בדיקות הריון. סקירת מערכות. בדיקת אולטראסאונד. שקיפות עורפית.

בדיקות הריון
בדיקות בזמן הריון
בדיקת אולטרסאונד
סקירת מערכות
סקירת מערכות בזמן הריון
שקיפות עורפית
בדיקת מי שפיר
בדיקת נוגדני אדמת
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת סיסי שליה
בדיקת דופלר
בדיקת העמסת סוכר
בדיקת אקו לב עובר
חיסון אנטי די
מעקב גדילה
בדיקת אולטרסאונד
מערכת קרוסלה

בדיקת אולטרסאונד הינה נפוצה מאוד בזמן הריון, הודות לכך שהיא מאפשרת התבוננות אל תוך הרחם - אל התינוק - מבלי לגרום לו נזק. בשבועות הריון מוקדמים מאפשרת הבדיקה לאשר את קיום ההריון, ולקראת הלידה משתמשים באולטראסאוד כדי לברר מהו מצג התינוק.

בדיקת אולטרסאונד תמונה 1

צילום: שמרית אסף, סטודיו התחלות

 

בדיקת אולטרסאונד

בדיקת אולטרסאונד Ultrasound, או בעברית תקנית, בדיקת על-שמע, היא בדיקה של קול בתדירות גבוהה מאוד, כזו שאדם אינו מסוגל לשמוע. זו בדיקה המשמשת אותנו לבחינת גוף האדם כבר 50 שנה.


בדיקת האולטרסאונד מבוססת על אותו העיקרון כמו בסונאר או מכ"ם. מכשיר בשם מתמר -  Transducer, שולח גלים על קוליים, וברגע שהם פוגעים באובייקט מסוים, הם חוזרים חזרה או מהדהדים ויוצרים תמונה על המסך. על ידי מדידה של ההדהוד ניתן לדעת מה המרחק של האובייקט, גודלו והאם הוא מוצק או שיש בו נוזלים. ההדהוד פוגע ברקמה של העובר, וככל שהרקמה צפופה יותר היא תהיה לבנה יותר ולהיפך, ולכן בתמונת האולטראסאונד התינוק הוא לבן והרקע שחור.

 

אולטרסאונד בהריון

אולטרסאונד הוא כלי שימושי בתחומים רבים, והמוכר ביותר הוא אולטראסאונד לשם בדיקות בזמן הריון. הבדיקה מאפשרת לנו לראות שרירים, גידים, איברים פנימיים בגודלם האמיתי, וכן כל פגיעה או פציעה פנימית בזמן אמת. זהו הכלי השימושי ביותר לאבחון בתחום הרפואה כיום.


בדיקת אולטראסאונד היא בדיקה שגרתית במהלך הריון, אך היא נעשית גם במקרי חירום כאשר יש חשש לפגיעה בעובר, דימום, כאבים חזקים, או חשד להפלה. בדיקת האולטראסאונד מאפשרת לזהות מקרים של הריון חוץ רחמי, והיא נעשית אך ורק על ידי אדם שהוכשר לכך.

בדיקת אולטרסאונד נפוצה יותר מסוגים אחרים של בדיקות המשתמשות בסריקות והדמיות מכמה סיבות: היא מספקת תמונת מצב אמיתית ומדויקת בזמן אמת, המכשיר המשמש בבדיקה אינו יקר במיוחד וניתן לנייד אותו, במיוחד בהשוואה לטכניקות רפואיות אחרות שסורקות את פנים הגוף כמו הדמית תהודה מגנטית, או בשמה המוכר יותר - MRI.

 

 

אולטרסאונד - יתרונות וחסרונות

בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה בטוחה מאוד וכמעט ולא מסכנת את הנבדק, משום שאין בה קרינה שעלולה לגרום למחלות כמו סרטן, לכן ניתן לחזור עליה מספר פעמים לפי הנדרש. היא נותנת תמונה ברורה מאוד של הרקמות העדינות באזור הנבדק, דברים שלא יהיה קל לראות בבדיקות רנטגן (X-RAY). מצד שני, לאנרגיה העל קולית שבה משתמשת הבדיקה מתלוות שתי תופעות לוואי פיזיולוגיות: היא מגבירה תגובות דלקתיות ומחממת את הרקמה הרכה שבגוף. הבדיקה מפיקה חום, שעלול במקרים מסוימים להזיק לאיברים רגישים או חלילה לעובר, ולכן חשוב שהיא תיעשה על ידי אדם מוסמך.

לצערנו, במקרים רבים תוצאות הבדיקה עלולות להיות שגויות. במקרים אלו הורים עלולים לחשוב שהתינוק סובל ממומים את תסמונת מסוכנת כאשר התינוק בריא לחלוטין. במקרים חריגים, קריאה לא נכונה של תמונת האולטראסאונד עלולה להביא להתערבות רפואית מיותרת כמו ניתוח או טיפול מזיק. בדיקת מין העובר יכולה להיות מדויקת רק לאחר 12 שבועות הריון. בהריון שאין בו סיכון גבוה מהרגיל, מומלץ לא לעשות יותר בדיקות אולטרא סאונד מהנחוץ על פי הבדיקות השגרתיות.

 

בדיקות אולטראסאונד בהריון

בדיקת אולטראסאונד במהלך ההריון משמשת על מנת לקבוע אם אכן יש הריון ואם רואים את העובר. היא קובעת את גיל העובר, כלומר כמה מתקדם ההריון, מוודאת את מיקומו של העובר, כלומר האם ההריון חוץ רחמי או תוך רחמי, בודקת את מיקומה של השלייה (placenta) בהשוואה למיקום צוואר הרחם, בודקת את מספר העוברים במידה ומדובר בהריון רב עוברי (תאומים, שלישיה ואף יותר) ומזהה חריגויות פיזיות בעובר. בבדיקת אולטרסאונד ניתן לוודא האם קצב גדילת העובר תקין ונורמלי, לבצע מעקב תנועות עובר ולבחון את קצב הלב שלו. משלב מסוים בהריון ניתן גם לזהוץ את מינו את העובר בבדיקת האולטראסאונד.


בשבוע השביעי לאחר קבלת הווסת האחרונה כבר ניתן לראות את העובר באולטרה סאונד, אחרי כ-7 שבועות כבר ניתן לראות את דופק הלב, בשלבים המתקדמים יותר של ההריון וטרם הלידה ניתן לראות באיזו תנוחה שוכב העובר ולחזות האם הוא במצג עכוז לקראת הלידה. כך ניתן לצפות מקרים של לידת עכוז, או אם יש צורך בניתוח קיסרי.

 

סוגי בדיקות אולטרסאונד

בדיקות הריון רבות מתבצעות ע"י אולטרה סאונד, והן נעשות בשלבים שונים:


בדיקת אולטרסאונד ראשונה - מתבצעת בביקור הראשון אצל הרופא בתחילת הריון ובדרך כלל באופן ווגינלי. מטרתה לאשר כי אכן אתם בהריון וכי אין בעיות חריגות.


אולטרסאונד לשקיפות עורפית - בדיקה בה מודדים את הנוזל הנמצא בעורף העובר והיא מזהה את הסיכוי ללידת תינוקות עם תסמונת דאון.


אולטרסאונד לסקירה מוקדמת - סקירת מערכות היא בדיקה המוודאת את בריאותו של התינוק בכל אחד מאיבריו הפנימיים. מטרתה לזהות מומים בתחילת הריון.


כמו כן, בדיקת מי שפיר (amniocentesis) היא בדיקה המשלבת אולטרא סאונד יחד עם החדרת מחט ודגימת מי השפיר.


במהלך השלבים השונים של ההריון, האולטראסאונד היא בדיקה שגרתית שבודקת כי התפתחותו של התינוק רגילה, מאשרת את גילו של העובר ומזהה מומים מולדים.

 

מהלך בדיקת אולטרסאונד

בבדיקת האולטרסאונד האישה שוכבת על הגב, ומורחים על הבטן ג'ל על בסיס מים, ספציפית על האזור בו נמצא העובר, בבטן התחתונה. טכנאי האולטרסאונד מצמיד את המכשיר אל העור ומתחיל לסרוק את האזור, עד שהוא מוצא את התמונה הרצויה. בדרך כלל הטכנאי יהיה מסוגל לקרוא את תמונת האולטרסאונד באותו הרגע ישר מהמכשיר, ובמקרים מסוימים מוציאים צילום של העובר עם יתר הנתונים, שאותם מעבירים לרופא המטפל.


בדיקות האולטרסאונד לרוב אינן כואבות והן מהירות מאוד. במידה והבדיקה מתבצעת על איזור עדין ורגיש, ייתכן ויורגש מעט לחץ או כאב קל מאוד באזור. אם הבדיקה היא באזור פנימי של הגוף כמו אולטרסאונד וגינלי, ייתכן שתורגש אי נוחות אבל לא כאב חזק, ולאחר סיום הבדיקה ניתן לחזור לשגרה היומיומית ללא שינוי.

לסיכום, בדיקת אולטרסאונד Ultrasound היא בדיקה יעילה, זריזה, בטוחה ולא כואבת, שמאפשרת לעקוב אחר התפתחות בריאה של התינוק בכל שלבי ההריון, ועוזרת למנוע סיבוכים במהלך זמן הריון ולידה.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/63/132-בדיקת-אולטרסאונד'>בדיקת אולטרסאונד</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
לידה טבעית? אפידורל? קיסרי? אפשר להיעזר בהיפנוזה עצמית. [קרא בהרחבה]
אפידורל - כן או לא [קרא בהרחבה]
לידה במים - למי זה מתאים? [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
לידה טבעית? אפידורל? קיסרי? אפשר להיעזר בהיפנוזה עצמית. [קרא בהרחבה]