הריון בסיכון גבוה
מצוקה עוברית
הריון מחוץ לרחם
הריון מרובה עוברים
הריון תאומים
סכרת הריון
רעלת הריון
בצקות בהריון
דליות ברגליים
תסמונת התעלה הקרפלית
ירידת מים מוקדמת
היפוך עובר
סיבוכי ירידת מים
אי ספיקת צוואר הרחם
ריבוי ומיעוט מי שפיר
הריון מחוץ לרחם
מערכת קרוסלה

הריון חוץ רחמי עלול לסכן את האישה, ולכן יש להתייחס ברצינות לסימפטומים כמו דימום וכאבים. הריון מחוץ לרחם מאובחן ע"י בדיקת דם או בבדיקת אולטרסאונד, ובמקרה הצורך, ניתן לטפל בו באופן תרופתי או באמצעות ניתוח.

הריון מחוץ לרחם תמונה 1

צילום: שמרית אסף, סטודיו התחלות

 

הריון חוץ רחמי

הריון הינו אירוע משמח, בדרך כלל. נשים רבות מצפות להריון ולידה בכיליון עיניים ובשמחה רבה, אולם לעיתים ישנן הפרעות בהתפתחות ההריון, הפרעות אשר אינן מאפשרות התקדמות תקינה לקראת לידה. אחת מההפרעות למהלך ההתפתחות שלהריון תקין הינה הריון חוץ רחמי.

הריון חוץ רחמי (ectopic pregnancy) הינו הריון שאינו מתפתח ברחם אלא מחוצה לו (בניגוד להריון תוך רחמי), כלומר העובר משתרש מחוץ לרחם. במקרים נדירים, מתרחשת השתרשות חיצונית של העובר בחלל הבטן, בשחלות או בצוואר הרחם. רובן של ההשתרשויות החיצוניות, כ-97 אחוז מהן, מתרחשות בחצוצרה.

בחצוצרה מתחולל המפגש בין הביצית שהגיעה לחצוצרה מהשחלה לאחר הביוץ (ovulation), לבין תאי הזרע העוברים דרך צוואר הרחם. לאחר ההפריה שוהה הביצית המופרית עוד מספר ימים בחצוצרה, עוברת התחלקויות תאיםוהופכת לעובר. כעבור מספר ימים מועט אמור העובר לעזוב את החצוצרה, להגיע לרחם ולהשתרש שם.

במקרים של הריון חוץ רחמי בחצוצרה, תהליך המעבר מהחצוצרה לרחם מופרע מסיבה זו או אחרת, והעובר נשאר בחצוצרה ואינו עובר לרחם - מקום משכנו החדש והחיוני. במצב זה של היריון חוץ רחמי אין אפשרות להתפתחות תקינה של העובר. הריון מסוג זה הינו מצב מסכן חיים מאחר והמשך התפתחות העובר יכול לגרוםלקרע בחצוצרה ולשטף דם פנימי.

 

הריון מחוץ לרחם - סימפטומים

ישנם מספר תסמינים שיש לתת עליהם את הדעת במקרה של הריון מחוץ לרחם, תסמינים אלו הם: איחור בווסת, דימום מתמשך מהנרתיק, כאבים בבטן התחתונה. הריון מחוץ לרחם עלול לגרום לקריעת החצוצרה ולשטף דם פנימי, כאבים בכתפיים ותחושת עילפון.

אם ההריון החוץ רחמי התגלה לאחר היווצרות קרע בחצוצרה, הסימנים יהיו משמעותיים יותר, כגון דימום חזק, רגישות גדולה וכאבים עזים בבטן התחתונה, ועילפון. עם הופעת תסמינים כגון אלה עלינו לפנות לרופא/ת הנשים בדחיפות, כדי לבצע מספר בדיקות.

 

אבחון הריון מחוץ לרחם

ישנם שני אבחונים עיקריים המאפשרים לרופא/ת הנשים לקבוע האם אכן מדובר בהריון חוץ רחמי: בדיקת דם להריון ובדיקת אולטרסאונד.

 

בדיקת דם להריון - במקרה של הריון חוץ רחמי, הערכים של הורמון ההריון (bHCG) צפויים להיות נמוכים בצורה משמעותית ביחס לערכים של ההורמון בהריון תקין (בהתאמה לשבוע ההריון), או לחלופין, תופיע עלייה בלתי תקינה של ערכי הורמון ההריון.

 

בדיקת אולטרסאונד (על קול) - בעזרתה ניתן לוודא את שההריון מחוץ לרחם, ולקבוע את מיקומו.

 

הריון מחוץ לרחם - גורמי סיכון

התפתחות הריון חוץ רחמי (ואי התפתחות הריון תוך רחמי) יכולה להיגרם מסיבות רבות. הנדירות שבהן הן עיוות מלידה במבנה החצוצרה, צלקות מניתוחים קודמים, כמו תוספתן לדוגמא, או ניתוח קודם בחצוצרות.

הגורם העיקרי להיווצרות הריון חוץ ריחמי הינו האטה או הפרעה בתנועת הביצית המופרית לכיוון הרחם. סיבות שכיחות נוספות להריון מחוץ לרחם הנן: חסימה של החצוצרה בעקבות דלקת או מסיבות אחרות, טיפולים הורמונליים המשנים את התנועתיות של החצוצרה, זיהומים שונים באגן. שימוש בגלולות מבוססות פרוגסטרון מעלה את הסיכוי להופעת הריון חוץ רחמי, כמו גם התקני מניעה תוך רחמיים - התקנים מבוססי פרוגסטרון.

 

הריון מחוץ לרחם - טיפול

קיימים שלושה סוגי טיפולים במקרה של הריון חוץ רחמי, והבחירה בכל אחד מהסוגים נתון לשיקולים הכרוכים במצב האישה: טיפול ניתוחי (כירורגי), טיפול תרופתי וטיפול שמרני.


הטיפול הניתוחי הינו לרוב הליך שאינו כרוך בפתיחת הבטן (לפרסקופיה), ובו פותחים את החצוצרה ומסירים את ההריון, או במקרים שבהם קיים נזק משמעותי לחצוצרה - מבצעים הסרה של החצוצרה. במקרים נדירים מאוד כאשר שטף הדם הינו חזק מאוד ומסכן את חיי האישה, מבוצע ניתוח בטן דחוף לעצירת הדימום והצלת חיי האישה. לטיפול הכירורגי סיבוכים משלו הכוללים: סיבוכים הקשורים להרדמה, חום, דימום, ושאריות הריון הבאות לידי ביטוי בערכי הורמון ההריון, זאת במקרה שהייתה פתיחה של החצוצרה והסרה של ההריון.

 

הטיפול התרופתי ניתן כאשר מצבה של האישה יציב והתסמינים מופיעים בצורה קלה כמו לדוגמא: רמת הורמון ההריון בירידה, היעדר דימום וכאבים משמעותיים. במקרה כזה משתמשים בתרופה ששמה הוא מטוטרקסאט (Methotrexate), המפרקת תאים עובריים המצויים בשלב של צמיחה מהירה וניתנת במסגרת של אישפוז למספר ימים.

 

הטיפול השמרני משמעו חוסר התערבות מלבד מעקב באישפוז, ומתבצע בדרך כלל כאשר הצפי הוא לסיום ההריון החוץ רחמי בצורה טבעית וללא התערבות, כמו הפלה טבעית. המעקב כולל בדיקת דם לרמת הורמון ההריון, בדיקת אולטראסאונד וספירת דם.

הריון מחוץ לרחם מגדיל את סיכויי הופעת ההריון החוץ רחמי בהריונות חוזרים, ולכן יש צורך להיות עירניות לתסמינים, ובמידה ומופיעים תסמינים יוצאי דופן, לגשת לבדיקה ולאולטראסאונד.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/40/84-הריון-מחוץ-לרחם'>הריון מחוץ לרחם</a>

סגור לתגובות


1. הריון אקטופי
כל הכבוד על המאמר , נהנית והחכמתי . אורח
דירוג:
2

בעד הריון ולידה
תקופת ההריון יכולה גם להוות מפנה לטובה ולצמיחה אישית [קרא בהרחבה]
כיצד ניתן להעזר ברפואה משלימה להקלה על ההריון [קרא בהרחבה]
כיצד ניתן למנוע מוות בעריסה [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
תקופת ההריון יכולה גם להוות מפנה לטובה ולצמיחה אישית [קרא בהרחבה]