מאמר בנושא תינוקות

שילוב בעלי חיים בטיפול בתינוקות

לא, אין הכוונה להניח את התינוק בספארי בחיק זאבה אימהית ולצאת בראש שקט לעבודה ...

שילוב בעלי חיים בטיפול בתינוקות תמונה

איך שענני הוורוד (או אולי אלה העיניים הטרוטות) של ההורות החדשה או מתחדשת מתפוגגים לטובת העניין המעשי של למצוא מקום לרך על מנת לחזור לעבוד, והנה אנו בסאגה של "מטפלת או משפחתון?" ומה 'התכנים' שיקבל המוצארט הקטן למן הריבעון השני או השלישי לחייו.

רבות נכתב כבר בנושא והשיטות רבות וחלקן מצוינות. אולם ברצוננו להאיר נושא שאין מדברים בו רבות בהקשר של מקום לתינוק מחשש הן למערכות הרגישות של הילד והן מי יודע מה עלול לקרות בכלל. והעניין הוא: בעלי חיים בסביבת תינוקות כן או לא וממתי. מתוך כך גם אם אין לכם בבית סביבת בע"ח (ומסיבות שונות מוותרים רבים על כך) הרי שאין כל סיבה שהרך לא יחווה כזאת מגיל מוקדם ככל האפשר.

לא, אין הכוונה להניח את התינוק בספארי בחיק זאבה אימהית ולצאת בראש שקט לעבודה, אולם מקום לתינוק שנותן חווית נגישות מובנית לאדמה וחצר עם רגבים ריחניים שלאחר הגשם לצד בעלי חיים של הבית (נקיים מבויתים ומחוסנים) יש בו לא רק כדי לעצב את תמונותיו הראשונות של התינוק על עולמנו כי אם גם לסייע בהליך החיסון הטבעי של הגוף החדש ולהוריד רגישות לחוליים שונים. מתוך כך יפתח התינוק חסינות טובה יותר לבאות ואולי הונע תהליך לכיוון יצירת מכלול אדם שלם יותר בבגרותו.

כלב או חתול וגם תוכי או דג יכולים להעשיר את סביבת הילד, לתת לו תחושת שייכות ואחריות בסיסית לסובב אותו. רצוי שכלב לא יהיה מעל גודל מסוים אך גם נוח לשליטה ולהתחברות. אפשר לנהל ילד שובב לא אחת טוב יותר מהשיטות הנכונות הידועות כשנותנים בידיו את הרצועה. הילד לומד מגיל שכמעט אינו עצמאי בו כלל על טיפול ונתינה, ויש אף שנוטים לתת או לאגור לבע"ח "המורעב דרך קבע" ממזונם, דבר שהוא ראשית של אחריות חברתית. לעיתים ולנגד עינינו ממש אף מתאגדים הקטנים במשותף להאכיל או לטפל או... פשוט להניח את הראש על הבטן החמה והסבלנית של בעה"ח. גם לבעלי חיים עצמם יש רגישות מיוחד ל"גורים" ממינים אחרים, שלא לדבר על השגחה צמודה ביחס של מטפל לעד 3 ילדים על כל הקורה שתיארנו בין אדם לטבע - והנה כל הצדדים מרוצים עד ה'הב'.

צירפנו קישורים מעניינים שמצאנו בנושא זה, כמובן שאין אלו היחידים בעולם ומלואו. לקוראי אנגלית מזומן שפע רב אף יותר:

http://coorland.bravehost.com/implication_biophilia.htm
http://www.pinat-hay.com/gan.htm

הכותבת מירי נאמן מנהלת משפחתון ברמת הטייסים ת"א בשילוב חצר ובעלי חיים.
http://potchan.com/israel/community_hostings/tayasim/index.html
0544-829166
סגור לתגובות


אין תגובות
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון