מאמר בנושא תינוקות

תינוקות ויוגה

יוגה לתינוקות היא דרך נפלאה להענקת חום ואהבה לתינוק, לתרומה להתפתחות הסנסו מוטורית וליצירת חוויה משותפת וטובה להורה ולתינוק. זהו זמן איכות חשוב ומשמעותי....

תינוקות ויוגה תמונה

תינוק חדש הוא עולם ומלואו, המתנה הנפלאה מכל, אושר צרוף.

 

 מהרגע בו תחזיקו אותו בידכם, יסתחרר עולמכם, יתרחב ויתעשר אך בד בבד יהיה מוצף ברגשות מעורבים של בלבול ופליאה ותמיד תמיד תשאלו את עצמכם האם אני עושה את הדבר הנכון, האם אני מקדם את ילדי ועוזר לו בהתפתחותו התנועתית וכן הקוגניטיבית.

התפתחותו התנועתית המוטורית של התינוק מסייעת לו בהתפתחותו החברתית.

 

כהורים יש בכוחכם להעניק לילדכם מתנות נפלאות, חלקן בלתי נראות אך כולן בעלות עוצמה רבה. וקבלתן תעזור לתינוק להפוך לילד בריא מאושר ומוכשר.

 

שילוב של יוגה לתינוקות במערך הטיפול הכולל בתינוק תקל על המעבר שלו מתוך הרחם- המקום המוגבל אותו הוא יודע ובו הוא אדון לעצמו עם יכולת עצמאית לאכילה, תנועה, שינה וערות מקום רך ועוטף בו כח הכבידה אינו קיים,- אל העולם החיצון, המואר בו התינוק נזקק ונתמך ע"י הוריו או מטפליו.

 

לעומת היוגה המסורתית  - הבייבי יוגה, כשמה כן היא, נולדה רק באמצע המאה ה20 ומנסה, בהצלחה מרובה, לחבר בין ההורה לתינוק ברמה האותנטית ביותר.

זוהי שיטת תרגול המושתתת על עקרונותיה הבסיסיים של היוגה, ההתפתחות התנועתית של התינוק והקשר(bonding ) ההורי- ילדי.

 תרגול זה מלמד את ההורה לתמוך בשלבי ההתפתחות של התינוק ולא להאיץ אותם והוא משלב בתוכו גם אסאנות (תנוחות) שונות לאם הטרייה לחיזוק רצפת האגן, שחרור חגורת הכתפיים ועבודת בטן קלה.

 

הבייבי יוגה תורמת לשינה טובה יותר של התינוק וכך גם של שאר יושבי הבית.. משפרת את תהליכי העיכול ומקלה על בעיות כגון "קוליק" וגזים, מחזקת את המערכת החיסונית ומעודדת התפתחות שרירית ומנטלית של התינוק. כאשר  התרגול בקבוצה החשיפה להורות/אמהות שונה יוצרת מפגשים ממלאים ומחזקים להורים בתחילת דרכם ומהווה

 פורום נוסף להעלאת שאלות ותמיכה חברתית, אימהית ונפשית.

 

יוגה לפיצקים שמה לעצמה כדגש להעצים את תנועתיות התינוק בדרך רכה, ומאוזנת המאפשרת לו ללמוד את גבולות גופו בעולמו החדש בהדרגתיות ובאהבה גדולה ובכך תורמת לשביעות רצונו של התינוק.

"האושר העילאי מושג דרך שביעות הרצון" (יוגה סוטרות פטאנגלי).

 

התינוק יוכל להתחיל בפעילות החל מגיל 6 שבועות לערך וכך גם האם הטרייה.

את הפעילות  יש להתחיל באיטיות ובמספר חזרות מועט בכל פעם. רצוי לעבוד באותה הפינה בבית כל הזמן במידה וזה מתאפשר ולהתחיל בכל פעם באותו התרגיל. החזרתיות תאפשר לתינוק לדעת שעכשיו זה זמן יוגה ולאט לאט תוכלו לחזות בתגובותיו המתלהבות.

 

במידה והתינוק מתנגד או מקשה את גופו נפעל בעדינות תוך התחשבות בכך שזהו התרגול שלו ובתוך כך, באם יש צורך בהחלפה, האכלה, שינה או שפשוט זה סתם לא היום שלו (גם הם אנשים) נפסיק את התרגול ונתפנה לנדרש.

 

כאשר סיימתם תרגול מלא (שיכול לכלול תרגיל אחד או חמישה תרגילים) אפשרו לעצמכם זמן הרגעות עם התינוק, הקצו 3 דקות בתור התחלה לשכיבה על הגב או ישיבה נינוחה של שניכם ביחד.  אם התינוק שלכם אינו מוכן להרגע אל תהיו מתוסכלים. פשוט, החזיקו את התינוק קרוב אליכם כשאתם מתבוננים לתוך עיניו מקרוב וזוזו, שירו, ריקדו איתו. גם זו דרך להרגע ביחד.

 

 

המילים הבאות מבטאות בדרך הטובה ביותר את המונח ההודי העתיק,

                                                            

                                                             "נמסטה".

 

נסו לחזור עליהן עבור התינוק שלכם בכל פעם לפני שאתם עוצמים את העיניים

 

אני מכבד/ת את המקום הזה בתוכך

בו נמצא העולם כולו.

 

אני מכבד/ת את המקום הזה בתוכך,

שהוא המקור לאהבה, לאמת, לאור ולשלום.

 

כאשר את/ה נמצא/ת במקום הזה בתוכך,

ואני נמצא/ת במקום הזה בתוכי,

אנחנו אחד, נמסטה.

מרים עוז רווה מתרגלת יוגה כ- 7 שנים ולומדת עוד קצת בכל תרגול.
מפתחת ערכת קלפי בייבי יוגה – "יוגה לפיצקים".
בוגרת קורסי המורים Baptiste power vinyasa yoga institute בארה"ב, וכן משכן היוגה בת"א (אשטנגה ויניאסה יוגה), יוגה לילדים ובייבי יוגה בשיטת itsy bitsy yoga.
וגם אמא לשניים שנהנים לתרגל.
סגור לתגובות


אין תגובות
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן