בדיקות הריון. סקירת מערכות. בדיקת אולטראסאונד. שקיפות עורפית.

בדיקות הריון
בדיקות בזמן הריון
בדיקת אולטרסאונד
סקירת מערכות
סקירת מערכות בזמן הריון
שקיפות עורפית
בדיקת מי שפיר
בדיקת נוגדני אדמת
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת סיסי שליה
בדיקת דופלר
בדיקת העמסת סוכר
בדיקת אקו לב עובר
חיסון אנטי די
מעקב גדילה
שקיפות עורפית
מערכת קרוסלה

שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרסאונד שנערכת בשליש הראשון להריון. תוצאות הבדיקה עוזרות להעריך את הסיכויים ללידה של תינוק בעל תסמונת דאון.

בדיקת שקיפות עורפית

שקיפות עורפית היא בדיקה שמטרתה לאתר את הסיכוי למומים כרומוזומליים בעובר, ביניהם תסמונת-דאון (Down Syndrome), מומים אנטומיים (כמו מומי לב קשים) וכן הפרעות גנטיות נדירות.

בדיקת שקיפות עורפית (Nuchal Translucency Screening) היא בדיקת אולטרסאונד חיצונית או לדנית (וגינלית, דרך הנרתיק), הנערכת בין השבועות ה-11.0 וה-13.6 להריון ועד שהעובר מגיע לאורך של CRL-84 מ"מ. בבדיקת השקיפות העורפית נמדד עובי השכבה השקופה של הנוזל המצטבר בעורף העובר באופן תקין ועתיד להיעלם עד השבוע ה-15 להריון. מחקרים רבים מראים כי עובי שכבה גבוה מ-2.5-3 מ"מ, קשור לסיכון גבוה ללידת תינוקות בעלי תסמונות כרומוזומליות כגון תסמונת דאון.

בתום הבדיקה משכלל הרופא את תוצאות השקיפות העורפית עם גיל האם, גיל ההריון וגודל העובר (CRL) ובעזרת טבלאות מיוחדות מתקבלת תוצאה סטטיסטית המנבאת את הסיכוי ללידה של תינוק חולה. התוצאות המתקבלות בשקיפות העורפית הן תוצאות סטטיסטיות שמשמעותן ניבוי של הסיכוי ללידת תינוק חולה, והן אינן מצביעות בוודאות על לידה כזו.

כיום ניתן להוסיף לבדיקת שקיפות עורפית בדיקות דם הנקראות סקר שליש ראשון - First Trimester Screening. בבדיקה זו בודקים את החלבונים PAPP-A ו-bhCG, המופרשים מהשיליה ומהעובר. תוצאה חריגה עלולה להצביע על סיכוי ללידת תינוק בעל תסמונת דאון.

 

תוצאות שקיפות עורפית

תוצאה תקינה של שקיפות עורפית נעה בין 1:380 ל-1:9999. במידה והתקבלה תוצאה גבוהה מ-1:380 (למשל 1:200), יפנה אתכם הרופא לדגימת סיסי שיליה (Chorionic Villus Sampling) או דיקור מי-שפיר (Amniocentesis). בדיקות אלו יראו באופן ודאי יותר האם העובר לוקה בתסמונת דאון. רק לאחר בדיקות אלו יומלץ, במידת הצורך, על ביצוע הפלה. בכל מקרה, במקרים של עובי פס גבוה מ-3 מ"מ יומלץ על המשך ייעוץ גנטי, סקירת מערכות מורחבת וכן אקו-לב עובר בהמשך ההריון.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/63/187-שקיפות-עורפית'>שקיפות עורפית</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
שניים, שלושה עוברים ברחם? [קרא בהרחבה]
חשה עקצוצים או נימול בידיים? [קרא בהרחבה]
מעורבות המשפחה בלידת פג [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
שניים, שלושה עוברים ברחם? [קרא בהרחבה]