הריון בסיכון גבוה
מצוקה עוברית
הריון מחוץ לרחם
הריון מרובה עוברים
הריון תאומים
סכרת הריון
רעלת הריון
בצקות בהריון
דליות ברגליים
תסמונת התעלה הקרפלית
ירידת מים מוקדמת
היפוך עובר
סיבוכי ירידת מים
אי ספיקת צוואר הרחם
ריבוי ומיעוט מי שפיר
הריון תאומים
מערכת קרוסלה

אם את בהריון עם תאומים או שלישיה, עלייך להקפיד על מנוחה מספקת ועל תזונה נכונה כדי להימנע מלידה מוקדמת. במהלך חודשי ההריון תעברי בדיקות אולטרסאונד תכופות יותר.

הריון תאומים תמונה 1

איור: מאיה מהצרי

 

הריון רב עוברי

הריון תאומים (twins) או שלישיות נפוץ יותר אצל נשים מסוימות: נשים שעברו טיפולי הפריה (מרבית ההריונות הרב עובריים כיום הם תוצאה של טיפולי פוריות), נשים מעל גיל 30, נשים עם היסטוריה משפחתית של הריון תאומים ושלישיות ונשים ממוצא אפרו-אמריקני.

 

תאומים או שלישיות יכולים להיות זהים או לא זהים. הריון של תינוקות זהים קורה כאשר ביצית מופרית אחת מתפצלת לשני עוברים או יותר, כאשר העוברים בדרך כלל חולקים את אותה שליה. לתאומים או שלישיות זהים יש את אותם הגנים, משום שהם נוצרו מביצית מופרית אחת. לכן הם ייראו אותו הדבר ויהיו מאותו מין.

תאומים לא זהים הם מקרה שבו שתי ביציות נפרדות מופרות על ידי שני זרעונים נפרדים ואז לכל עובר תהיה שליה נפרדת. תאומים או שלישיות לא זהים חולקים כ-50% מהגנים אחד של השני ולכן הם לא נראים זהים ולא תמיד הם מאותו מין. הסיכוי ללידת תאומים או שלישיה של תינוקות לא זהים גדול מהסיכוי ללידת תאומים זהים.

כיום בניגוד לדורות קודמים, היריון תאומים או הריון שלישיה מתגלה בשלב די מוקדם. ישנם אף מקרים שבהם מגלים בשלב מוקדם של ההריון שיש ריבוי עוברים, אך מאוחר יותר נשאר רק עובר אחד. זו תופעה שלא הרבה ידוע עליה וברוב המקרים העובר היחיד לא נפגע. ישנן תופעות נוספות שיכולות להצביע על כך שמדובר בהריון תאומים או שלישיה, כמו עלייה משמעותית במשקל במהלך השליש הראשון של ההריון, כאשר הרחם גדול יותר מהמצופה, בחילות והקאות בתדירות גבוהה, תזוזה רבה של העובר ותוצאות חריגות בבדיקות הדם השגרתיות שנעשות בתחילת ההריון. במידה ויש חשד שמדובר בהריון עם ריבוי עוברים ניתן לעשות בדיקת אולטרסאונד פשוטה כדי לאשר.

לנשים הנמצאות בהריון רב עוברי יש יותר סיכוי לסיבוכים במהלך ההריון. ככל שהאישה נושאת יותר עוברים כך גדל הסיכון. הסיבוך הנפוץ ביותר בהריון רב עוברי הוא לידה מוקדמת: 60% מהריונות של תאומים מסתיימים בלידה מוקדמת, ובמקרה של שלישיות כ-90% מסתיימים בלידה מוקדמת. בדרך כלל התינוקות נולדים במשקל נמוך, כאשר לתינוקות שנולדו בלידה מוקדמת ובמשקל נמוך, יש יותר סיכויים לבעיות בריאותיות בחודשים הראשונים לחייהם.


כ-20% מהתאומים הזהים עלולים ללקות במחלה בשם Twin to twin transfusion syndrome או TTTS. זו תסמונת המתרחשת בתוך הרחם ובה יש מעבר של דם בין שני העוברים, מה שעלול להוביל למצב שבו אחד העוברים סובל מחוסר בדם (אנמיה) והשני בעודף דם.

כמו כן, נשים בהריון רב עוברי נמצאות בסיכון גבוה יותר לסוכרת הריון. במקרים אלו, התינוקות יהיו בדרך כלל גדולים מהרגיל, מה שעלול לפגוע באם או בתינוקות במהלך הלידה. הריון רב עוברים מעלה גם את הסיכון לכך שאחד או יותר מהעוברים יוולד מת (stillborn). המוות של העובר מתרחש בדרך כלל בין 3 ל-5 שבועות לפני התאריך המשוער של הלידה.

בכל הריון רב עוברי דרושה השגחה צמודה יותר. נשים הנושאות ברחמן יותר מעובר אחד צריכות לבקר אצל הרופא הצמוד שלהן בתכיפות גבוהה יותר מנשים הנושאות תינוק אחד. הביקורים הנוספים יכולים לעזור מאוד באבחון מוקדם ומניעה של סיבוכים במהלך ההריון ובזמן הלידה.

במהלך השליש השני של ההריון מומלץ בדרך כלל לבקר אצל הרופא פעמיים בחודש ובשליש האחרון אחת לשבוע, לפעמים אפילו יותר, תלוי במקרה. החל מהשבוע ה-20 להריון הרופא מתחיל לבדוק האם מופיעים סימנים של לידה מוקדמת, מה שבדרך כלל נעשה על ידי בדיקת אולטרסאונד וגינלית שבודקת האם צוואר הרחם התקצר. במהלך הריון של שלישיה, גם אם לא מופיעים סימנים של לידה מוקדמת, רופא בדרך כלל ימליץ לנוח כמה שיותר בין שבוע הריון 20 לשבוע הריון 24. כמו כן, הריון רב עוברי מצריך יותר בדיקות הריון (בדיקות אולטרסאונד) החל מהשבוע ה-20, על מנת לוודא כי כל העוברים מתפתחים באותו הקצב.

במהלך היריון רב עוברי, אם האישה מפתחת סימנים של לידה מוקדמת, רופא בדרך כלל ימליץ על מנוחה במיטה בבית החולים. במקרים מסוימים יומלץ על טיפול באמצעות תרופות שיעקבו את הלידה. במידה ונראה כי הלידה עומדת להתרחש לפני השבוע ה-34, הטיפול הנפוץ הוא בתרופות שיאיצו את התפתחות הריאות אצל העוברים ויורידו את הסיכוי לבעיות נשימה לאחר הלידה.

 

בהריון של תאומים, כמו גם בהריון עם עובר אחד, עלייה נכונה במשקל ושמירה על תזונה נכונה בהריון חשובים מאוד, בייחוד במניעת לידה מוקדמת ולידה של תינוק בעל משקל נמוך. כשמדובר בהריון רב עוברי, תזונה נכונה ועלייה במשקל חשובות עוד יותר. אישה בהריון עם תאומים שהחלה את ההריון במשקל בריא, צפויה לעלות במהלך ההריון בין 16 ל-21 ק"ג. העלייה צריכה להיות הדרגתית, כחצי ק"ג לשבוע במחצית הראשונה של ההריון, וקרוב לק"ג בשבוע במחצית השנייה של ההריון. נשים עם הריון שלישיה צריכות להעלות קצת יותר במשקל.

נשים עם הריון רב עוברי צריכות להיות במעקב והדרכה צמודה של רופא או דיאטנית מומחית להריון רב עוברי. נשים בהריון רב עוברים צריכות בדרך כלל גם לקחת ויטמינים, בייחוד ברזל, או מולטי ויטמין מיוחד להריון, הכול בהתאם להריון ועל פי הוראת רופא. הדבר החשוב ביותר הוא לצרוך כמה שיותר נוזלים. לידת תאומים ולידת שלישיה הן בדרך כלל לידות מוקדמות ממילא, והתייבשות מוסיפה לסיכון ללידה מוקדמת, כך שצריכת מים במשך כל היום היא הכרחית.

היריון רב עוברי בדרך כלל קצר יותר מהריון עם תינוק אחד. הריון רגיל בדרך כלל מסתיים בשבוע ה-40, אולם הריון תאומים מסתיים בדרך כלל בשבוע 36.

במקרים של היריון שלישיה ובמקרים של הריון רב עוברי בכלל, הסיכוי לניתוח קיסרי גדל. כשמדובר בלידת תאומים יש סיכוי ללדת לידה וגינלית במידה ושני העוברים בתנוחה נכונה עם הראש כלפי מטה ובמידה ואין סיבוכים נוספים. במקרים של היריון שלישה והריון רב עוברי, יומלץ בדרך כלל על ניתוח קיסרי משום שזה בטוח יותר לתינוקות. תינוקות שנולדו לאחר הריון רב עוברים נכנסים בדרך כלל למחלקה מיוחדת של טיפול נמרץ מיד לאחר הלידה. בהריון תאומים והריון רב עוברי הסיכוי ללידת פגים גדול יותר, כ-40%.

כדי לשמור על בריאותם של העוברים חשוב שההריון יימשך כמה שיותר קרוב לתאריך הלידה המשוער (תל"מ) ולהימנע ככל הניתן מלידה מוקדמת. כשמדובר בהריון רב עוברים חשוב להיות קשובים לכל סימן. בכל מצב שבו מרגישים תחושת עייפות, מומלץ להפסיק את הפעילות שעושים ולשכב לנוח. לנסות לנוח כמה שיותר מנוחות קצרות ביום. במידה וישנם שלשולים, כאבי גב, התכווצויות ותחושה רעה ייתכן ומדובר בסימנים של צירים. בכל מקרה כזה, כדאי לפנות מיידית לרופא או לבית החולים.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/40/294-הריון-תאומים'>הריון תאומים</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
עובר לא במצג ראש? יש מה לעשות [קרא בהרחבה]
תכנון מין העובר - סקירה הסטורית וסוגיות אתניות [קרא בהרחבה]
איך מבצעים עיסוי תינוקות בצורה נכונה [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
עובר לא במצג ראש? יש מה לעשות [קרא בהרחבה]