בדיקות הריון. סקירת מערכות. בדיקת אולטראסאונד. שקיפות עורפית.

בדיקות הריון
בדיקות בזמן הריון
בדיקת אולטרסאונד
סקירת מערכות
סקירת מערכות בזמן הריון
שקיפות עורפית
בדיקת מי שפיר
בדיקת נוגדני אדמת
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת סיסי שליה
בדיקת דופלר
בדיקת העמסת סוכר
בדיקת אקו לב עובר
חיסון אנטי די
מעקב גדילה
בדיקת אקו לב עובר
מערכת קרוסלה

מתי קיים חשש למומים לבביים אצל העובר? באילו מצבים גדל הסיכוי למום לבבי? כיצד נעשית בדיקת אקו לב עובר?

בדיקת אקו-לב לעובר במהלך ההריון נועדה לזהות מראש בעיות בלב של העובר ולהצביע על מומים קשים בלב ובמערכת הדם בעת התפתחות העובר בהריון. הבדיקה מבוצעת החל מהשבוע ה-16 להריון ומומחים ממליצים לבצעה בין השבוע ה-18 לבין השבוע ה-22 להריון. המטרה שבבדיקה היא לזהות מומים חמורים בטרם השבוע ה-24, בטרם מתפתחות המערכות החיוניות אצל העובר ובטרם יתחיל לפתח חיים. הלב מתפתח בשלב מוקדם מאוד של ההריון, עד השבוע התשיעי, בטרם התפתחו שאר האיברים החיוניים, ומכאן האפשרות להצביע בשלב מוקדם מאוד על מומים קשים בהתפתחותו. בצורה זו, אם תתגלה אצל העובר הפרעה חמורה בהתפתחות, סיום ההריון יהיה פשוט יותר, הן מבחינה נפשית והן מבחינה ביורוקרטית.

את בדיקת אקו-הלב העוברי, מומלץ לבצע אם קיימת במשפחה היסטוריה של מחלות או של מומים הקשורים בלב. אם לאב התינוק, לדוגמא, קיים מום לבבי, הסיכון כי העובר יחלה במום מסוג זה גדל פי עשרה מאשר בקרב כלל האוכלוסייה. לכן, אם ידוע על מומים מסוג זה יש לפנות מיידית לקופת החולים לצורך ביצוע הבדיקה. הבדיקה אינה שגרתית והיא מבוצעת רק אם קיים סיכוי ממשי למום לבבי אצל העובר. גם אם לאחד מבני הזוג נולד תינוק הסובל ממום לבבי בעבר, קיים סיכוי גדול להתפתחות המום אצל העובר הנוכחי. יש לעקוב אחרי מחלות שונות אצל האם, שעשויות להצביע על סיכוי להתפתחות מום לבבי אצל העובר ובהן: מחלת רקמת החיבור, לופוס, דלקת פרקים או סכרת נעורים. גם חשיפה לתרופות שונות כגון ליתיום ותרופות לטיפול באפילפסיה, עלולות להגביר את הסיכוי למום לבבי אצל העובר. חשוב להדגיש כי בהריון של תאומים קיים סיכון גדול יותר להתפתחות מום לבבי וגם במקרה כזה יש לבצע את הבדיקה. חשוב להבין כי הבדיקה הינה פשוטה ואינה כרוכה בסיכון כלשהו. ניתן לבצעה אם קיים חשש להתפתחות מומים לבביים גם אם העובר אינו מצוי באף אחד מקבוצות הסיכון הללו.

בדיקת אקו-לב של העובר מאפשרת איתור מוקדם של כ-98% של מומים הלבביים. הבדיקה מצביעה על מומים חמורים, שעשויים לפגוע משמעותית באיכות החיים של היילוד, לרבות: אי-התפתחות של אחד מחדרי הלב; דליפות או חסימות במסתמי הלב; תפקוד לא תקין או הפרעות חמורות בקצב פעימות הלב. בעוד שחלק מהליקויים דורשים רק תשומת לב ומעקב תקופתי, בחלקם ניתן אף לטפל במהלך ההריון או לאחר הלידה וחלקם מחייבים אף לשקול את הפסקת הלידה, כדי למנוע סבל ליילוד.

בדיקת האקו-לב העוברי מבוצעת בטכנולוגיית האולטרה-סאונד, באמצעות מכשיר מיוחד לבחינת תפקוד הלב העוברי. המכשיר מספק תמונה של תפקוד הלב שמתורגמת מגלי הקול, אם כי התדירות ויכולת החדירה של גלי הקול שונה מאשר בבדיקת האולטרה-סאונד השגרתית. הבדיקה מבוצעת דרך הבטן, ולא דרך הנרתיק, בגלל השלב המתקדם יחסית של ההריון. בשל השונות של בדיקה זו מבדיקות שגרתיות במהלך ההריון ובגלל הצורך באבחון מקצועי של תפקוד הלב אצל העובר, יבצע את הבדיקה קרדיולוג ילדים ולא רופא הנשים.

במידה ותוצאות הבדיקה מצביעות על בעיה כלשהי בלב, התוצאות מועברות למשפחה והשיקול לגבי אופן הטיפול בה נמצא אך ורק באחריותה. המומים, חמורים ככל שיהיו, לא יפריעו במהלך הלידה על התפתחות העובר, שכן הוא מקבל את החמצן והחומרים החיוניים מהאם ולתפקוד הלב לא קיים תפקיד משמעותי עדיין בחייו. עם זאת, ניתן לתקן מומים מסוימים עוד בהריון אם כי טיפול זה נחשב מסוכן ויעילותו מוטלת בספק. כמו כן, ניתן לספק לאישה תרופות אשר יועברו לעובר דרך השליה ויסייעו בהתמודדות עם המומים אצל העובר.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/63/390-בדיקת-אקו-לב-עובר'>בדיקת אקו לב עובר</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
יש לך סממנים לאי ספיקה צווארית? [קרא בהרחבה]
ניסית כבר הכול נגד בחילות הריון? [קרא בהרחבה]
הגורמים לתפרחת חיתולים וכיצד ניתן לטפל בתופעה [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יש לך סממנים לאי ספיקה צווארית? [קרא בהרחבה]