טור אישי על הריון, לידה, תינוקות וילדים. סיפורים על אימהות ועל הורות בכלל, מזווית אישית.

ניתוח קיסרי - תפרו לי ריצ'רץ' בבטן
תינוק על הגב
ג'ינס בגזרת אימא
תזונת תינוקות - איך אומרים מוצקים ביידיש?
מלחמת ההורים בווירוסים
חמש דקות של מצפון רע
תינוק על הגב
יעל רותם

אם הייתי צריכה להמליץ לחברה טובה אחרי לידה איך להתגבר על השנה הראשונה עם התינוק, הייתי ודאי ממליצה לה לקנות מנשא מבעוד מועד. לפחות אחד. סיפור על פריט חשוב שעשוי להציל נפשות.

מנשא ואני

תינוקות יודעים היטב מיד מרגע לידתם על אלו שלושה דברים עומד העולם: שינה טובה, אהבה וציצי. בחודשים הראשונים לחייהם הם זקוקים בעיקר לשילוש הקדוש הזה, וכל אחד ממרכיבי השילוש קשור ותלוי באחרים: התינוק צריך אהבה וציצי כדי לישון טוב, וכשהוא ישן טוב אנחנו הכי אוהבים אותו...

המגע האוהב והחם בין האם והתינוק הוא חשוב ביותר כדי לבסס את תחושת הביטחון של התינוק בעולם, שהוא כולו חדש וזר בשביל מי שרק הרגע נכנס אליו. הפרצופים שאנחנו המבוגרים כל כך רגילים לראות אולי מפחידים בשבילו, הקולות מבהילים, האור מסנוור, ולהיות לבד בתוך כל ההמולה הזאת - זו ממש בעתה. תינוקות צריכים להיות מוגנים בתוך חיבוק מפנק של ההורים, וממש בהתחלה ישנה עדיפות ברורה לחיבוקה של אמא, שהיא הישות הבלעדית שאותה מכיר התינוק עוד טרם הלידה - מכיר אותה טוב מבפנים.

יומיים אחרי הלידה משלחים אותך בחזרה הביתה מבית החולים (אני ילדתי בניתוח קיסרי ולכן נישארתי לאישפוז של חמישה ימים), ואם לא התנסית בביות מלא, אז זהו יומך הראשון לבד עם התינוק, בלי עזרה חיצונית. פתאום כל הבית נראה אחרת, הטעם של האוכל כבר לא אותו דבר, הטלוויזיה שכל כך אהבת קודם רק מפריעה לך, ומידי פעם את שומעת בכי של תינוק גם כאשר העולל הפרטי שלך שרוע בזרועותייך וישן כמו תינוק.

 

מנשא ואנחנו

הינה הוא סוף סוף נרדם, ובמקום להניח אותו במיטה וללכת לרוקן את השלפוחית או להתקלח, את עומדת במרכז הסלון, ותוך שנדמה לך שאת שומעת את הבכי נמשך, את מתלבטת אם לשים אותו במיטה, בעריסה, בעגלה, או בכלל להשאיר אותו בידייך. את לא לבד. משחר ההסטוריה נשים בדיוק כמוך וכמוני התקשו במולטי טאסקינג: איך לקצור את התבואה ולהניק בה בעת? איך לנדוד עם שאר בני השבט ולהמשיך לטפל בתינוק שעוד לא הולך בכוחות עצמו? איך לבשל לכל החמולה בלי להפסיק לשיר שירי ערש לתינוק העייף? איך לערוך קניות בסופרמרקט, לדבר בסלולארי ולהחזיק את התינוק הצורח על הידיים בלי להתמוטט?

מנשא לתינוק היה ועודנו התשובה לכל השאלות האלה. ובימינו, בניגוד לימי ההסטוריה הקדומה, לא חייבים להתפשר על סוג המנשא, על כיוון ותנוחת הנשיאה, ואפילו על הלוק. מנשא הוא אביזר מודרני שרואים גם כשמסתובבים ברחובות הכי בסטייל בתל אביב. אישה עוברת ברחוב ועליה תינוק רדום בתוך מנשא קשור על הגב הוא מראה משובב לב. כולם יביטו בך ויחשבו איזו אימא מדליקה את. אולי כדאי שתשקלי לקנות גם תיק תואם, להשלמת ההופעה.

 

מנשא והוא

את הילד שני שלי גידלתי בתוך מנשא. בחודשים הראשונים הפיתרון הזה סיפק לנו את ההפוגה היחידה מהבכי והקיטורים, וזו הייתה שיטת הרדמה מצוינת ויעילה, שעובדת תמיד. את התינוק הישן, רפוי הגפיים, העברתי בזהירות רבה את העגלה תוך כדי נידנוד בלתי פוסק של העגלה במעגלים, והטריק הזה תפס לא רע. משימות כמו קניות או הבאת הילדה הגדולה מהגן לא חשבתי אפילו לבצע ללא המנשא. הוא היה בשימוש כל כך רציף ויומיומי שלא מצאתי הזדמנות לכבס אותו. אבל אל דאגה, היו גם חלופות הגונות: עוד שני מנשאים רזרביים לא פחות טובים ועדכניים. טוב שאפשר לגוון.

סיום תקופת הנשיאה במנשא הייתה כנראה שילוב של שני גורמים - משקל התינוק והיכולת הפיזית שלו לדחוף את עצמו החוצה ממנו, לקראת גיל שנה. התינוק הקטן שלי גדל, הוא כבר הולך לבד, מטפס בעצמו על כיסא האוכל ויורד ממנו בעצמו (וגם מריע לעצמו על כך!), הוא כבר לא צריך כל הזמן "על הידיים". מצד אחד זו הקלה, אבל מצד שני, נהיה קצת ריק בתוך החיק, והחיבוק מגיע לביקור רק בהזדמנויות מיוחדות.

לקריאת טיפים מניסיונן של אימהות אחרות, אפשר להיכנס לטיפים בנושא תינוקות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/turim/10/174-תינוק-על-הגב'>תינוק על הגב</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
גורלו העצוב של צעצוע יקר מידי. [קרא בהרחבה]
שירים לנכדתי שכתבתי בעקבות סקירת-מערכות ראשונה [קרא בהרחבה]
איך נראית ההורות מנקודת מבט של סבתא? [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
גורלו העצוב של צעצוע יקר מידי. [קרא בהרחבה]