כתבות בתחום תחום מדע חדש ופורץ דרך בעולם כיום, העוסק בתקופת ההריון (פרהנטלית) ובתקופת הלידה והשנה הראשונה לחיים (פרינטלית).

הורות מהרגע הראשון
הורות מהרגע הראשון
מור נווה

הכירו את הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית

"אין תקופה במהלך כל ההורות שבה קשר והשפעה יותר ישירים ומעצבים את הילד המתפתח כמו תשעת החודשים הראשונים של ההריון המובילים ללידה"

- מריאן דיאמונד

"גַנְבָּטֶה נֶה!" -  "כל הכבוד לך! התאמצת מאד!" מברכת האם הצעירה ביפאן את תינוקה שרק הופיע אל העולם. ביפאן זה ברור שמאמץ הלידה הוא משולב - של האם ושל התינוק יחד. מהרגע שבו האשה נכנסת להריון, היא כבר נקראת "אמא". האם מתקשרת עם תינוקה שברחם ומאמצת את היכולת לראות מנקודת מבטו, את החוויות ששניהם מתנסים בהן. היא מקבלת הדרכה הרואה את ההכנה ללידה כשיתוף פעולה משולב - אם ותינוק יחד מולידים את עצמם.

ההבנה העמוקה של מידת המעורבות, ההשפעה ההדדית והקשר המלא בין האם לתינוקה, מהרגע הראשון לחיים, והעובדה כי מערכות היחסים בין האם לתינוק נוצרות הרבה הרבה לפני הלידה, הנן חלק גם מהתפישה של הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית (פְּרֶהנַטָלִית = בזמן ההריון; פֶּרִינַטָלִית = סביב הלידה ועד השנה הראשונה לחיים).

במהלך 30 השנים האחרונות חוקרת הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית את התפתחותנו המוקדמת ביותר מנקודת מבטו של התינוק, מהזמן שלפני ההתעברות, לאורך הלידה ובתהליך ההיקשרות. זהו תחום חדש ופורץ דרך ומתבסס על קשת מחקרית רב תחומית: נויירוביולוגיה, ביולוגיה מולקולרית, אפיגנטיקה, מחקרי המוח הזכרון, חקר ההכרה ואפילו פיזיקת הקוונטום מבססים תמונה מעניינת מאד, אשר לא גדלנו ולא התחנכנו בחברה המערבית להאמין כי היא אפשרית: תינוקות ועוברים, מהרגע הראשון לחיים הנם רגישים, אוספים חוויות ורשמים ולמדים על העולם באינטנסיביות רבה כבר ברחם. עוברים ותינוקות מודעים לקורה סביבם, בתוך הרחם ומחוצה לו, גם אם אין להם את הדרך לבטא זאת. הם מבססים את מערכת היחסים עם הוריהם, וכמובן, שבעוצמה רבה עם אימם מהרגע הראשון לחיים, מרגע ההתעברות, ואף לפני כן.

הממצאים הקליניים של הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית, אשר ראשית דרכם היתה בעבודתו של דר' תומס ורני וספרו המפורסם: החיים המסתוריים של התינוק טרם לידתו, ואשר הועמקו גם במחקריו של דר' דיויד צ'מברליין שחלקם נכתבו בספר תינוקות זוכרים לידה, תומכים ועולים בקנה אחד עם הקשת המחקרית הרחבה. מאז ציוני דרך אלה של ורני, צ'מברליין ואחרים עוד הועמק מאד המחקר הקליני והתפתחו כלים פשוטים מצויינים בתוך הדינמיקה של הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית.

כיום, אנו מבינים כי התקופה הראשונית לחיים - מזמן ההתעברות, דרך האירוע הדרמטי של הלידה ועד השנה הראשונה לחיים הנה תקופה רגישה וקריטית במיוחד של התפתחות. בתוך תקופה ראשונית זו מתבססים היסודות של הוויתו של האדם המתפתח ברחם, ונרקמים הדפוסים, המגמות והנטיות אשר ילוו אותו בהמשך חייו. בסיסי הבריאות הפיזית, הנפשית והרוחנית של קיומנו החלה עוד בתקופת המעבר המיוחדת של זמן ההריון, הלידה והשנה הראשונה בעולם.

ההבנות הללו חדשות ביותר בחברה שלנו, וכאשר אנו מעמיקים להבין את המשמעויות העולות מהן הן יכולות להפוך את תפישת העולם עליה גדלנו. עם זאת, כאשר אנו עורכים סקירה תרבותית רחבה מעבר לתפישות המערביות כמו בדוגמא היפאנית, אנו יכולים לראות כי תרבויות רבות בעולם מבינות את זמן ההריון ומבינות את אירוע הלידה כמעצב את אופיו של האדם. יותר מכך, בקרב תרבויות אלה ישנו מאמץ רב מצד הקהילה כולה לתמוך בהגעתה של הישות האנושית החדשה, אשר הנה עטופת ברכות ומביאה עימה פונציאל אנושי ייחודי. בקרב תרבויות רבות בעולם תקופת ההריון היתה זמן של התרגעות מודעת ושימחה עבור האם.

באי באלי שבאינדונזיה, כאשר הנשים מגלות כי הן הרות הן מתחילות לספר לעובר סיפורים אודות האלים השונים של ההינדו, הן שרות ומקבלות בברכה את פני התינוק בכל דרך אפשרית. האם מספרת לעובר על פלאי העולם הזה שאליו הוא עומד להגיע ועל המשפחה שעומדת לחבוק אותו באהבה. האישה מייחלת למצא שמחה בכל דבר שהיא עושה כדי שתינוקה אף הוא יהיה שמח. דר' קרלה הנפורד, חוקרת ביולוגית של התפתחות ילדים למן התהוותם ברחם, מספרת בסיפרה:  Awakening the Child Heart כי בעת שביקרה באי באלי מעולם לא פגשה ילד היפראקטיבי. תרבויות אלו מאפשרות תשומת לב מיוחדת לגידולם של ילדים שמחים, מבריקים ושמחים מהרגע הראשון לחיים.

הטיבטים, מאמינים כי התינוק הוא מורה אשר בא להעניק ממתנותיו לעולם ויש להתכונן להגעתו. עוד לפני ההריון, בני הזוג פותרים עניינים שונים בינהם, כהכנה לכניסה להריון, וההריון כולו מוגדר כתקופה מיוחדת של הגעה לעולם. הקשבה, אמפתיה ותשומת לב לתגובותיו ויוזמותיו של תינוק בן יומו עומדים במרכז תשומת הלב ההורית כבר בתחילת החיים.

בחלקים מסויימים באפריקה קיים המנהג שהאם, עוד לפני רגע ההתעברות, מזמינה את התינוק הרוצה להגיע דרכה לעולם. בעודה הולכת בטבע היא מחפשת את השיר הנושא את תמצית מהות הנשמה הרוצה להגיע דרכה, עוד לפני מעשה האהבה. כשהיא מוצאת את השיר הזה היא שרה אותו לבן זוגה בזמן האהבה וההתעברות, וממשיכה לשיר אותו גם בהריון.

 

 

סובונפו סומה מספרת בספרה מעורר ההשראה "Welcoming Spirit Home" על קבלת הפנים הרכה, הטבעית אל תוך השבט האנושי באפריקה. היא מתארת את המנהגים והטקסים בכפר בו היא חיה, בשבט הדאגרה, ומספרת שהקהילה כולה מאוחדת סביב חזון משותף שלפיו כל ילד חיוני לעתיד הקהילה. לכל אדם יש מטרת חיים, כשרונות ייחודיים ויכולות משלו להעניק לחברה, ולכן, כל חברי הקהילה מקדישים עצמם לספק את כל הדרוש לחיים חדשים, המתחילים הרבה לפני הווצרות העובר.

התינוק הוא ישות מודעת ורגישה והקהילה כולה מכווננת לאפשר לו את קבלת הפנים האוהבת והבטוחה ביותר, לתת לו את התחושה שהגיע למקום הנכון וכי כולם ציפו לבואו.

סובונפו מספרת על המנהג המיוחד של ילדי הקהילה המתכוננים להגעתו של תינוק חדש: ילדים עד גיל חמש מוזמנים לבוא לחדר הסמוך לחדר הלידה של התינוק העומד להוולד. כאשר נולד התינוק הוא מציג את קריאתו הראשונה לעולם. זוהי קריאה בעלת משמעות ומסר וכולם קשובים לה. ברגע שהם שומעים את קריאתו של התינוק, בן הקהילה החדש שהופיע, הילדים עונים לו בקריאות שימחה ובברכה להגעתו! מסורת של טקסים קהילתית מיוחדת תומכת בהגעתו של כל אדם לעולם, ומטרתה מכווננת לחזק ולתמוך בחיים הצעירים.

אלה הן כמה דוגמאות תרבותיות בודדות הפזורות מסביב לחברה המערבית ואשר מחזיקות קונטקסט רחב יותר להתבונן ממנו אל תהליכי ההריון והלידה. זה נהיר כי ישנם אתגרים העומדים בפנינו כיום בחברה המערבית כאשר אנו רוצים להיטיב עם התקופה העדינה והפונציאלית כל כך של זמן ההריון וההתרחשות של הלידה.

במאמר הבא אציג את הדרך בה נוסחו העקרונות המנחים של הפסיכולוגיה הפרהנטלית והפרינטלית על ידי חלוצות וחלוצי התחום.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/turim/30/297-הורות-מהרגע-הראשון'>הורות מהרגע הראשון</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
ילדים כאספקלריה של עצמנו [קרא בהרחבה]
התינוק שלי מתפתח מהר יותר [קרא בהרחבה]
גורלו העצוב של צעצוע יקר מידי. [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
ילדים כאספקלריה של עצמנו [קרא בהרחבה]