בדיקות הריון. סקירת מערכות. בדיקת אולטראסאונד. שקיפות עורפית.

בדיקות הריון
בדיקות בזמן הריון
בדיקת אולטרסאונד
סקירת מערכות
סקירת מערכות בזמן הריון
שקיפות עורפית
בדיקת מי שפיר
בדיקת נוגדני אדמת
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת סיסי שליה
בדיקת דופלר
בדיקת העמסת סוכר
בדיקת אקו לב עובר
חיסון אנטי די
מעקב גדילה
בדיקת העמסת סוכר
מערכת קרוסלה

סובלת ממחלת הסוכרת במשפחה? היתה לך סוכרת בהריונות קודמים? ודאי שאת עוברת בדיקת העמסת סוכר בשבוע 24 להריון.

במהלך ההריון, עלולות נשים מסוימות לפתח "אי סבילות" לסוכר. פירוש הדבר הוא כי במהלך ההריון יפתח הגוף עמידות לאינסולין, החומר המפרק את הסוכרים והופך אותם לחומרים חיוניים לקיום תהליכי הגוף, ובכך לא יוכל הגוף להתמודד עם כמויות הסוכר הגדולות המצויות במחזור הדם. סוכר ברמות גבוהות במחזור הדם עשוי לגרום לפגיעה בכלי הדם ובמערכות העצבים בגוף. רמות גבוהות של סוכר עשויות אף להשפיע על העובר המתפתח במספר דרכים כגון התפתחות של ראש או גוף גדולים מהמקובל או אפילו בהגברת הסיכוי למחלת סכרת נעורים אצל היילוד.

תופעה זו דומה לסוכרת של הגיל המבוגר, אם כי חשוב לזכור כי היא תופעה המתפתחת בהריון בלבד וחולפת מיד בסיומו. לאחר הלידה, ברוב המקרים, יחזרו ערכי הסוכר למצב הרגיל ואינם יהוו עוד בעיה בעבור האישה. תופעה זו נקראת סכרת הריונית, והיא נובעת משינויים פיזיולוגיים והורמונליים המתבצעים בגוף האישה במהלך ההריון.

את הבדיקה יש לבצע החל מהשבוע ה-24 להריון. הסיבה לכך טמונה בעובדה כי העמידות לסוכר עלולה להתפתח בכל אחד משלבי ההריון ובדיקה מוקדמת משבוע זה לא תזהה את העמידות לסוכר שתתפתח לאחר ביצועה של הבדיקה, דבר אשר ימנע את האפשרות לטפל בבעיה זו בטרם תהפוך חמורה יותר. מומחים ממליצים על ביצוע הבדיקה בין השבוע ה-24 לבין השבוע ה-28 להריון. מצבים מסוימים עלולים להצביע על סיכוי גבוה יותר להימצאות המחלה, לרבות: הימצאות מחלת הסכרת אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה; הימצאות המחלה בהריונות קודמים; עובר המתפתח מעבר למקובל באותו השלב בהריון; ריבוי מי שפיר. חשוב להדגיש כי אף אחד מהמצבים האלו אינו מצביע בהכרח על קיום המחלה, אך חשוב להקפיד על ביצוע הבדיקה בזיהוי אחד מהתסמינים.

קיימות שתי בדיקות אפשריות לבחינת האפשרות לסכרת הריון: העמסת סוכר של 50 גרם GCT) - Glucose Challenge test) ושל 100 גרם GTT) - Oral Glucose Challenge Test). הבדיקה הראשונה תתבצע בקרב כלל הנשים בהריון, במטרה לבחון את הסיכוי להימצאות המחלה. אין בכוחה של בדיקה זו להצביע על הימצאות המחלה והיא נועדה לספק אינדיקציה ראשונית של הסיכוי לקיומה. במידה ובבדיקה זו עולות תוצאות חריגות, תופנה האישה לביצוע בדיקה נוספת. במהלך הבדיקה שותה האישה מים המכילים 50 גרם גלוקוז מומס (סוכר). לאחר שעה תיבדק רמת הסוכר בדם באמצעות בדיקת דם. תוצאה של מעל 140 Mg/dl תצביע על הצורך בבדיקה שנייה של העמסת 100 גרם סוכר. הבדיקה אינה דורשת מהמטופלת לצום, בשונה מהבדיקה השנייה, הדורשת צום של שמונה שעות לפני ביצועה.

בדיקת העמסת סוכר של 100 גרם נעשית, כאמור, במידה והבדיקה שלפניה העלתה חשד להימצאות סכרת ההריון. הבדיקה נעשית בשלושה שלבים – בראשון תיבדק רמת הסוכר בגוף האישה במהלך הצום ובשלב השני תיבדק רמת הסוכר לאחר שתיית 100 גרם גלוקוז המומס במים. בשלב השלישי תתבצע בדיקה של רמת הסוכר כשעה, כשעתיים וכשלוש שעות לאחר שתיית מי הסוכר.

תוצאות הבדיקה מתקבלות בדרך כלל באותו היום. חשוב לזכור כי גם תשובה חיובית אינה מצביעה על פגיעה כלשהי בעובר או בהריון. במידה והאישה אובחנה כחולה בסכרת הריון, יותאם לה תפריט לתזונה נכונה, היא תימצא תחת מעקב צמוד ויותאם בעבורה טיפול ייחודי בהתאם לחומרת המחלה. במרבית המקרים בהם האישה מאובחנת כחולה בסכרת הריון, מסתיים התהליך ללא פגיעה בעובר, זאת במידה והאישה מקפידה על מעקב ועל תזונה נכונה.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/63/389-בדיקת-העמסת-סוכר'>בדיקת העמסת סוכר</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
מהן התופעות השונות ומהם הסיכונים הקיימים בקרב נשים בהריון? [קרא בהרחבה]
יש לך סממנים לאי ספיקה צווארית? [קרא בהרחבה]
כיצד ניתן לחשב את זמן הביוץ? [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
מהן התופעות השונות ומהם הסיכונים הקיימים בקרב נשים בהריון? [קרא בהרחבה]