איך לדעת שהתינוק מתפתח בקצב נכון?

שמי קרן נגר. אני מאבחנת ומטפלת מוסמכת בלקויות למידה, התפתחות ותפקוד בשיטת ורדי. מתמחה בליווי שלבי ההתפתחות ועיכוב התפתחותי בתינוקות ובקשיי תפקוד של ילדים ונוער. אני מטפלת בתינוקות, ילדים ונוער, הן בחינוך הרגיל והן בחינ... [לפירוט המלא]
מנהל/ת את הפורומים: התפתחות תינוקות

1. איך לדעת שהתינוק מתפתח בקצב נכון?
07/12/2009 11:44
שלום יש לי שאלה כללית בנושא
תהיתי אם יש סט של כללי אצבע בכדי לגעת שאנו לא מפספסים משהו ושתינוקנו מתפתח באופן סביר או מאחר בהתפתחות ויש לעזור לו.
הכוונה היא כאן לכל סוגי ההתפתחות ולא באופן ספציפי (גופני, מילולי, הבעתי)
זהו הילד הראשון שלנו ואין לנו דרך להשוואה.

תודה
רחלי
מאת: אורח/ת
2. התפתחות תינוקות והתפתחות מוטורית
07/12/2009 19:12
היי רחלי,

תינוקות רוכשים את ההתפתחות המוטורית שלהם באותו הסדר (זחילה לפני ישיבה וכו') אך קצב ההתפתחות שונה מתינוק לתינוק ומושפע מאוד מגורמים שונים (אופי, סביבה).
פערים של כמה שבועות בשלבי ההתפתחות הם נורמאליים לחלוטין.
קצב התפתחותם של תינוקות שנולדו פגים או תינוקות שסבלו מבעיות רפואיות כלשהן או שהוגדרו עם בעיה רפואית כלשהי (נוקשות או רפיון שרירים לדוגמא) בשבועות הראשונים לחייהם, הוא שונה מתינוקות רגילים.
להלן שלבי התפתחות המוטורית מהימים הראשונים ועד להליכה. מאחר וציינת בשאלתך כי חשוב לך לדעת מעבר להתפתחות המוטורית נקודות דרך חשובות אותן עובר התינוק ציינתי זאת גם בתשובתי.

ימים ראשונים עד 10 שבועות:
רפלקסים - רפלקס מורו "הבהלה", רפלקס העמידה (ייעלמו עד גיל 8 שבועות), חיוך – תחילה לא מודע, הופך למכוון בגיל חודש וחצי.
שליטה בידיים – הזזת הידיים למרכז הגוף, הכנסתן לפה וסגירה ופתיחה של כפות הידיים
אחזקת הראש – גם בשכיבה על הבטן

10 שבועות עד 6 חוד':
זוהי התקופה שבה מתחיל התינוק להגיב באופן תנועתי למה שהוא רואה, שומע או חש. הוא לומד לתאם בין כושר הקליטה שלו לבין יכולותיו המוטוריות שהתפתחו.

מוטוריקה גסה – תנועות גריפה ואחיזה בחפצים, העברת חפץ מיד ליד, הובלת חפצים לפה
זקיפת פלג הגוף העליון
התהפכות (בד"כ מהגב לבטן ורק לאחר מכן מהבטן לגב)

* בסביבות 4-5 חודשים התינוק מתחיל להכיר את כולו ולמלמל
* בסביבות 5 חודשים התינוק כבר מגיב לשמו, יש לו כבר הבנה ותקשורת חברתית
* שיניים – בין גיל 4 ל-7 חודשים מתחילה הצמיחה

6 עד 10 חוד':
אחיזת הרגליים עם הידיים
זחילה (נענועים קדימה ואחורה, התקדמות תוך כדי דחיפה על הגב, זחילת גחון (לא כל התינוקות), זחילת שש ו"הליכת דב" על כפות הידיים והרגליים)
התיישבות לקראת 8 חודשים
מוטוריקה עדינה – אחיזת צבת, יתחיל לתפוס חפצים קטנים בעזרת אגודל ואצבע

תינוקות מתקדמים (אם התינוק פעלתני וזריז במיוחד) – תחילת עמידה ליד חפץ והליכה מסביב לחפץ

10 חוד' עד שנה ו4 חוד':
זחילה ברמה גבוהה (עליה מדרגות או מעבר מעל מכשולים)
ישיבה באופן עצמאי ויכולת לצאת מישיבה
מוטוריקה עדינה – השתכללות, משחקי השחלה לדוגמא.
עמידה והליכה עצמאית

* שפה – הבהרות / מילים
* הבנת קודים חברתיים - הבדלה ברורה בין מי שהוא מכיר למי שאינו מכיר, בדיקות תגובות הוריו לבכי שלו, חזרה על הגיית קולות מסוימים על מנת למשוך תשומת לב.
* אוכל - מבקש לאכול / לשתות תוך הגיית מילים או שימוש בצליל. מתעקש להאכיל את עצמו לבד. בדיקת תגובת ההורים למעשים בזמן ההאכלה.
כאמור, התינוקות שונים זה מזה, ולכן הפערים בשלבי ההתפתחות ביניהם נורמאליים לחלוטין. עם זאת, בין אם התפתחותו של התינוק היא איטית יחסית או מהירה, חשוב שיעבור את כל השלבים ולא ידלג על אף אחד מהם. לכן, אין להושיב או להעמיד תינוקות אלא אם כן עשו זאת הם בעצמם.

התפתחות מוטורית תקינה מאפשרת לילדינו בסיס התפתחותי נכון גם בהמשך חייהם.

יום נפלא,
קרן
בברכה,
מאבחנת ומטפלת מוסמכת בשיטת ורדי
אתר: http://www.kerennagar.co.il
נייד: 052-4020088
הוספת תגובה:
שם: התחבר   *מומלץ להרשם לאתר ולהכניס תגובה על שמכם
כותרת: *
תוכן התגובה:
תמונה:
אני מסכים עם תקנון פורום הריון ולידה.
טוען נתונים, נא המתן...

* שדות חובה
* גודל מקסימלי להעלאת תמונות: 700 KB
* ניתן להעלות קבצי jpg / gif בלבד