מאמר בנושא הריון

על זכויות נשים בהריון
מערכת קרוסלה

על זכויות נשים בהריון, העסקה ושעות עבודה

בתקופת ההיריון גוף האישה עובר המון שינויים פיזיולוגיים ונפשיים כאחד. אותם שינויים משפיעים באופן ניכר על חייה של האישה ההריונית ורבות הנשים אשר צפויות להרגיש קושי פיזי כזה או אחר המלווה את תפקודן.

קשיים בתפקוד על בסיס יומיומי ביחידת זמן של תשעה חודשים, עלולים לשמש כעילה למעסיקים שונים, לוותר על שירותיה של העובדת ההרה. כדי למנוע מצבים כאלו, משרד הכלכלה חוקק חוקים אשר נועדו להגן על נשים עובדות כל שכן, נשים עובדות בתקופת ההיריון שלהן, וקבע זכויות אותן יכולות לנצל הנשים ההרות למשך כל תקופת ההיריו. אם כן, זכויות נשים בהריון, מהן?

נתחיל ונאמר שכל אישה מחויבת לבשר למעסיקה על הריונה מהחודש החמישי להריון, מה שאומר שעד חודש זה היא יכולה לשמור את הבשורה המשמחת לעצמה, ואין זו עברה על החוק.

החל מהחודש החמישי, חל איסור על המעסיק להעסיק את העובדת בשעות נוספות, בשבתות וחגים ובמשמרת לילה, אלא אם כן, העובדת התחייבה בכתב שברצונה לעבוד בימים ובשעות אלו ובמקביל סיפקה אישור מרופא הנשים שלה, המעיד שאין לה שום מגבלה רפואית המונעת ממנה לעשות כן.

ישנן נשים שבמהלך הריונן נאלצות לצאת לשמירת הריון עקב מגבלות רפואיות שלא מאפשרות להן לעבוד כמו בימים כתקנם. במידה וקיים סיכון לאישה או לעובר בעקבות ההיריון, והיא נמצאת בשמירת הריון לתקופה של 30 ימים, אותה אישה זכאית לגמלה כדי לפצות על אובדן שכרה במהלך התקופה, כמו כן, זכויותיה במקום עבודתה ישמרו לה.

לגבי היעדרויות מהעבודה, לכל אישה הרה ניתנת הזכות להיעדר מעבודה לצורך הבדיקות השונות הנדרשות ממנה כתוצאה מהריונה, כאשר אישה העובדת 20 שעות שבועיות זכאית ל 20 שעות במשך תקופת ההיריון, לעומת אישה העובדת 20 שעות שבועיות ומעלה, הזכאית ל 40 שעות היעדרות במהלך הריונה.

מלבד האישה ההרה, גם בן זוגה רשאי להיעדר מעבודתו לשבעה ימים במהלך התקופה שקדמה ללידה או לאחריה, על חשבון ימי חופשת מחלה.

איסורים נוספים שחלים על המעסיק בתקופת ההיריון הם איסור פגיעה בהיקף משרתה או בהכנסתה של היולדת העתידית (מלבד מקרים שהכנסתה נפגעת מגורמים שאינם תלויים במעסיק) ופיטורי עובדת הרה ללא היתר לאחר תקופה של עבודה בת חצי שנה.

במידה ואחת מהזכויות הנ"ל הופרו, העובדת רשאית להגיש תלונה ליחידת האכיפה במשרד הכלכלה ואף לתבוע פיצויים בגובה השכר אותו קיבלה בבית הדין האזורי לדיני עבודה. כמובן שמומלץ להיוועץ בעורך דין שבקיא בזכויות נשים בהריון על מנת לזכות להגנה הטובה ביותר.

 

סגור לתגובות


אין תגובות
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון