גמילה מחיתולים

שמי קרן נגר. אני מאבחנת ומטפלת מוסמכת בלקויות למידה, התפתחות ותפקוד בשיטת ורדי. מתמחה בליווי שלבי ההתפתחות ועיכוב התפתחותי בתינוקות ובקשיי תפקוד של ילדים ונוער. אני מטפלת בתינוקות, ילדים ונוער, הן בחינוך הרגיל והן בחינ... [לפירוט המלא]
מנהל/ת את הפורומים: התפתחות תינוקות

1. גמילה מחיתולים
16/01/2010 15:44
הי, בתי בתשנתיים וחודש, עד כה היו נסיונות לא רציניות לגמול אותה. אבל החלטנו שהגיע הזמן.
קראתי ב לוחשת לתינוקות שהיא ממליצה בכלל לגמול בגיל 9 חודשים וכי בגיל שנתים זה כבר הרבה יותר קשה. היא ממליצה להושיב בבוקר ו 40 דק' אחרי שתיה באסלה. בתינו כבר חודשים מכריזה לפני שיש לה קקי, וגם לפעמים על פיפי. נראה שהיא מוכנה אך היא ממש לא מסכימה לשבת בסיר או שירותים . היא רואה אותי עושה פיפי ומבינה את המשמעות. היא גם מבקשת לראות את היציאות שלה בחיתול. אם יש לה קקי והורדתי לה את החיתול כדי שתשב בסיר היא לא תשב ותבקש חיתול.
האם להמתין שזה יבוא ממנה ?

תודה רבה
שימרית
מאת: אורח/ת
2. גמילה מחיתולים
18/01/2010 12:58
היי שימרית,
ראשית, אין גיל נכון לגמילה ולכל ילד קצב משלו. גמילה היא שלב התפתחותי כמו כל שלב התפתחותי וגם תהליך זה של גמילה, צריך להיעשות באופן המותאם להתפתחותו האינדיבידואלית והאישית של כל ילד ולא על פי "לוח זמנים" המושפע מגילו של הילד. עם זאת אפשר לומר שתהליך הגמילה מחיתולים מתרחש בין גיל שנתיים לשלוש בממוצע. בגיל זה רוב הילדים לא זקוקים לחיתול במשך היום, ובגילאי שלוש וארבע, רוב הילדים לא זקוקים לחיתול בלילה. חשוב גם לדעת כי יש לעשות הבחנה בין גמילה ביום וגמילה בלילה, מדובר על תהליכים שונים, אם כי ישנם ילדים אשר בשלים לפרידה מהטיטול הן ביום והן בלילה.
כאשר ילד יושב, הולך, מודיע מתי הוא עושה את צרכיו ומתי הוא עומד לעשותם, מראה התעניינות בשירותים, מחקה התנהגויות של מבוגרים, מבין את המילה "לא" ומסוגל לעמוד בגבולות ומבין את משמעות המילים פיפי וקקי – כל אלו יכולים להעיד על כך שהילד בשל. ברגע שהילד הביע מוכנות, המטרה היא ללמד ולעזור לו להבין שמתחילים להיפרד מהחיתולים ומתחילים להשתמש בשירותים.
חשוב מאד שהגמילה תיעשה מתוך דחף התפתחותי פנימי של הילד, ולא בכפייה, אחרת הילד עלול לחוש כי גזלו ממנו משהו והתהליך ייפגע.
בשלב בו בתך נמצאת, אני ממליצה לרכוש ספרות מתאימה ("סיר הסירים של נפתלי", לדוגמא), ובעזרתה להסביר לבתך את תפקיד הסיר וגם ליצור שיטות יצירתיות שלכם, שיעזרו לה להבין באופן מוחשי את תהליך הגמילה. המשיכי להראות לבתך איך אמא עושה בשירותים, ותני לה "להתיידד" עם הסיר שהוא פחות מאיים ומפחיד מאשר שירותים עבור רוב הילדים.
כאשר בתך מכריזה על כך שיש לה פיפי או קקי, תשאלי אותה - "איפה אתה בוחרת לעשות, בטיטול או בסיר?", חשוב להשאיר לה את יכולת הבחירה ולא לכפות דבר שאינה מוכנה לו. התהליך צריך להיות מדורג וטבעי ולא מומלץ להעלים את החיתול בבת אחת, צעד קיצוני שעלול להשאיר את הילד חסר ביטחון. בהמשך הזמן, כשיש התקדמות, אפשר לנסות ולהוריד לה את הטיטול לפרקי זמן הולכים ועולים, ולראות מה קורה. בתחילה כדאי להזכיר ולקחת לסיר לעיתים תכופות, לאחר מכן להעביר את האחריות אל בתך.
כמו כן, אפשר לקחת קקי מהחיתול ולהניח אותו בסיר.
יש לציין כי הפרידה מהקקי קשה יותר ומפחידה יותר מאשר הפרידה מהפיפי עבור ילדים רבים. עשיית קקי בסיר מספקת תחושה מוגנת יותר מאשר באסלת השירותים (שם לקקי יש יותר לאן ליפול/אפילו להיעלם עבורם וזה יותר מפחיד). מאד חשוב לאפשר את העשייה בסיר לכמה זמן שהילדה תצטרך ולא לנסות ולהעביר מיד לשירותים. יש לתת לה להחליט איפה זה יותר בטוח עבורה.
בהצלחה רבה!
קרן
בברכה,
מאבחנת ומטפלת מוסמכת בשיטת ורדי
אתר: http://www.kerennagar.co.il
נייד: 052-4020088
3. רגרסיה בגן
30/04/2019 7:49
שלום רב,
בתי בת שנה וחמישה חודשים.
התחלנו גמילה בחופשת הפסח ובתהליך הגמילה היא הייתה מבקשת לבד לעשות צרכים (לא שאלנו אותה מתי יש לה, פשוט נתנו לה את האחראיות וזה עבד דיי יפה).
עכשיו לאחר חזרתה לגן, עובדי הגן שואלים אותה כל הזמן מתי היא צריכה ולוקחים אותה לעשות צרכים לעיתים קרובות (לא נותנים לה את אפשרות לבקש) דבר שלדעתי גרם לרגרסיה בבית מפני שעכשיו היא לא מבקשת יותר גם כאשר היא בבית ומפספסת לרוב.

מה לעשות? האם זה שלוחצים אליה לעשות צרכים גרם לרגרסיה גם בבית?
האם יש פיתרון?
בגן לא מוכנים לחכות שהיא תבקש.
מאת: אורח/ת
הוספת תגובה:
שם: התחבר   *מומלץ להרשם לאתר ולהכניס תגובה על שמכם
כותרת: *
תוכן התגובה:
תמונה:
אני מסכים עם תקנון פורום הריון ולידה.
טוען נתונים, נא המתן...

* שדות חובה
* גודל מקסימלי להעלאת תמונות: 700 KB
* ניתן להעלות קבצי jpg / gif בלבד