הריון בסיכון גבוה
מצוקה עוברית
הריון מחוץ לרחם
הריון מרובה עוברים
הריון תאומים
סכרת הריון
רעלת הריון
בצקות בהריון
דליות ברגליים
תסמונת התעלה הקרפלית
ירידת מים מוקדמת
היפוך עובר
סיבוכי ירידת מים
אי ספיקת צוואר הרחם
ריבוי ומיעוט מי שפיר
הריון מרובה עוברים
מערכת קרוסלה

יש לך יותר מעובר אחד ברחם? הכירי את הסיכונים האפשריים בהריון מרובה עוברים וכיצד להתמודד עימם.

הריון מרובה עוברים - על מה כל הסיפור?

מאז ומעולם הקסימו תאומים זהים את האדם. בספרו המפורסם "אורה הכפולה" מתאר אריך קסטנר את סיפורן של שתי תאומות זהות שהופרדו בלידתן. הן נפגשות במחנה קיץ, מחליטות להתחלף ומשם העלילה רק מסתבכת. בעקבות הספר הופקו סרטים שונים שבהם תאומים זהים שובבים יוצאים להרפתקאות ומבצעים מעשי קונדס.

לידת תאומים זהים מתרחשת במצב של הריון מרובה עוברים. אם בעבר נחשב הריון עם תאומים או הריון עם שלישייה לנדיר, הרי שהיום ניתן לראות משפחות רבות המסתובבות ברחוב ודוחפות לפניהן עגלת תינוק כפולה.

מהו הריון מרובה עוברים?

בניגוד להריון שבו האישה נושאת ברחמה עובר אחד בלבד, הריון מרובה עוברים הוא מצב שבו מצויים ברחם שני עוברים או יותר. הריון מרובה עוברים יכול להיות טבעי, אך במקרים רבים הוא נוצר כתוצאה מטיפולי פוריות, בייחוד כאשר מדובר בהפריית מבחנה. קיימים מספר הבדלים משמעותיים בין הריון רגיל לבין הריון מרובה עוברים. למשל, אם בהריון רגיל הבטן אינה נראית בשליש הראשון של ההריון, הרי שאם יש תאומים או שלישיה הבטן נראית בהחלט. כמו כן, בעת פעילות גופנית האישה מתעייפת מהר יותר כאשר היא בהריון מרובה עוברים.

הריון עם תאומים זהים לעומת הריון עם תאומים שאינם זהים

באופן כללי, קיימים שני סוגי הריון עם תאומים:

  1. הסוג הראשון הוא הריון עם תאומים בלתי זהים. בהריון עם תאומים בלתי זהים זרע אחד מפרה שתי ביציות, ולכן, שני העוברים מתפתחים בנפרד בשני שקים שונים.
  2. הסוג השני, שנפוץ פחות, הוא הריון עם תאומים זהים. בהריון עם תאומים זהים זרע אחד מפרה ביצית אחת וכאשר התאים מתחלקים היא מתפצלת לשניים.
    בהריון עם תאומים זהים יש כמה מצבים:
  • תאומים דיכוריוניים־ביאמניוטים, קרי כל עובר הוא בעל שלייה ושק משלו.
  • תאומים מונוכוריוניים־ביאמניוטים, קרי שני העוברים מתפתחים בשקים נפרדים, אך הם מחוברים לשלייה אחת.
  • תאומים מונואמניוטיים־מונוכוריוניים, קרי מצב נדיר למדיי שבו לתאומים יש שלייה ושק משותפים.

הגורמים שיכולים להשפיע על הסיכוי ללדת תאומים

ישנם כמה גורמים אשר יכולים להשפיע על הסיכוי ללדת תאומים או שלישייה. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר הוא הגורם התורשתי. לאישה בעלת קרובים תאומים מדרגה ראשונה קיים סיכוי טוב יותר ללדת תאומים. כמו כן, אם לאישה נולדו תאומים בהריון הקודם, יש לה סיכוי פי שניים ללדת תאומים גם בהריון הבא. גם למוצאה של האישה יכולה להיות השפעה על הסיכוי ללדת תאומים והוא גבוה יותר בקרב נשים יוצאות אפריקה. זאת ועוד, גורמים נוספים שיכולים להשפיע על הסיכוי ללדת תאומים הם חוסר הקפדה על תזונה נכונה, הריון מאוחר (בגילאי 35-40), משקל עודף או תרופות לטיפולי פוריות.

אחת הבדיקות הראשונות שמבצעים לגילוי תאומים היא בדיקת הורמון HCG, שכן במהלך הריון מרובה עוברים רמת ההורמון עולה.

הסיכונים האפשריים בהריון מרובה עוברים

במהלך הריון מרובה עוברים קיימים מספר סיכונים, ולכן האישה נמצאת בדרך כלל במעקב קפדני יותר מצד הרופאים:

  • לידה מוקדמת – הריון רגיל נמשך בין 37 ל-42 שבועות, בעוד הריון מרובה עוברים יכול להסתיים כבר בשבוע 35. הלידה המוקדמת עלולה לגרום לסיבוכים, ולכן לפעמים נותנים לאישה תרופות המעכבות את הלידה.
  • ניתוח קיסרי – בהריון מרובה עוברים קיים חשש גבוה ללידת עכוז, שכן אחד או יותר מהעוברים עלולים להיות ממוקמים עם הראש כלפי מטה. לכן, הלידה מתבצעת בניתוח קיסרי. במהלך הניתוח הקיסרי מבצעים חתך בחלק התחתון של הבטן במטרה להוציא את התינוקות. לאחר הניתוח הקיסרי נדרשת התאוששות של 5-3 ימים ורק אז היולדת משוחררת לביתה.
  • דיכאון לאחר הלידה – בלידת תאומים או שלישיה הסיכוי לתופעת דיכאון לאחר הלידה הוא גבוה יותר.
  • בחילות הריון – במהלך ההריון נוטה האישה לסבול מבחילות בוקר. עם זאת, בהריון מרובה עוברים הבחילות מוגברות, ובמקרים קיצוניים הן אף יכולות להביא לאשפוז.
  • סוכרת הריונית – הסיכוי לחלות בסוכרת הריונית במהלך הריון מרובה עוברים הוא גבוה יותר. תסמינים נפוצים של הסוכרת ההריונית יכולים להיות צמא מוגבר, השתנות תכופות, עייפות או ראייה מטושטשת. כאשר קיים חשד לסוכרת, מבצע הרופא בדיקות כדי לוודא את רמת הסוכרת. במצב זה האישה נמצאת במעקב קפדני והרופא ממליץ לה לשלוט ברמות הסוכר בגוף באמצעות ביצוע פעילות גופנית ושמירה על תזונה בריאה ומאוזנת.
  • פגיעה בשלייה – השלייה המחוברת אל הטבור של העובר מספקת לו מזון וחמצן החיוניים לגדילתו. בהריון מרובה עוברים עלולה השלייה להיפגע ועקב כך אף לפגוע בהתפתחותם של העוברים.
  • רעלת הריון – כל אישה עלולה לחלות ברעלת הריון, אך במצב של הריון מרובה עוברים הסיכוי לכך גובר. רעלת ההריון מתבטאת בעליית לחץ הדם של האישה, עלייה בכמות החלבון בשתן ובבצקות. גורמים אלה יכולים לסכן הן את האישה והן את העובר.

להקדים תרופה למכה – כיצד נוהגים במקרה של הריון מרובה עוברים?

קיימות כמה פעולות שאפשר לבצע כדי להקטין את הסיכונים הכרוכים בהריון מרובה עוברים:

  1. על האישה להקפיד על תזונה מתאימה. אישה הנושאת ברחמה יותר מעובר אחד זקוקה לאנרגיה מרובה יותר, ולכן עליה לצרוך מזונות עשירים בחלבונים. אישה בעלת משקל תקין צריכה לצבור בין 80 ל-120 קלוריות, בעוד אישה בעלת משקל עודף צריכה לצבור בין 50 ל-80 קלוריות ביום.
  2. מומלץ לנוח כמה שיותר כדי לצבור כוחות.
  3. על האישה לעבור בדיקות מקיפות: בדיקות טרום לידה, בדיקות אולטרסאונד, הזרקת תרופות המעכבות את צירי הלידה ועוד.

כמו כן, ידיעה מוקדמת בדבר הריון עם תאומים או שלישיה מכינה את ההורים הצעירים לקראת טיפול אינטנסיבי יותר הכרוך בגידולם של שניים או שלושה תינוקות.

סגור לתגובות


אין תגובות
שיטת אריקסון? מה זה? [קרא בהרחבה]
מחפש מידע על פונדקאות בישראל? [קרא בהרחבה]
האם את זכאית לגמלה לשמירת הריון? [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
שיטת אריקסון? מה זה? [קרא בהרחבה]