דולות
בחירת דולה

דולה היא תומכת לידה מקצועית שמלווה את היולדת ובן זוגה במהלך חודשי ההריון ובלידה עצמה. הדולה עוזרת להתמודד עם כאבי הצירים, דואגת לנוחיותה של היולדת ומספקת לה מידע על שלבי הלידה.

דולות תמונה 1

צילום: שמרית אסף, סטודיו התחלות

 

מהי דולה

דולה doula (ברבים: דולות doulas) היא תומכת לידה המסייעת לזוגות בהריון על כל שלביו ומעניקה תמיכה בלידה, הן פיזית והן נפשית. הדולה מעניקה תמיכה החל מרגע גילוי ההריון, דרך כל הבדיקות השגרתיות, תמיכה בזמן הלידה עצמה, עזרה ותמיכה בגידול התינוק לאחר הלידה ואף במקרים של דיכאון לידה. התמיכה והסיוע שדולה יכולה להעניק תלויה בהכשרה שעברה.

 

תפקידי הדולה

הדולה מקפידה להיות קשובה לצרכיה של האישה בעת הלידה (birth), לדאוג לנוחיותה ולתת לה מידע. היא לא מבצעת מטלות קליניות רפואיות כמו בדיקות וגינליות או בדיקת דופק העובר, והיא אינה מוסמכת לתת עצות רפואיות.


תפקידה של דולה (תומכת לידה) הוא לעשות מסאז'ים לאישה, להמליץ על תנוחות שיקלו על צירי הלידה, לדאוג שבני הזוג מקבלים את כל המידע שהם צריכים ולעזור ללידה לעבור בצורה נעימה.

תפקיד חשוב ונוסף של הדולה הוא לגשר בין היולדת ובן זוגה לצוות הרפואי המטפל במהלך הלידה, ולשמור על תקשורת פתוחה. הדולה מקפידה שהצוות הרפואי יהיה מודע לרצונותיה של האישה, וכמו כן שהאישה מקבלת את כל המידע הדרוש מהצוות הרפואי.

 

דולה, יולדת ובן זוגה

לדולה יש תפקיד חשוב מאוד בכל הקשור לתמיכה באב, בבן הזוג, או בכל אדם אחר המלווה את האם בחדר הלידה ואינו חווה פיזית את הלידה. לבן הזוג בדרך כלל אין ניסיון בהתמודדות עם הסיטואציה, ולכן הדולה מתפקדת כמנטור, שכן לה יש ניסיון רב בליווי לידות.


חשוב להבין כי אבות רבים עוברים בעצמם חוויה רגשית עצומה וקשה להם להיות אוביקטביים בסיטואציה, ולתת לאישה את כל התמיכה לה היא זקוקה ולכן הדולה נמצאת כדיי לסייע. תפקידה הוא לא להחליף את תמיכת האב בלידה, אלא להציע תמיכה לשני בני הזוג. מחקרים אף הראו כי אבות משתתפים יותר בתהליך הלידה ואקטיביים יותר בנוכחותה של דולה מלווה בלידה.


האחריות של הדולה ותפקידיה הספציפיים משתנים מזוג לזוג על פי הדרישות. זוג המחליט לקחת דולה (תומכת לידה) מחליט אילו תפקידים הוא רוצה שהיא תבצע ולאיזו תמיכה הוא זקוק.

 

דולה לאחר לידה

דולה (תומכת לידה) רגילה מלווה את הלידה בין אם היא מתרחשת בבית החולים או בבית, והיא נשארת עם הזוג מספר שעות אחרי לידה, יחד עם התינוק. במקרים רבים, הדולה גם נפגשת עם בני הזוג לאחר הלידה על מנת לוודא שהם מקבלים את כל התמיכה שהם זקוקים לה.

 

דולה פוסט פרטום (post partum doula)

דולה פוסט-פארטום (דולה לאחר לידה) נשכרת על מנת לתמוך בבני הזוג ובאם היולדת אחרי הלידה ובדרך כלל לאחר חזרה הביתה מבית החולים. תפקידה של דולה זו להעניק מידע, לתמוך ולהדריך את האם בהנקה, בכל הנוגע להרגעת התינוק, לנתינת טיפים ודרכי התמודדות עם מצבים שונים הקשורים לתינוק ובעיקר להעניק תמיכה כללית לאלו ההופכים הורים החדשים. חלק מהדולות אף עוזרות בעבודות בית קלות, כגון הכנת אוכל ועזרה עם הילדים הגדולים יותר, אם יש כאלו. גם כאן תפקידיה של הדולה נקבעים בינה ובין המשפחה.

כנסו עכשיו לאינדקס הריון ולידה כדי למצוא דולה שתעזור בהריון ובלידה.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/47/90-דולות'>דולות</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
מחלקת יולדות או מלונית? המממ... [קרא בהרחבה]
התינוק שלכם כבר נרשם לאוניברסיטה? [קרא בהרחבה]
כיצד דואגים לאכילה נכונה בהריון? [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מחלקת יולדות או מלונית? המממ... [קרא בהרחבה]