל אז התחלנו טעימות קטנות מאד ובלילה כבר
שלוש לילות קם כל שעתיים מת מרעב וכלום לא מרגיע אותו חוץ מבקבוק ונרדם לשעתיים. וככה
כל הלילה. לא מוצאת שום דרך להרגיע אותו , לא ידיים לא רוצה מוצץ רק בקבוק. ניסיתי להמנע
מהבקבוק אבל הוא ממש לא נרגע והרגיש לי שאני מתעללת והקטן רעב. אבל לא יתכן כך במיוחד
שידע לישון קודם בלי האוכל... מה לעשות כדי לשנות זאת אני כבר מתוסכלת במיוחד שמתחילה
שבוע הבא לעבוד ואהיה עייפה מאד בצורה הזו...
אשמח לתגובה ולעזרה בעניין. סיון אורח
דירוג:
19

בעד הריון ולידה
2. התעוררויות בלילה - תינוק בן 7 חודשים
שלום רב,
בכל זמן שבני ישן וגם אם זה ביום אך בעיקר בלילה ,כל הזמן מתוך שינה הוא בוכה, כל הזמן
זז וכאילו שמשהו אינו רגוע אצלו, רק כאשר אני מלטפת אותו אז הוא לאט לאט נרגע .
אך יש ימים שהוא ממש נכנס לאמוק של בכי תוך כדי שינה וזה די מדאיג אותי, לפעמים אני
מנסה להעיר אותו רק שיצא מהבכי הנוראי הזה,כיצד אני אמורה להתמודד במצבים כאלה? האם
להעיר? והשינה הלא רגועה? יש לנו סדר יום, שעות קבועות ,לפעמים יש חריגה אך בכללי ישנו
את הטקס השינה, עם עיסוי, שיר או סיפור. lironazoulay
דירוג:
43

בעד הריון ולידה
1. ספר ממולץ ביותר - סודותיה של הלוחשת לתינוקות
קראתי את שלושת ספריה של טרייסי הוג - המכונה הלוחשת לתינוקות והיא פשוט
מדהימהההההההה! היא נותנת פתרונות מעולים לכל מיני סיטואציות של אוכל, שינה והרגלים
אחרים. כל מה שאימצתי עובד פלאים. ההשקעה הכי טובה שעשיתי אורח
דירוג:
11

בעד הריון ולידה
טיפת חלב - למה צריך את זה? [קרא בהרחבה]
האם אפשר ללדת בלי כאבים? [קרא בהרחבה]
מעורבות המשפחה בלידת פג [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
טיפת חלב - למה צריך את זה? [קרא בהרחבה]