טור בנושא התפתחות תינוקות עם כתבות בנושא ליווי התפתחותי והדרכת הורים.

ה-bonding כבסיס לבניית קשר משפחתי חם ויציב
מעובר לתינוק - צרכי התינוק בחודשים הראשונים
מעובר לתינוק - צרכי התינוק בחודשים הראשונים
אירית שקד

תיאוריית הטרימסטר הרביעי רואה בתינוק עובר מחוץ לרחם, הזקוק להמשך ישיר בתנאים אליהם הסתגל

מתוך הרחם אל אוויר העולם

התינוק האנושי מגיע לאוויר העולם לאחר תשעה חודשים בהם שהה בחלל הרחם. שם הרגיש מוגן ובטוח וכל צרכיו מולאו באופן מידי מבלי שנאלץ לבקש דבר. בתוך הרחם, נמצא העובר בסביבה חשוכה, חמימה, צפופה ונטולת גירויים. הוא שומע קולות עמומים בעיקר של אימו, את קול פעימות ליבה ונשימותיה. הוא שוהה בסביבה מימית שיוצרת תנועה רכה ומתמדת (גם כשהוא או אימו ישנים המים נעים). במים הוא אינו מרגיש את כוח הכובד. הוא מצוי בציפה ודופנות הרחם שמקיפות אותו מכל עבר מאפשרות לו להרגיש את גבולות גופו ולקבל מגע בכל רגע ורגע.

מרגע הלידה הכול משתנה בבת אחת מהקצה אל הקצה. תפקודי מערכות גופו משתנים, מחשכה נעימה הוא יוצא אל אור מסנוור, קולות חזקים, אל תחושת קור ורעב ועליו ללמוד לנשום בעצמו. מרגע זה, יקבל מגע בד"כ רק כשיבכה ויהיה צורך לטפל בו וכך גם הנעה ותנועה לה זקוק גופו כתנאי התפתחותי הכרחי לאחר שתשעה חודשים היה בתנועה מתמדת. מכאן, ברור שהמפגש הראשוני של התינוק עם העולם יכול להיות חוויה עמוסה מפחידה וטראומטית כאחד.

מתוך הניסיון בהבנת צרכיהם של התינוקות  התפתחה תיאוריית "הטרימסטר הרביעי". תיאוריה זאת רואה בתינוק "עובר מחוץ לרחם" הזקוק להמשכיות של מרב התנאים בהם התפתח במשך תשעה חודשים גם לאחר הלידה כהמשך ישיר לחיים ברחם.

 

למה זקוק התינוק בשלבי הסתגלותו לחיים?

התינוק האנושי זקוק למזון, למציצה - שד, בקבוק, מוצץ. הוא זקוק לשמיעת רעש רקע מונוטוני כגון קול מכונת כביסה, מיבש שיער, מים זורמים או שהוריו ילחשו לאוזנו שששש... למגע רב כל שעות היממה גם בשעות שאינו בוכה או זקוק לטיפול, להיות קרוב לגופכם, לחוש מוגן ובטוח. הוא זקוק להיות נישא על הידיים בתנוחות שונות. הוא זקוק להיות  מעורסל, בידיים, במנשא מבד רך, או בערסל כהמשך לתנוחה בה שהה ברחם וזקוק לנדנוד ותנועה רבה כהמשך לתנועה שליוותה אותו תשעה חודשים במי השפיר.

נסו לספק לתינוקכם טיפול אשר מחקה את התנאים שהעובר חווה ברחם יאפשר לו להיפתח לעולם ברכות, בקצב אישי ובשלב שבו הוא ירגיש בטוח ובשל.

עוד על מרכזי ליווי התפתחותי באינדקס הריון ולידה בקטגוריה התפתחות תינוקות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/turim/27/295-מעובר-לתינוק-צרכי-התינוק-בחודשים-הראשונים'>מעובר לתינוק - צרכי התינוק בחודשים הראשונים</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
ילדה או חתולה? [קרא בהרחבה]
חמש דקות של מצפון רע [קרא בהרחבה]
התינוק שלי מתפתח מהר יותר [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
הנקה - כמה מסובך זה כבר יכול להיות [קרא בהרחבה]