מאמר בנושא הריון

פסיכולוגיה של ההריון והלידה

על הריון, לידה והורות מוקדמת.

פסיכולוגיה של ההריון והלידה תמונה

אמא של ג'רי היתה בהרצאה על המודעות, הנוכחות והשותפות של עוברים ותינוקות בראשית החיים. זו היתה הרצאה מתוך נקודת המבט החדשה של הפסיכולוגיה של ההריון והלידה (פרהנטלית ופרינטלית).

 

ההרצאה גרמה לה להרהר בסיפור של בנה ג'רי, שהיה אז בן שלוש ורק התחיל ללכת לגן.

המעבר לגן לא היה פשוט כלל וכלל לג'רי.

בכל פעם שהגיע רגע הפרידה מהאם בגן ג'רי בכה בכי תמרורים, השתטח על הריצפה ולא רצה לתת לאימו לעזוב.

 

בעקבות ההרצאה האם החליטה לספר לג'רי על הלידה שלו ועל ההפרדה בינהם לאחר הלידה ולמה זה התרחש. היא התחילה לספר לו על כך שהם הופרדו בלידה ואז הוא התפרץ ואמר: "כן, אני לא אהבתי את זה. חשבתי שאת לא תחזרי! לא ידעתי אם את תחזרי אלי.."

 

האם, כעת נזכרה מה היו המילים של ג'רי כאשר בכל בוקר הגיע רגע הפרידה והוא התפרק בבכי:

"אבל אני לא אראה אותך שוב! אולי לא תחזרי אלי שוב.."

 

הדבר המדהים ביותר שקרה הוא, שלאחר השיחה בין האם לג'רי, תגובות החרדה של ג'רי סביב הפרידה בגן נעלמו לחלוטין, ללא כל עזרה נוספת (נווה מור, מסרים מילדי המחר, 2011).

 

הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית (פְּרֶהנַטָלִית = בזמן ההריון; פֶּרִינַטָלִית = סביב הלידה ועד השנה הראשונה לחיים) מגלה דרך ממצאים מדעיים וקליניים עד כמה גדולה מידת ההשפעה ההדדית והשותפות המלאה בין האם לתינוקה, מהרגע הראשון לחיים, ממש מרגע ההתעברות, במהלך כל תשעת החודשים הראשונים, דרך האירוע העוצמתי של הלידה ואף בחודשים והשנה הראשונה לאחר מכן.

 

ב 30 השנים האחרונות חוקרת הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית את ההתפתחות המוקדמת ביותר שלנו מנקודת מבטו של התינוק, עוד לפני ההתעברות, במהלך הלידה ובתהליך ההיקשרות. כיום אנו מבינים שמערכות היחסים בין האם לתינוק נוצרות הרבה הרבה לפני הלידה ומנקודת מבטם של עוברים קיים רצף אחד, קשר המשכי מזמן ההתעברות, דרך הלידה ועד לינקות והלאה..

 

זהו תחום חדש אך פורץ דרך, מתקדם ומתבסס על קשת מחקרית רב תחומית: נויירוביולוגיה, ביולוגיה מולקולרית, אפיגנטיקה, מחקרי המוח הזכרון, חקר ההכרה ואפילו פיזיקת הקוונטום. כל אלה מבססים תמונה מעניינת מאד, אשר לא גדלנו ולא התחנכנו בחברה המערבית להאמין כי היא אפשרית.

 

ראשית דרכה של הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית היתה בעבודתו של דר' תומס ורני וספרו המפורסם: החיים המסתוריים של התינוק טרם לידתו. לאחר מכן חוקרים רבים נוספים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים מצאו אישוש רב לתפישות שהחיים האנושיים של כולנו התחילו הרבה לפני הלידה. דר' דיויד צ'מברליין, פסיכולוג במקצועו, כתב את הספר  תינוקות זוכרים לידה, והמשיך להדגים כיצד ילדים ומבוגרים מספרים את סיפוריהם המוקדמים.

 

מאז ציוני דרך אלה של ורני, צ'מברליין ואחרים עוד הועמק מאד המחקר הקליני והכלים לטיפול במה שלא התפתח כפי שקיוינו. גם בארץ היום ניתן, ואפילו חשוב, לתת מענה אם נותרה חוויה מחלישה בעקבות ההריון והלידה.  עומדים לרשותינו כמטפלים כלים פשוטים מצויינים בתוך הדינמיקה של הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית.

 

הנה שלושה עקרונות מתוך מסמך העקרונות של הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית:

 

  1. ההריון, הלידה והקבלה של התינוק בעולם הינם חשובים ביותר ונרשמים בתוך העיצוב של אופי האדם.
  2. מהרגע הראשון התינוקות מודעים ויוצרים קשר התקופה העדינה והפגיעה של ההתפתחות.
  3. כל מה שקורה בשלבים מוקדמים אלה, מוטמע בזכרונות התת מודע ובזכרונות הסומטיים (המקודדים בגופנו). זיכרונות אלה הופכים להיות התשתיות של הדפוסים העתידיים האחרים.

בתקופתנו, גם אם שמענו על התובנות הללו הרי שהמציאות כל כך רחוקה מהן.

 

בישראל במיוחד, תקופת ההריון ואף הלידה יכולים להיות מוצפים במתח וחרדה. ישראל היא המדינה המובילה בעולם בבדיקות הריון . אין עוד מדינה בעולם שבה כל כך הרבה בדיקות. עודף מעקב או מעקב הריון שמבוצע ללא התייחסות רגישה לתחושות והרגשות האימהיים יכולה בקלות ליצור מעגל קסמים של פחד וחששות, ובמיוחד אם מתעוררות שאלות.

 

בנוסף, הרפואה המתגוננת (בה רופאים צריכים להגן על עצמם מתביעות) מכניסה אף היא שיקולים לא רלוונטים לקשר שבין אימהות לתינוקותיהם ממש בתחילת הדרך, בזמן העדין בו מתהווה מערכת היחסים החשובה כל כך.

 

כאשר אנו לא מציעים את התמיכה המתאימה לאימהות ולוקחים בחשבון את השיקולים , ממש בתחילת הדרך, זה יכול לגרום למפל של בעיות בהמשך הדרך. הדוגמא של ג'רי היא יחסית דוגמא מהטווח הקל יותר של הביטוי של קושי רגשי שכזה. כיום מחקרים רבים מצביעים על קשיי התנהגות וקשיי למידה וריכוז כנובעים מקשיים שנחוו בזמן ההריון והלידה (1).

 

כאשר אנו נעדכן את התפישות שלנו לגבי תינוקות ועוברים, נכליל אותם באנושיות הטובה ביותר שלנו, בהצלחות וגם באתגרים שהתקופה מציעה, נוכל להבריא גם מערכות היחסים היקרות מכולן – שבין הורים לילדיהם. מערכת היחסים הראשונית מקרינה על כל המשך הדרך בחייו של האדם. בהריון ובלידה נמצא חלון הזדמנויות ופונטציאל שכאשר משתמשים בו בתבונה, הוא יכול להקרין הצלחה גם בכל המשך הדרך.

 

מנסיוני ב-7 השנים האחרונות בקורסי הכנה ללידה לערוך את קפיצת הדרך הזו, של שינוי התפישה וההתנהלות ברגעים שלפני הלידה. כדאי ורצוי להתחיל אותם קודם.

 

הטוב ביותר היום הוא להתעדכן בהבנות שהן קריטיות להורות המוקדמת שלנו בזמן ההריון והלידה, ואלה יכולות, מנסיונם של מחקרים, גם להקרין לטובה לכל החוויה של ההריון ושל הלידה, וגם להמשך הדרך (Verney (& Weintraub, 2005. ועדיין אין מספיק מחקרים שמדגימים את אותם המקרים בהם אני פוגשת ורואה כיצד שינוי מהלכים פשוטים לקראת הריון ולידה יכולים לעשות הבדל עצום בחוויה בהמשך הדרך. אני מקווה שיותר ויותר גם אלה יאפשרו את השינוי בתפישה שלנו לגבי התקופה היקרה של ההריון ולאחריה.

 

"להתכונן ללידה" עוד נשמע לנו מוכר אבל "להתכונן להריון" זה כבר נשמע מוזר..

ועם זאת, כשאנו מגלים שהתפיסות שלנו, כמו אופנה, הן תוצר של הלך רוח שצריך לעגן אותו בסיבות ולעדכן אותו בעובדות, אנו יכולים לשנות את תפישותנו.

 

היום אנו מבינים שלא רק שחשוב ביותר להתכונן ללידה, אלא גם לתקופת ההריון. משום שבהריון מתחילה  התקופה המעצבת ביותר את הפוטנציאל האנושי שלנו! (ניתן לקרא עוד על כך בספר האינטרנטי של מור: "מסרים מילדי המחר"  נווה, 2011)

 

תרבויות רבות מסביב לתרבות המערבית אינן זקוקות לעדכון הזה באותה מידה שהחברה המערבית זקוקה לה. למשל, ביפאן מברכת האם הצעירה ביפאן את תינוקה שרק הופיע אל העולם. "גַנְבָּטֶה נֶה!" –  "כל הכבוד לך! התאמצת מאד!" ביפאן זה ברור שמאמץ הלידה הוא משולב – של האם ושל התינוק יחד. מהרגע שבו האשה נכנסת להריון, היא כבר נקראת "אמא". האם מתקשרת עם תינוקה שברחם ומאמצת את היכולת לראות מנקודת מבטו, את החוויות ששניהם מתנסים בהן. היא מקבלת הדרכה הרואה את ההכנה ללידה כשיתוף פעולה משולב – אם ותינוק יחד מולידים את עצמם.

 

מרגע ששינוי התפישה וההבנה בקשר לעוברים ותינוקות, ולהגיון המיוחד של תקופת ההריון יתרחש, אני מאמינה שנוכל ליצור חברה בריאה ומשגשגת. 

 

הערות:

1. לקריאה מלאה של העקרונות המנחים היכנסו:

http://holada.co.il/index.php?tPath=184_203

2. סיפור זה מופיע בסיפרה של מור:  מסרים מילדי המחר (2011). מה שאנו מבינים על נוכחותם ומסוגלויותיהם של עוברים ותינוקות, ומה תינוקות רוצים. מוזמנים לקרא עוד אודות הגילויים המדהימים ושינוי התפישה שמתחולל בעולם כיום. הספר אינטרנטי וניתן במתנה, ניתן לקבל בכתובת:

http://www.holada.co.il/docs/7messages_ebook.html

3. Verney, T. & Weintraub, P. (2005)., The Womb - Your Child First School. How to provide a prenatal environment that nurtures your growing baby.

כותבת המאמר, מור נווה – מתמחה בפסיכולוגיה פרהנטלית ופרינטלית. תואר שני באוני' CHICAGO SCHOOL OF PROFESSIONAL PSYCHOLOGY, ארה"ב.

מור מקדמת בארץ את המודעות לתקופה מלאת הפונטציאל והרגישות של זמן ההריון והלידה, מנחת קורסי הכנה להריון, קורסי הריון והכנה ללידה שמכלילה גם את נקודת מבטם של עוברים ותינוקות בתהליך. כתבה בשנה האחרונה את הספר האינטרנטי "מסרים מילדי המחר" שניתן במתנה לכל המתעניינים. ממקימות מעטפת ההולדה. מור מקיימת הרצאות לקהל הרחב, ומרצה בפני צוותים רפואיים ומקצועיים אודו ההיבטים הישומיים והתיאורטיים של הפסיכולוגיה הפרה והפרינטלית.

לאתר מעטפת ההולדה: http://holada.co.il/

לקבלת הספר מסרים מילדי המחר במתנה: http://www.holada.co.il/docs/7messages_ebook.html

פרטי התקשרות עם מור: טל. 04-6619171, 0507-444029.
אימייל: holada9  מייל הריון לידה gmail.com
סגור לתגובות


אין תגובות
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית